58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fra marts til oktober vil energiselskab køre ni returture fra Grenaa til Aalborg.

Vindmøllevinger på små 60 meters længde vil fra 1. marts blive kørt gennem Grenaa for at komme til Grenaa Havn.

Læs også: Nu skal vindmøllerne transporteres med luftskib

Det oplyser Siemens Gamesa til TV2 Østjylland.

Et flertal af vingerne fra Anholt Havmøllepark skal nemlig en tur til Siemens Gamesas fabrik i Aalborg, hvor de skal overfladebehandles og opgraderes.

Når vindmøllerne er blevet opgraderet, skal de køres tilbage til Grenaa og sejles ud til Anholt for at blive monteret.

Vindmøllerne er 58 meter lange og 5 meter brede, og de må lægges skråt på transportlastbilerne for ikke at blive for høje.

Læs også: Rønne Havn bliver omdrejningspunkt for vindmøllepark

- Vi påtænker at starte turene 1. marts, og planen er, at vi afslutter dem omkring 1. oktober. Der er planlagt ni returrejser fra Grenaa til Aalborg per uge, siger Peder Nickelsen, der er teknisk ansvarlig hos Siemens Gamesa, til TV2 ØSTJYLLAND.

Ingen vinger i myldretiden
Han mener ikke, at kørslerne vil få den store betydning for borgerne i Grenaa.

- Vores vurdering er, at det vil have en minimal betydning for borgerne. Vi planlægger det, så vi ikke kører i spidsbelastningstiderne, så vi ikke generer trafikken, siger Peder Nickelsen.

Det betyder, at borgerne i Grenaa ikke vil møde lastbiler med enorme vindmøllevinger på vejene mellem klokken 6 og 9 om morgen og ej heller fra 15 til 18 om eftermiddagen.

Grenaa er en havneby. Det samme er Aalborg. Det er derfor oplagt at spørge, hvorfor møllevingerne ikke bare skal sejles mellem byerne i stedet for at blive transporteret til lands.

- Når vi skal flytte vingerne fra Anholt, bruger vi en særlig kranbåd med ben. Det er et ret stort fartøj, der ikke er specielt anvendeligt til at sejle langt. Det er både i forhold til brændstoføkonomi og rejsetid, siger Peder Nickelsen fra Siemens Gamesa til TV2 Østjylland.

Læs også: Vildt: Vingetransport snegler sig gennem spansk trafik

Det tager omkring fire timer at køre møllevingerne fra Grenaa til Aalborg, og ruten er ifølge aftale med de relevante myndigheder.

- Vi har valgt at kommunikere åbent om, hvad vi gør, og hvornår det skal ske, siger Peder Nickelsen til TV2 Østjylland.

Han mener, at folk i Grenaa vil betragte de mange kørsler med møllevinger som en del af den industrielle aktivitet, der er med til at skabe arbejdspladser i Grenaa.

Energiselskabet Ørsted, der driver Anholt Havmøllepark, beskæftiger cirka 70 personer i Grenå.

Originalartikel: https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/nu-skal-58-meter-lange-vindmoellevinger-koeres-gennem-grenaa



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Kommune vil ikke betale til vej

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.25