Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Når man som slamsuger kommer ud til et hjem, hvor kælderen pludselig står under vand, er der også mennesker, der skal tages hånd om. Det kan være arvestykker og andre kære ejendele, der pludselig er oversvømmede, og det kan af og til få folk til at reagere kraftigt.

Det ved 52-årige Lars Fuglsang fra FKSSlamson alt om. Han har kørt som slamsuger siden 1990 og er nu afdelingsleder for FKSSlamson i Randers.   

- Vi kommer ud til alt lige fra kolonihavehuse til store villaer og godser. Problemerne er de samme, man skal jo hjælpe folk. Det kan være gamle mennesker, der græder, eller folk der bliver hysteriske, fordi de ikke kan overskue situationen. Det kan være nogle sørgelige tilfælde, men andre gange står folk også med tårer i øjnene, når vi har fået løst problemerne, og det viste sig slet ikke at være så slemt, fortæller han.

Et liv som slamsuger
Lars Fuglsang overtog jobbet som afdelingsleder, da hans randrusianske forgænger gennem mange år gik på pension.

Randersafdelingen af FKSSlamson er en videreførelse af Midtjyllands Kloak Vedligeholdelse MKV, som FKSSlamson overtog for godt tre år siden. Med overtagelsen blev den stærke lokale forankring fusioneret med den stærke tekniske knowhow fra FKSSlamson. I dag er Lars Fuglsang så leder for syv ansatte i Randers samt to i Silkeborg og en i Skive.

Selvom Lars Fuglsang elskede livet som slamsuger – eller spuleoperatør som det hedder, når man har fået certifikat til en spulebil – valgte han alligevel for lidt over et år siden at gå til ledelsen med et ønske om en omplacering. Jobbet er fysisk krævende, og han begyndte at føle sig lidt brugt efter at have kørt i så mange år. Samtidig kunne han ikke se sig selv stå bag en slamsuger som 60-årig. At han så skulle blive afdelingsleder kom som lidt af en overraskelse for ham.

- De kunne godt se, at den praktiske erfaring, jeg har, kunne være en fordel, og så har jeg nogle kontorkollegaer, der lærer mig det administrative, siger Lars Fuglsang.

Giver en hånd med
I dag arbejder han rent administrativt. Han kører stadig ud og kigger på opgaver og kan også give en hånd, hvis det er nødvendigt, men tiden som chauffør har han lagt bag sig. At være slamsuger er dog stadig et spændende og udfordrende job, siger han.

- Noget af det bedste er uforudsigeligheden. Man ved lidt om, hvad dagen starter med, men ikke hvordan den slutter, og man kommer ud til en masse forskellige mennesker og virksomheder. Der er ikke to dage, der er ens, siger han.

- Jobbet giver desuden en stor kontaktflade af mennesker. Både folk man bare møder en enkelt gang, og så de steder hvor man kommer igen og igen gennem årene.

Uforudsigeligheden frister
Adspurgt om det værste ved jobbet, svarer Lars Fuglsang: Arbejdstiderne, men trækker det i sig igen med et ”aj”. At arbejdstiderne er skiftende er bare en del af spillereglerne som slamsuger. Hvis omstændighederne kræver det, må arbejdet gøres færdigt. Sådan er det bare.

- Det kræver et stærkt bagland. Det kan være svært at sige, hvornår man kommer hjem hver dag. Det er den største udfordring. Familien skal være indstillet på, at man ikke lige ved, hvornår man er hjemme. Men det opvejer det jo også, hvis man godt kan lide, at arbejdet er lidt uforudsigeligt. De mennesker, der er i den her branche, kan godt lide, at man ikke helt ved, hvor dagen ender, forklarer Lars Fuglsang.

Oplevelserne fra Lars Fuglsangs år som slamsuger går fra opgaverne i Fru Hansens kælder til enorme olieraffinaderier i Norge og fabrikker i Polen. Inden længe skal FKSSlamson til Færøerne for at løse opgaver der. 

