23948sdkhjf

Lastbilen er en multi-kunstner

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Svenstrup Vognmandsforretning har netop købt en ny Scania G 450. Bilen er noget af en multi-kunstner, da den er opbygget som både sættevognstrækker og forvogn

Er det en forvogn eller en trækker? Det er et godt spørgsmål, når man ser nærmere på den nyeste anskaffelse hos Svenstrup Vognmandsforretning. 

Forvogn eller trækker? Svaret er både/og, for virksomhedens nye Scania er opbygget både som forvogn og som sættevognstrækker. Bilen er noget af en multi-kunstner. 

Bag den store Fassi F1150-kran med fly-jib er der monteret en drejeskammel til kørsel med en ny udtræks-sættevogn, der bliver leveret om en måneds tid. 

Der er desuden monteret fundament til et 5,5 meter aftageligt lad til transport af blandt andet 20 fods containere, byggematerialer og andet løst gods.

Aftageligt lad
Ladet kan nemt løftes af med kranen, hvorved bilen bliver til en manøvredygtig sættevognstrækker, der trods sin størrelse kan komme ind i snævre baggårde takket være den hydraulisk styrbare støtteaksel bag trækakslen. 

Med til at gøre bilen fleksibel er den lave Fassi-kran, der trods montering på et separat fundament bidrager til en totalhøjde på blot 3,4 meter (3,7 meter med fly-jib). For at kunne udnytte kranens maksimale løftemoment er der monteret et kraftigt front-støtteben inkl. forstærkninger af chassiset fortil.

Som smurt i olie
- Trods en lang og kompliceret opbygningsproces på cirka seks måneder har leveringen kørt som smurt i olie, fortæller vognmand Tim Jespersen. 

- Stiholts folk har virkelig ydet en god service. Vi har følt os helt trygge i hænderne på både sælger Peter Munkholm og værkstedsfolkene, der løbende har holdt os orienteret om opbygnings- og leveringsforløbet, fastslår Tim Jespersen.

Udfordringer med godkendelse 
Undervejs var der ellers ved at "gå kuk" i opbygningsprocessen, da Tim Jespersen måtte rende flere myndigheder på dørene for at sikre sig, at konstruktionen med det lange, bageste overhæng og aftageligt lad kunne godkendes og indregistreres i Danmark. 

Det lykkedes til sidst, og efter opbygning hos SR Hydraulik og maling hos Nordjysk Autolakering kunne Stiholt i Aalborg klargøre bilen til levering. 

Den er blandt andet udrustet med et utal af arbejdslygter og kameraer, så chaufføren har overblik rundt omkring bilen selv ved kørsel med overdimensioneret gods. 

Læs også: Lastbiler raseres af tyveknægte

Den nye Scania G 450 er den anden G 450’er, som Stiholt har leveret inden for de seneste par år. Om nogle uger er det tid til nr. 3. 

Svenstrup Vognmandsforretning råder over syv alsidige lastbiler til betjening af både private og erhvervskunder inden for især entreprenør- og byggerisegmentet. 

Virksomheden drives af Leif og Tim Jespersen. De er henholdsvis anden og tredje generation efter grundlæggeren Gunnar Jespersen, der startede virksomheden i 1960.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.251