23948sdkhjf

Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Når man som slamsuger kommer ud til et hjem, hvor kælderen pludselig står under vand, er der også mennesker, der skal tages hånd om. Det kan være arvestykker og andre kære ejendele, der pludselig er oversvømmede, og det kan af og til få folk til at reagere kraftigt.

Det ved 52-årige Lars Fuglsang fra FKSSlamson alt om. Han har kørt som slamsuger siden 1990 og er nu afdelingsleder for FKSSlamson i Randers.   

- Vi kommer ud til alt lige fra kolonihavehuse til store villaer og godser. Problemerne er de samme, man skal jo hjælpe folk. Det kan være gamle mennesker, der græder, eller folk der bliver hysteriske, fordi de ikke kan overskue situationen. Det kan være nogle sørgelige tilfælde, men andre gange står folk også med tårer i øjnene, når vi har fået løst problemerne, og det viste sig slet ikke at være så slemt, fortæller han.

Et liv som slamsuger
Lars Fuglsang overtog jobbet som afdelingsleder, da hans randrusianske forgænger gennem mange år gik på pension.

Randersafdelingen af FKSSlamson er en videreførelse af Midtjyllands Kloak Vedligeholdelse MKV, som FKSSlamson overtog for godt tre år siden. Med overtagelsen blev den stærke lokale forankring fusioneret med den stærke tekniske knowhow fra FKSSlamson. I dag er Lars Fuglsang så leder for syv ansatte i Randers samt to i Silkeborg og en i Skive.

Selvom Lars Fuglsang elskede livet som slamsuger – eller spuleoperatør som det hedder, når man har fået certifikat til en spulebil – valgte han alligevel for lidt over et år siden at gå til ledelsen med et ønske om en omplacering. Jobbet er fysisk krævende, og han begyndte at føle sig lidt brugt efter at have kørt i så mange år. Samtidig kunne han ikke se sig selv stå bag en slamsuger som 60-årig. At han så skulle blive afdelingsleder kom som lidt af en overraskelse for ham.

- De kunne godt se, at den praktiske erfaring, jeg har, kunne være en fordel, og så har jeg nogle kontorkollegaer, der lærer mig det administrative, siger Lars Fuglsang.

Giver en hånd med
I dag arbejder han rent administrativt. Han kører stadig ud og kigger på opgaver og kan også give en hånd, hvis det er nødvendigt, men tiden som chauffør har han lagt bag sig. At være slamsuger er dog stadig et spændende og udfordrende job, siger han.

- Noget af det bedste er uforudsigeligheden. Man ved lidt om, hvad dagen starter med, men ikke hvordan den slutter, og man kommer ud til en masse forskellige mennesker og virksomheder. Der er ikke to dage, der er ens, siger han.

- Jobbet giver desuden en stor kontaktflade af mennesker. Både folk man bare møder en enkelt gang, og så de steder hvor man kommer igen og igen gennem årene.

Uforudsigeligheden frister
Adspurgt om det værste ved jobbet, svarer Lars Fuglsang: Arbejdstiderne, men trækker det i sig igen med et ”aj”. At arbejdstiderne er skiftende er bare en del af spillereglerne som slamsuger. Hvis omstændighederne kræver det, må arbejdet gøres færdigt. Sådan er det bare.

- Det kræver et stærkt bagland. Det kan være svært at sige, hvornår man kommer hjem hver dag. Det er den største udfordring. Familien skal være indstillet på, at man ikke lige ved, hvornår man er hjemme. Men det opvejer det jo også, hvis man godt kan lide, at arbejdet er lidt uforudsigeligt. De mennesker, der er i den her branche, kan godt lide, at man ikke helt ved, hvor dagen ender, forklarer Lars Fuglsang.

Oplevelserne fra Lars Fuglsangs år som slamsuger går fra opgaverne i Fru Hansens kælder til enorme olieraffinaderier i Norge og fabrikker i Polen. Inden længe skal FKSSlamson til Færøerne for at løse opgaver der. 