- Mange forbinder jobbet som slamsuger med en, der kører og spuler toiletter, men det er kun en del af arbejdet. Folk har en tendens til at tro, det er en slags andenrangsarbejde. Og det er ikke det job, der står allerhøjest på scorelisten. Den skal man lige knække og sige, det er altså det, jeg gør, lyder det fra Lars Fuglsang, der gerne vil gøre op med fordommene:

- Nogle forventer, at en slamsuger er en lille tyk mand, som kører rundt i beskidt tøj og renser toiletter. Når vi så kommer med vores udstyr, siger de, ’wow, det ser godt nok teknisk ud’. Men der er fordomme hos folk. Der er penge i lortet, høhø, og Polle fra Snave. Det er stadig den, det kører på.

Krævende forhold og raffineret teknik
Mange af FKSSlamsons opgaver skal løses under krævende forhold, hvor det er afgørende, at sikkerheden er i orden, og folkene ved, at de kan stole på deres udstyr. Selv har Lars Fuglsang ladet sig sænke ned med stålwirer gennem den 192 meter høje skorsten på Studstrupværket for at spule hele vejen ned. Han har også ladet sig sænke 25 meter ned i en brønd for at arbejde.  

- Der skal man ikke spekulere så meget. Man ved, at tingene holder, og det har man tillid til, siger han.

Arbejdet som slamsuger har gennem Lars Fuglsangs år i branchen kun gået en vej. På samme måde som for de fleste andre fag bliver mere og mere styret af computer.

- Det er gået fra at være et job, hvor man primært skulle være god med sine hænder, til job, hvor man skal kunne gebærde sig i den digitale verden. Der er mere og mere teori, og det stiller også større krav til chaufførerne, der kører ud alene, fortæller Lars Fuglsang.

Derfor fordrer jobbet digital forståelse, teknisk forståelse samt menneskelig forståelse, da man tit er ude hos folk i en kritisk situation. Ret langt fra fordommene om den lille tykke mand og toiletterne.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lastbilchauffør fra Randers dør efter fald fra anhænger

Nyhedsbrev

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Online Avis Arkiv

Fremtidens Chauffør
- Vi skal fordoble antallet af lærlinge

Fire nye medlemmer i ATL-bestyrelse

Formanden hedder fortsat Peter B. Jepsen. Henrik Tofteng er ny næstformand.

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

SAWO styrker ledelsen

Danske Fragtmænd frikendt i arbejdsmiljøsag

Grøn transport får webplatform

Kun hver tredje ledig får chaufførjob efter kursus

En ud af tre kursister kommer i job efter Dekra-kurser, viser aktindsigt. Jobcentrene har siden 2016 lagt 197 mio. kr. hos Dekra

Hundredvis af broelementer med speciallastbil til Frederikssund

Alpi får ny direktør

Leman nomineret til erhvervspris

Postnord indvier Danmarks største pakketerminal

Dansk e-handel får endnu et løft med Postnords nye, store gods- og pakketerminal i Skandinavisk Transportcenter ved Køge

Stor interesse for logistikmesse

Fremtiden banker på med både trusler og muligheder for logistikbranchen. Move 2018 vil samle branchen til et fælles blik på de store nationale og internationale udfordringer

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Revner i asfalten sender Lillebæltsbro til hurtig reparation

Disponent og chauffør delte FDE Fondens Talentpris

Disponent Allan Hollænder fra Fairtrans A/S i Kliplev og chauffør Christian Mathiesen fra J.A. Skovrup ApS i Bække delte ”FDE Fondens Talentpris 2018”

Thortrans vandt Danish Transport Award 2018

Thortrans er et fremragende eksempel på en transportvirksomhed, der er fremme i skoene og har forstået at give kunderne det, de har brug for.

Laila blev årets medarbejder

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Oldermand vil på pension

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

5 nye flotte Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere med sider til P.K. Justesen A/S

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Moffett hjælper med kloakkerne

Skab tillid med klima ikon

Ny projektleder til kemi og gylle

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Jan D. Larsen ApS

IAFT 16949:2016 Specialist Transition (På dansk & engelsk)

Trailerbasen.dk

Software QA tester ved IPW

KITO underviser CERTEX Danmark i kædetaljer

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Mangler I lagermedarbejdere?

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Nyt brochure fra Europart Danmark A/S

Send til en kollega

0.226