Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Når man som slamsuger kommer ud til et hjem, hvor kælderen pludselig står under vand, er der også mennesker, der skal tages hånd om. Det kan være arvestykker og andre kære ejendele, der pludselig er oversvømmede, og det kan af og til få folk til at reagere kraftigt.

Det ved 52-årige Lars Fuglsang fra FKSSlamson alt om. Han har kørt som slamsuger siden 1990 og er nu afdelingsleder for FKSSlamson i Randers.   

- Vi kommer ud til alt lige fra kolonihavehuse til store villaer og godser. Problemerne er de samme, man skal jo hjælpe folk. Det kan være gamle mennesker, der græder, eller folk der bliver hysteriske, fordi de ikke kan overskue situationen. Det kan være nogle sørgelige tilfælde, men andre gange står folk også med tårer i øjnene, når vi har fået løst problemerne, og det viste sig slet ikke at være så slemt, fortæller han.

Et liv som slamsuger
Lars Fuglsang overtog jobbet som afdelingsleder, da hans randrusianske forgænger gennem mange år gik på pension.

Randersafdelingen af FKSSlamson er en videreførelse af Midtjyllands Kloak Vedligeholdelse MKV, som FKSSlamson overtog for godt tre år siden. Med overtagelsen blev den stærke lokale forankring fusioneret med den stærke tekniske knowhow fra FKSSlamson. I dag er Lars Fuglsang så leder for syv ansatte i Randers samt to i Silkeborg og en i Skive.

Selvom Lars Fuglsang elskede livet som slamsuger – eller spuleoperatør som det hedder, når man har fået certifikat til en spulebil – valgte han alligevel for lidt over et år siden at gå til ledelsen med et ønske om en omplacering. Jobbet er fysisk krævende, og han begyndte at føle sig lidt brugt efter at have kørt i så mange år. Samtidig kunne han ikke se sig selv stå bag en slamsuger som 60-årig. At han så skulle blive afdelingsleder kom som lidt af en overraskelse for ham.

- De kunne godt se, at den praktiske erfaring, jeg har, kunne være en fordel, og så har jeg nogle kontorkollegaer, der lærer mig det administrative, siger Lars Fuglsang.

Giver en hånd med
I dag arbejder han rent administrativt. Han kører stadig ud og kigger på opgaver og kan også give en hånd, hvis det er nødvendigt, men tiden som chauffør har han lagt bag sig. At være slamsuger er dog stadig et spændende og udfordrende job, siger han.

- Noget af det bedste er uforudsigeligheden. Man ved lidt om, hvad dagen starter med, men ikke hvordan den slutter, og man kommer ud til en masse forskellige mennesker og virksomheder. Der er ikke to dage, der er ens, siger han.

- Jobbet giver desuden en stor kontaktflade af mennesker. Både folk man bare møder en enkelt gang, og så de steder hvor man kommer igen og igen gennem årene.

Uforudsigeligheden frister
Adspurgt om det værste ved jobbet, svarer Lars Fuglsang: Arbejdstiderne, men trækker det i sig igen med et ”aj”. At arbejdstiderne er skiftende er bare en del af spillereglerne som slamsuger. Hvis omstændighederne kræver det, må arbejdet gøres færdigt. Sådan er det bare.

- Det kræver et stærkt bagland. Det kan være svært at sige, hvornår man kommer hjem hver dag. Det er den største udfordring. Familien skal være indstillet på, at man ikke lige ved, hvornår man er hjemme. Men det opvejer det jo også, hvis man godt kan lide, at arbejdet er lidt uforudsigeligt. De mennesker, der er i den her branche, kan godt lide, at man ikke helt ved, hvor dagen ender, forklarer Lars Fuglsang.

Oplevelserne fra Lars Fuglsangs år som slamsuger går fra opgaverne i Fru Hansens kælder til enorme olieraffinaderier i Norge og fabrikker i Polen. Inden længe skal FKSSlamson til Færøerne for at løse opgaver der. 

- Mange forbinder jobbet som slamsuger med en, der kører og spuler toiletter, men det er kun en del af arbejdet. Folk har en tendens til at tro, det er en slags andenrangsarbejde. Og det er ikke det job, der står allerhøjest på scorelisten. Den skal man lige knække og sige, det er altså det, jeg gør, lyder det fra Lars Fuglsang, der gerne vil gøre op med fordommene:

- Nogle forventer, at en slamsuger er en lille tyk mand, som kører rundt i beskidt tøj og renser toiletter. Når vi så kommer med vores udstyr, siger de, ’wow, det ser godt nok teknisk ud’. Men der er fordomme hos folk. Der er penge i lortet, høhø, og Polle fra Snave. Det er stadig den, det kører på.

Krævende forhold og raffineret teknik
Mange af FKSSlamsons opgaver skal løses under krævende forhold, hvor det er afgørende, at sikkerheden er i orden, og folkene ved, at de kan stole på deres udstyr. Selv har Lars Fuglsang ladet sig sænke ned med stålwirer gennem den 192 meter høje skorsten på Studstrupværket for at spule hele vejen ned. Han har også ladet sig sænke 25 meter ned i en brønd for at arbejde.  

- Der skal man ikke spekulere så meget. Man ved, at tingene holder, og det har man tillid til, siger han.

Arbejdet som slamsuger har gennem Lars Fuglsangs år i branchen kun gået en vej. På samme måde som for de fleste andre fag bliver mere og mere styret af computer.

- Det er gået fra at være et job, hvor man primært skulle være god med sine hænder, til job, hvor man skal kunne gebærde sig i den digitale verden. Der er mere og mere teori, og det stiller også større krav til chaufførerne, der kører ud alene, fortæller Lars Fuglsang.

Derfor fordrer jobbet digital forståelse, teknisk forståelse samt menneskelig forståelse, da man tit er ude hos folk i en kritisk situation. Ret langt fra fordommene om den lille tykke mand og toiletterne.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Statistical Process Control (SPC)

Production Part Approval Process (PPAP)

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Send til en kollega

0.194