Hjemlig hygge i MAN TGS

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Der er gjort ekstra meget ud af chaufførkomforten i MAN’s tunge køretøjer i 2018 udgaverne. Vi har set nærmere på TGS-modellen, som vi har prøvekørt i det midtsjællandske.

I 2017 blev design og teknik optimeret i MAN TGS og TGX. Nu her i 2018 er barren løftet endnu højere op. Fabrikken i München har blandt andet opfyldt ønsker fra chaufførerne, så de kan færdes mere hjemmevant i kabinen med ekstra komfort og praktiske detaljer.

Vi kan nævne, at gearvælgeren nu er placeret i instrumentbrættet i stedet for i midterkonsollen. Der er en hylde med stik til smartphone, vækkeur og aflæggeplads på bagvæggen. Køleskabet kan nu skubbes helt ind under køjen. Der er også en syv tommer skærm til navigation i lastbilen.

Kabinen er med flot, men med et lidt sart lyst design på instrumentbrættet. Senere i år kan man få interiøret i en koksgrå farve. Det er mere praktisk med en mørk farve i en anlægsbil, som TGS-modellen ofte bruges til.

En anden nyskabelse her i 2018 er, at instrumentbrættet er løftet 25 mm op. Desuden er de mest anvendte betjeningsknapper samlet i en gruppe for sig for at give bedre betjening. Det gælder for eksempel betjeningen af varmeapparatet.

En ny tagluge har fået alarm mod indbrud, og sidst men ikke mindst: Der er kommet det nye RIO flådestyringssystem til alle MAN Euro 6-lastbiler.

Læs også: MAN henter driftsleder i Forsvaret

Udvendigt kan man kende 2018-udgaven på en ny kofanger.

Test i Slagelse
Mens MAN TGX er den store eksportbil, er TGS MAN’s robuste "all rounder." Den er skræddersyet til både at kunne klare lokal- og distributionskørsel samt arbejde på byggepladsen. Altså en meget fleksibel lastbil, der tiltaler mange danske vognmænd.

Denne uges testbil er en MAN TGS, som vi har fundet hos den sydsjællandske MAN-forhandler H. E. Jørgensen i Dalby ved Haslev. Lastbilen er netop ankommet fra fabrikken i München og er købt af vognmandsfirmaet Laur. Christensen og Sønner A/S - også kendt som "Vognmanden i Slagelse".

Bilen, som vi fik lov at prøvekøre i sidste uge, har en akselkonfiguration på 6x2/4 BL, altså med drejelig bagaksel. Der er en lastbil med langt og lavt L-førerhus med køje.

Dette TGS-køretøj er en 26.460 model med 460 hk motor i Euro 6 udgave med SCR og AdBlue. Totalvægten er 26 ton, som betegnelsen jo angiver.

Der er TipMatic automatgear med Efficient Roll, der læser landskabets topografi. Det betyder, at gearkassen skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger - og sparer dermed brændstof.

Både lokalt og eksport
Førerhuset i en TGS er smallere og dermed også lettere end i den større TGX-model. Derved kan man opnå en større nyttelast. Mens TGX’en typiske en lastbil til eksportkørsel, er TGS med sit smallere og lavere førerhus - og lavere indstigning - mere brugt til indenrigstransporter og entreprenørkørsel; men den kan også bruges til korte eksportture i nabolandene - og det skal denne TGS også bruges til. Vognmandsfirmaet kører på Norge, Sverige og Tyskland med blandt elementer og stykgods.

Letkørt og komfortabel
Man sidder godt bag rattet i det velformede førersæde. Med den nye TipMatic automatgearkasse sikrer man bløde gearskift. Bilen er derfor letkørt, og man er glad for de hurtige og nærmest lydløse gearskift.

Komforten er også god med bilens parabel/luft-affjedring. Den 460 hk store motor med 2.300 Nm giver masser overskudskraft. Motorbremsen på 325 kW er kraftigt virkende.Der er forbedret overskuelighed efter at instrumentgruppen er løftet.

Det er en stor fordel at have gearvælgeren på instrumentbrættet i stedet for til højre for førersædet.

Det er også et stort plus at vælge den 7-tommer farveskærm, der giver bedre oversigt - både ved brug af navigationen, og ved aflæsning af kameraer. Så sikkerheden er i top.

