Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Antallet af særtransporter er stærkt stigende - men dårligt afmærket gods kan skabe farlige situationer i trafikken, lyder det fra politiet

Vindmøllevinger, præfabrikerede huse og store, tunge maskiner. Særtransporterne fylder meget på vejene - både i omfang og antal. Ingen har et præcist billede af, hvor mange særtransporter, der kører på vejene, men målt på antallet af tilladelser går det kun én vej, og det er op.

Konsulent Christian Møller Christensen fra Tungvognscenter Øst holder øje med, hvordan det går. Alt for ofte støder han på særtransporter, der ikke er afmærket godt nok. Der mangler afmærkningslygter eller de rød/hvide skilte, som skal markere godset.

- Særtransporterne fylder meget, og de rækker ofte ind på de modkørendes vejbane. Samtidig har vi et mørkt halvår, hvor det er svært for de øvrige trafikanter at se gods, som stikker ud. Derfor er afmærkning nødvendig, hvis vi skal undgå, at der opstår farlige situationer i trafikken. Og der er helt klart plads til forbedring, siger Christian Møller Christensen.

Store bøder i vente
Særtransporterne belaster vejnettet, og de kan udsætte de øvrige trafikanter for fare. Christian Møller Christensen understreger, at alle har en forpligtelse til at begrænse antallet af særtransporter. Nogle gange griber politiet ind og beder producenter om at dele udstyr, så det kan fragtes som almindeligt gods.

- Vi siger fra, hvis samme producent har mange særtransporter over lange strækninger, fortæller Christian Møller Christensen.

Politiet stopper med jævne mellemrum lastbiler, hvor godset ikke burde transporteres som særtransport.

- Der kører måske en særtransport, som er tre meter bred. Men hvis man drejer godset 90 grader, kan det køre som en almindelig transport. Det kan godt være, at det er dyrt og besværligt, men reglerne siger, at hvis det overhovedet er muligt, skal det køre som almindeligt gods, siger Christian Møller Christensen.

Når Tungvogncenter Øst tager ud for at kontrollere særtransporter, er det ganske ofte, at dokumenterne ikke er i orden. Der er en række tilladelser, som skal være i orden. Men det er ikke så besværligt, som det har været, lyder det fra Christian Møller Christensen.

- I dag kan man bare have dokumenterne med elektronisk, forklarer han.

Bøden for at køre uden tilladelse til særtransport er på 10.000 kroner.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Klima-smart vej åbnet i Sverige

Verdens første el-vej er indviet ved Stockholms lufthavn Arlanda. Nu kører en lastbil på ruten med pakker

Stor razzia mod lastbiler

Kom og find ud af, hvad der rør sig i logistikbranchen

MOVE er en nyskabelse og et koncept, der beskæftiger sig med det, der rør sig netop nu inden for logistik i Danmark og i resten af verden

ITD Arbejdsgiver stormer frem

ITD's arbejdsgiverforening har nu nået de første 100 medlemmer.

IT-lov skal sikre de vigtigste transporttjenester

Nyhedsbrev

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Online Avis Arkiv

Ny topchef til Nagel

Freja åbner nyt kontor i Norge

Her er vinderne af årets gaffeltruck-priser

Grenaa Havn går langt over budget

Esbjerg Havn fylder 150 år

I dag er det 150 år siden, Rigsdagen besluttede at anlægge Esbjerg Havn. I dag rummer havnen 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Test
Øget komfort i MAN’s nye TGX’ere

Sidste år blev MAN TGX opgraderet med flere hestekræfter. I år er der mere komfort på programmet. Vi har prøvekørt MAN’s mest populære model i Danmark. Det er den med 500 hk

Transportmesse i Sorø

DFDS lukker Nordsørute

Rosyth-Zeebrügge ruten lukker på grund af dårlige økonomiske resultater

Lift-producent skifter navn

Produktet er kendt, det er virksomheden ikke. Det bliver der nu lavet om på

Chauffør respekterede ikke politiets afspærring ved ulykke

Kæmpeshow i Hannover

Ustabil sandpude skyld i synkende Limfjordstunnel

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

SAWO styrker ledelsen

Grøn transport får webplatform

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Komplet træk til Olaf Jensen

Pendeltippelad til Vognmand Klaus Wolf

Meldgaard Hydraulik klar til Vestfyn Trækker 2018

Bruger du også en gravemaskine til at løfte med?

Giv dine sælgere det rette værktøj

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Hands-on intro: Investér 2½ timer og kom på forkant med jeres kvalitetsledelse

Unikt samarbejde mellem erhvervsliv og erhvervsskole

Projektlederuddannelse direkte målrettet bygge- og anlægsbranchen

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Renovations Transport kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Kører du med lovlige værktøjskasser?

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

Har I medarbejdere, som har svært ved at forstå skriftlige instruktioner?

Find IDS anlæg med vores nye "IDS stations"-app

Prysmian INSIGHT er udkommet

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

Lastas har leveret nye Kel-Berg 3 akslet nedb. gardintrailere til Danske Fragtmænd Transport A/S

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

Magnet-løfteåg på vej til en tysk kunde

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Kursus i værktøjsmodulet FMEA

SAWO styrker ledelsen

Ansæt en flygtning. Det er ikke så svært, som du tror

Send til en kollega

0.237