23948sdkhjf

Hjemlig hygge i MAN TGS

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Der er gjort ekstra meget ud af chaufførkomforten i MAN’s tunge køretøjer i 2018 udgaverne. Vi har set nærmere på TGS-modellen, som vi har prøvekørt i det midtsjællandske.

I 2017 blev design og teknik optimeret i MAN TGS og TGX. Nu her i 2018 er barren løftet endnu højere op. Fabrikken i München har blandt andet opfyldt ønsker fra chaufførerne, så de kan færdes mere hjemmevant i kabinen med ekstra komfort og praktiske detaljer.

Vi kan nævne, at gearvælgeren nu er placeret i instrumentbrættet i stedet for i midterkonsollen. Der er en hylde med stik til smartphone, vækkeur og aflæggeplads på bagvæggen. Køleskabet kan nu skubbes helt ind under køjen. Der er også en syv tommer skærm til navigation i lastbilen.

Kabinen er med flot, men med et lidt sart lyst design på instrumentbrættet. Senere i år kan man få interiøret i en koksgrå farve. Det er mere praktisk med en mørk farve i en anlægsbil, som TGS-modellen ofte bruges til.

En anden nyskabelse her i 2018 er, at instrumentbrættet er løftet 25 mm op. Desuden er de mest anvendte betjeningsknapper samlet i en gruppe for sig for at give bedre betjening. Det gælder for eksempel betjeningen af varmeapparatet.

En ny tagluge har fået alarm mod indbrud, og sidst men ikke mindst: Der er kommet det nye RIO flådestyringssystem til alle MAN Euro 6-lastbiler.

Læs også: Lastbiler raseres af tyveknægte

Udvendigt kan man kende 2018-udgaven på en ny kofanger.

Test i Slagelse
Mens MAN TGX er den store eksportbil, er TGS MAN’s robuste "all rounder." Den er skræddersyet til både at kunne klare lokal- og distributionskørsel samt arbejde på byggepladsen. Altså en meget fleksibel lastbil, der tiltaler mange danske vognmænd.

Denne uges testbil er en MAN TGS, som vi har fundet hos den sydsjællandske MAN-forhandler H. E. Jørgensen i Dalby ved Haslev. Lastbilen er netop ankommet fra fabrikken i München og er købt af vognmandsfirmaet Laur. Christensen og Sønner A/S - også kendt som "Vognmanden i Slagelse".

Bilen, som vi fik lov at prøvekøre i sidste uge, har en akselkonfiguration på 6x2/4 BL, altså med drejelig bagaksel. Der er en lastbil med langt og lavt L-førerhus med køje.

Dette TGS-køretøj er en 26.460 model med 460 hk motor i Euro 6 udgave med SCR og AdBlue. Totalvægten er 26 ton, som betegnelsen jo angiver.

Der er TipMatic automatgear med Efficient Roll, der læser landskabets topografi. Det betyder, at gearkassen skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger - og sparer dermed brændstof.

Både lokalt og eksport
Førerhuset i en TGS er smallere og dermed også lettere end i den større TGX-model. Derved kan man opnå en større nyttelast. Mens TGX’en typiske en lastbil til eksportkørsel, er TGS med sit smallere og lavere førerhus - og lavere indstigning - mere brugt til indenrigstransporter og entreprenørkørsel; men den kan også bruges til korte eksportture i nabolandene - og det skal denne TGS også bruges til. Vognmandsfirmaet kører på Norge, Sverige og Tyskland med blandt elementer og stykgods.

Letkørt og komfortabel
Man sidder godt bag rattet i det velformede førersæde. Med den nye TipMatic automatgearkasse sikrer man bløde gearskift. Bilen er derfor letkørt, og man er glad for de hurtige og nærmest lydløse gearskift.

Komforten er også god med bilens parabel/luft-affjedring. Den 460 hk store motor med 2.300 Nm giver masser overskudskraft. Motorbremsen på 325 kW er kraftigt virkende.Der er forbedret overskuelighed efter at instrumentgruppen er løftet.

Det er en stor fordel at have gearvælgeren på instrumentbrættet i stedet for til højre for førersædet.

Det er også et stort plus at vælge den 7-tommer farveskærm, der giver bedre oversigt - både ved brug af navigationen, og ved aflæsning af kameraer. Så sikkerheden er i top.

Leveres om tre måneder
Om tre måneder er lastbilen klar til levering. Den skal først omkring HMF i Roskilde for at få monteret lad og kran. Herefter skal den forbi maleren, før den kommer retur til H. E. Jørgensen for at få foretaget de sidste apteringer med kameraer, Walkie-Talkie og andet elektrisk udstyr.

Her bliver lastbilen også "parret" med en ny HK tipperkærre, selvfølgelig i samme farver som lastbilen: grå og rød. Der kan være et helt EBK-hus på lastbil og kærre.

Flere konfigurationer
Der er mulighed for at vælge flere akselkonfigurationer på en TGS end på en TGX, men motorerne er de samme. D20-motoren fra 235-265 kW og D26-motoren fra 309-368 kW. Den store D38-motor kan kun fås til TGX.

MAN Lastbiler Danmark sælger cirka 800 lastbiler om året herhjemme. De 700 af den er TGX og TGS, hvor TGS udgør 30 procent af salget. Hos H. E. Jørgensen er man særlig skrappe til at sælge entreprenørbiler, så andelen af TGS er større her end i resten af landet.

HydroDrive og TipMatic
Den seneste nyhed er, at MAN-lastbiler med HydroDrive inden længe også kan fås med automatisk TipMatic gearkasse. Vognmandsforretningen Laur. Christensen og Sønner A/S har dog ikke behov for HydroDrive. Man har i stedet valgt en masse andet udstyr som sikkerhedspakke med kurvelys, LED-kørelys, LED-baglygter og regnsensor.

Dertil kommer linjevogter, skivebremser overalt, komfort-førersæde, klimaanlæg, oliefyr, nødbremsesystem, to bakkameraer, talestyring til infotainmentsystemet og DAB+ radio.

I Danmark har MAN-importøren valgt at give vognmanden et ekstra tilbud i form af en AdBlue-garanti. Det er en tilkøbsgaranti med vedligeholdelsesaftale. MAN kalder den i daglig tale AdBlue-garantien, men den omfatter også andre motorkomponenter.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

Transport 2019 er skudt i gang

PostNord vil tættere på danskerne

Transport 2019
Scania fejrer 50-års jubilæum for V8

Nyhedsbrev

Jubilæumsår med Esbjerg Havn i fin form

Online Avis Arkiv

Hanstholm Havn går frem på gods

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

På Køge Havn er de godt tilfredse med 2018

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

Interfjord har ramt midt i skiven

Transport 2019
Uddannelse - med garanti for job

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Nordjysk opbygger rejser sig af asken

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

Transport 2019
Bus, taxi og tog skal være bedre til at samarbejde

- Der skal tænkes mobilitet, når man planlægger den kollektive trafik

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Vognmandsformand er træt af 3F

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til ...

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Send til en kollega

0.232