Hjemlig hygge i MAN TGS

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Der er gjort ekstra meget ud af chaufførkomforten i MAN’s tunge køretøjer i 2018 udgaverne. Vi har set nærmere på TGS-modellen, som vi har prøvekørt i det midtsjællandske.

I 2017 blev design og teknik optimeret i MAN TGS og TGX. Nu her i 2018 er barren løftet endnu højere op. Fabrikken i München har blandt andet opfyldt ønsker fra chaufførerne, så de kan færdes mere hjemmevant i kabinen med ekstra komfort og praktiske detaljer.

Læs også: MAN henter driftsleder i Forsvaret

Vi kan nævne, at gearvælgeren nu er placeret i instrumentbrættet i stedet for i midterkonsollen. Der er en hylde med stik til smartphone, vækkeur og aflæggeplads på bagvæggen. Køleskabet kan nu skubbes helt ind under køjen. Der er også en syv tommer skærm til navigation i lastbilen.

Kabinen er med flot, men med et lidt sart lyst design på instrumentbrættet. Senere i år kan man få interiøret i en koksgrå farve. Det er mere praktisk med en mørk farve i en anlægsbil, som TGS-modellen ofte bruges til.

En anden nyskabelse her i 2018 er, at instrumentbrættet er løftet 25 mm op. Desuden er de mest anvendte betjeningsknapper samlet i en gruppe for sig for at give bedre betjening. Det gælder for eksempel betjeningen af varmeapparatet.

En ny tagluge har fået alarm mod indbrud, og sidst men ikke mindst: Der er kommet det nye RIO flådestyringssystem til alle MAN Euro 6-lastbiler.

Læs også: Scania med nyt city-førerhus

Udvendigt kan man kende 2018-udgaven på en ny kofanger.

Test i Slagelse
Mens MAN TGX er den store eksportbil, er TGS MAN’s robuste "all rounder." Den er skræddersyet til både at kunne klare lokal- og distributionskørsel samt arbejde på byggepladsen. Altså en meget fleksibel lastbil, der tiltaler mange danske vognmænd.

Denne uges testbil er en MAN TGS, som vi har fundet hos den sydsjællandske MAN-forhandler H. E. Jørgensen i Dalby ved Haslev. Lastbilen er netop ankommet fra fabrikken i München og er købt af vognmandsfirmaet Laur. Christensen og Sønner A/S - også kendt som "Vognmanden i Slagelse".

Bilen, som vi fik lov at prøvekøre i sidste uge, har en akselkonfiguration på 6x2/4 BL, altså med drejelig bagaksel. Der er en lastbil med langt og lavt L-førerhus med køje.

Dette TGS-køretøj er en 26.460 model med 460 hk motor i Euro 6 udgave med SCR og AdBlue. Totalvægten er 26 ton, som betegnelsen jo angiver.

Der er TipMatic automatgear med Efficient Roll, der læser landskabets topografi. Det betyder, at gearkassen skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger - og sparer dermed brændstof.

Både lokalt og eksport
Førerhuset i en TGS er smallere og dermed også lettere end i den større TGX-model. Derved kan man opnå en større nyttelast. Mens TGX’en typiske en lastbil til eksportkørsel, er TGS med sit smallere og lavere førerhus - og lavere indstigning - mere brugt til indenrigstransporter og entreprenørkørsel; men den kan også bruges til korte eksportture i nabolandene - og det skal denne TGS også bruges til. Vognmandsfirmaet kører på Norge, Sverige og Tyskland med blandt elementer og stykgods.

Letkørt og komfortabel
Man sidder godt bag rattet i det velformede førersæde. Med den nye TipMatic automatgearkasse sikrer man bløde gearskift. Bilen er derfor letkørt, og man er glad for de hurtige og nærmest lydløse gearskift.

Komforten er også god med bilens parabel/luft-affjedring. Den 460 hk store motor med 2.300 Nm giver masser overskudskraft. Motorbremsen på 325 kW er kraftigt virkende.Der er forbedret overskuelighed efter at instrumentgruppen er løftet.

Det er en stor fordel at have gearvælgeren på instrumentbrættet i stedet for til højre for førersædet.

Det er også et stort plus at vælge den 7-tommer farveskærm, der giver bedre oversigt - både ved brug af navigationen, og ved aflæsning af kameraer. Så sikkerheden er i top.

Leveres om tre måneder
Om tre måneder er lastbilen klar til levering. Den skal først omkring HMF i Roskilde for at få monteret lad og kran. Herefter skal den forbi maleren, før den kommer retur til H. E. Jørgensen for at få foretaget de sidste apteringer med kameraer, Walkie-Talkie og andet elektrisk udstyr.

Her bliver lastbilen også "parret" med en ny HK tipperkærre, selvfølgelig i samme farver som lastbilen: grå og rød. Der kan være et helt EBK-hus på lastbil og kærre.

Flere konfigurationer
Der er mulighed for at vælge flere akselkonfigurationer på en TGS end på en TGX, men motorerne er de samme. D20-motoren fra 235-265 kW og D26-motoren fra 309-368 kW. Den store D38-motor kan kun fås til TGX.

MAN Lastbiler Danmark sælger cirka 800 lastbiler om året herhjemme. De 700 af den er TGX og TGS, hvor TGS udgør 30 procent af salget. Hos H. E. Jørgensen er man særlig skrappe til at sælge entreprenørbiler, så andelen af TGS er større her end i resten af landet.

HydroDrive og TipMatic
Den seneste nyhed er, at MAN-lastbiler med HydroDrive inden længe også kan fås med automatisk TipMatic gearkasse. Vognmandsforretningen Laur. Christensen og Sønner A/S har dog ikke behov for HydroDrive. Man har i stedet valgt en masse andet udstyr som sikkerhedspakke med kurvelys, LED-kørelys, LED-baglygter og regnsensor.

Dertil kommer linjevogter, skivebremser overalt, komfort-førersæde, klimaanlæg, oliefyr, nødbremsesystem, to bakkameraer, talestyring til infotainmentsystemet og DAB+ radio.

I Danmark har MAN-importøren valgt at give vognmanden et ekstra tilbud i form af en AdBlue-garanti. Det er en tilkøbsgaranti med vedligeholdelsesaftale. MAN kalder den i daglig tale AdBlue-garantien, men den omfatter også andre motorkomponenter.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Nyhedsbrev

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Online Avis Arkiv

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

'Broen' lægger til kaj i Grenaa havn

Den legendariske Storebæltsfærge er på vej til Østjylland igen, hvor en mulig fremtid som turistattraktion nu skal undersøges

Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

Krone leverer trailer nr. 1000 til N&K

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du handler på kredit

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til J. M. Jensen...

Lead Auditor Kvalitet

ISO 9001 Inspirationsseminar

Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet...

ISO 45001 Opgraderingsseminar

Send til en kollega

0.307