- Mange forbinder jobbet som slamsuger med en, der kører og spuler toiletter, men det er kun en del af arbejdet. Folk har en tendens til at tro, det er en slags andenrangsarbejde. Og det er ikke det job, der står allerhøjest på scorelisten. Den skal man lige knække og sige, det er altså det, jeg gør, lyder det fra Lars Fuglsang, der gerne vil gøre op med fordommene:

- Nogle forventer, at en slamsuger er en lille tyk mand, som kører rundt i beskidt tøj og renser toiletter. Når vi så kommer med vores udstyr, siger de, ’wow, det ser godt nok teknisk ud’. Men der er fordomme hos folk. Der er penge i lortet, høhø, og Polle fra Snave. Det er stadig den, det kører på.

Krævende forhold og raffineret teknik
Mange af FKSSlamsons opgaver skal løses under krævende forhold, hvor det er afgørende, at sikkerheden er i orden, og folkene ved, at de kan stole på deres udstyr. Selv har Lars Fuglsang ladet sig sænke ned med stålwirer gennem den 192 meter høje skorsten på Studstrupværket for at spule hele vejen ned. Han har også ladet sig sænke 25 meter ned i en brønd for at arbejde.  

- Der skal man ikke spekulere så meget. Man ved, at tingene holder, og det har man tillid til, siger han.

Arbejdet som slamsuger har gennem Lars Fuglsangs år i branchen kun gået en vej. På samme måde som for de fleste andre fag bliver mere og mere styret af computer.

- Det er gået fra at være et job, hvor man primært skulle være god med sine hænder, til job, hvor man skal kunne gebærde sig i den digitale verden. Der er mere og mere teori, og det stiller også større krav til chaufførerne, der kører ud alene, fortæller Lars Fuglsang.

Derfor fordrer jobbet digital forståelse, teknisk forståelse samt menneskelig forståelse, da man tit er ude hos folk i en kritisk situation. Ret langt fra fordommene om den lille tykke mand og toiletterne.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Alpi åbner i trekantområdet

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Danske Fragtmænd har godt fat i de ufaglærte

Grundig oplæring, dansk på jobbet og nul-tolerance over for racisme er fundamentet i succes med at holde på ufaglærte medarbejdere

Opgørelse: Chaufførerne knokler mest

Lastbilchaufførerne hører til blandt dem, der arbejder mest i Danmark. Det viser en opgørelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Nyhedsbrev

Regeringen og DF vil lade små robotter bringe varer ud

Online Avis Arkiv

Konkurrent afviser DSVs milliardtilbud

DSV sælger kæmpeejendom ved Horsens

Regering vil udrulle klimaasfalt på hele vejnettet

Jernbaneterminal til 100 mio. kr. samler fortsat støv på Esbjerg Havn

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Skal vi køre ad Afgifts Allé?

BMS tilkaldt til børnehjem

Skulle løfte bronzefigur på plads med stor-kran.

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Molslinjen: Grønt lys til køb af Danske Færger

Salget af statens og Clipper Groups halvparter i Danske Færger til Molslinjen er nu godkendt af Konkurrencestyrelsen

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

For nylig fik Forsvaret leveret 22 spritnye lastbiler af Scania Danmark, og dermed blev en samlet levering af op til 950 nye lastbiler over de næste syv år skudt i gang

Lastbilsalget stiger

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

EU-lande vil mindske CO2 fra biler med 35 procent

20 EU-lande stemte sent tirsdag aften for at reducere biler og varevognes CO2-udledning. Fire stemte imod

Nye leveringer

Salget af materiel fortsætter med at ligge i top. Her viser vi et udpluk fra de seneste leveringer.

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Fremtidens Chauffør
Her er hver fjerde ansatte en lærling

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

DSV gør sig klar til Brexit

Svenskere vil optimere dansk transport

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Trailere til Tyrkiet på en uge

ITD: Postnord bør droppe oprustning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Minister afviser tilskud til elbiler: Utilstrækkelig klimagevinst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny ansættelse i HF

Solceller i glas - facader og glaspartier

KTR Koblinger til pumper og kompressorer

Univar Lubesnake - den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Blockchain-teknologi i logistikbranchen

Åbent hus hos SAWO, Thisted

Så er det nu, du skal få styr på AB18, ABR18 og ABT18, inden de nye aftalevilkår tages i brug!

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

CERTEX Danmark er en del af noget stort

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Danløft A/S kan nu kalde sig leverandør af Eepos skinner og kransystemer

2 flotte nye Kel-Berg rundbuede tiptrailere til Demstrup Autotransport - Pr...

Send til en kollega

0.27