Leveres om tre måneder
Om tre måneder er lastbilen klar til levering. Den skal først omkring HMF i Roskilde for at få monteret lad og kran. Herefter skal den forbi maleren, før den kommer retur til H. E. Jørgensen for at få foretaget de sidste apteringer med kameraer, Walkie-Talkie og andet elektrisk udstyr.

Her bliver lastbilen også "parret" med en ny HK tipperkærre, selvfølgelig i samme farver som lastbilen: grå og rød. Der kan være et helt EBK-hus på lastbil og kærre.

Flere konfigurationer
Der er mulighed for at vælge flere akselkonfigurationer på en TGS end på en TGX, men motorerne er de samme. D20-motoren fra 235-265 kW og D26-motoren fra 309-368 kW. Den store D38-motor kan kun fås til TGX.

MAN Lastbiler Danmark sælger cirka 800 lastbiler om året herhjemme. De 700 af den er TGX og TGS, hvor TGS udgør 30 procent af salget. Hos H. E. Jørgensen er man særlig skrappe til at sælge entreprenørbiler, så andelen af TGS er større her end i resten af landet.

HydroDrive og TipMatic
Den seneste nyhed er, at MAN-lastbiler med HydroDrive inden længe også kan fås med automatisk TipMatic gearkasse. Vognmandsforretningen Laur. Christensen og Sønner A/S har dog ikke behov for HydroDrive. Man har i stedet valgt en masse andet udstyr som sikkerhedspakke med kurvelys, LED-kørelys, LED-baglygter og regnsensor.

Dertil kommer linjevogter, skivebremser overalt, komfort-førersæde, klimaanlæg, oliefyr, nødbremsesystem, to bakkameraer, talestyring til infotainmentsystemet og DAB+ radio.

I Danmark har MAN-importøren valgt at give vognmanden et ekstra tilbud i form af en AdBlue-garanti. Det er en tilkøbsgaranti med vedligeholdelsesaftale. MAN kalder den i daglig tale AdBlue-garantien, men den omfatter også andre motorkomponenter.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Omsætningen i transportbranchen er historisk høj

ITD: Digitale kørekort er en god ide

Især hvis teknologien kan anvendes på tværs af landegrænser

Biløkonomer besøger Scania

Dansk tredjeplads ved kran-VM

200 elever tager spadestik til milliard-bro

Nyhedsbrev

Danske havne øger godsmængden

Online Avis Arkiv

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Løkke vil sætte deadline for udfasning af benzinbiler

Freja får ny tyrkisk partner

Kørekortet er på vej som app til smartphone

Fremtidens Chauffør
Jobmesser skal afhjælpe chaufførmangel

Med 12 jobmesser de næste 14 dage vil Dekra afhjælpe den massive mangel på chauffører.

Få styr på tungvognsjunglen

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

International rådgivning på højt niveau

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

International rådgivning på højt niveau

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

Silo Trans udvider i Vejle

Hurtig udvisning af polsk chauffør

Chauffør lavede systematisk brud på køre- og hviletid - det kostede bøde, førerret og udvisning af Danmark

Vognmænd sparker dæk på Fyn

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Trillinger løb med sejren

Årets lastbil er tyrkisk

Tre jubilæer i samme virksomhed

Trailere med kunstig intelligens

EU-valg stopper ikke vejpakken

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ISO 9001 Inspirationsseminar (På dansk og engelsk)

Ny salgskonsulent til salg af kemitankvogne

Vejen til et godt arbejdsmiljø - konference i KBH 1. nov.

Der bliver hver dag samlet mange kædesæt på vores værksteder i hele Danmark.

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægts tiptrailer 24,3 m3 leveret til Jakob Pedersen

Nyt Fiat bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologien

Bliv inspireret af Returpack: øg den operationelle effektivitet og forbedre bundlinjen

Nyt Citroen bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny Faymonville Telemax til CSK Stårindustri A/S

6 stk. VETTER Meister M svingkraner med elektrisk krøj leveret til Alfa Laval i Søborg.

Stor Effer kran til Maximus

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægts tiptrailer 23,5 m3 leveret til HvidberG A/S

Kursus i værktøjsmodulet PPAP

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Send til en kollega

0.229