58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fra marts til oktober vil energiselskab køre ni returture fra Grenaa til Aalborg.

Vindmøllevinger på små 60 meters længde vil fra 1. marts blive kørt gennem Grenaa for at komme til Grenaa Havn.

Det oplyser Siemens Gamesa til TV2 Østjylland.

Et flertal af vingerne fra Anholt Havmøllepark skal nemlig en tur til Siemens Gamesas fabrik i Aalborg, hvor de skal overfladebehandles og opgraderes.

Når vindmøllerne er blevet opgraderet, skal de køres tilbage til Grenaa og sejles ud til Anholt for at blive monteret.

Vindmøllerne er 58 meter lange og 5 meter brede, og de må lægges skråt på transportlastbilerne for ikke at blive for høje.

Læs også: Nu skal vindmøllerne transporteres med luftskib

- Vi påtænker at starte turene 1. marts, og planen er, at vi afslutter dem omkring 1. oktober. Der er planlagt ni returrejser fra Grenaa til Aalborg per uge, siger Peder Nickelsen, der er teknisk ansvarlig hos Siemens Gamesa, til TV2 ØSTJYLLAND.

Ingen vinger i myldretiden
Han mener ikke, at kørslerne vil få den store betydning for borgerne i Grenaa.

- Vores vurdering er, at det vil have en minimal betydning for borgerne. Vi planlægger det, så vi ikke kører i spidsbelastningstiderne, så vi ikke generer trafikken, siger Peder Nickelsen.

Det betyder, at borgerne i Grenaa ikke vil møde lastbiler med enorme vindmøllevinger på vejene mellem klokken 6 og 9 om morgen og ej heller fra 15 til 18 om eftermiddagen.

Grenaa er en havneby. Det samme er Aalborg. Det er derfor oplagt at spørge, hvorfor møllevingerne ikke bare skal sejles mellem byerne i stedet for at blive transporteret til lands.

- Når vi skal flytte vingerne fra Anholt, bruger vi en særlig kranbåd med ben. Det er et ret stort fartøj, der ikke er specielt anvendeligt til at sejle langt. Det er både i forhold til brændstoføkonomi og rejsetid, siger Peder Nickelsen fra Siemens Gamesa til TV2 Østjylland.

Læs også: Rønne Havn bliver omdrejningspunkt for vindmøllepark

Det tager omkring fire timer at køre møllevingerne fra Grenaa til Aalborg, og ruten er ifølge aftale med de relevante myndigheder.

- Vi har valgt at kommunikere åbent om, hvad vi gør, og hvornår det skal ske, siger Peder Nickelsen til TV2 Østjylland.

Han mener, at folk i Grenaa vil betragte de mange kørsler med møllevinger som en del af den industrielle aktivitet, der er med til at skabe arbejdspladser i Grenaa.

Energiselskabet Ørsted, der driver Anholt Havmøllepark, beskæftiger cirka 70 personer i Grenå.

Originalartikel: https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/nu-skal-58-meter-lange-vindmoellevinger-koeres-gennem-grenaa



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Jobmesser skal afhjælpe chaufførmangel

Silo Trans udvider i Vejle

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

Hurtig udvisning af polsk chauffør

Chauffør lavede systematisk brud på køre- og hviletid - det kostede bøde, førerret og udvisning af Danmark

Nyhedsbrev

Få styr på tungvognsjunglen

Online Avis Arkiv

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

International rådgivning på højt niveau

Vognmænd sparker dæk på Fyn

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

Årets lastbil er tyrkisk

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Trillinger løb med sejren

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

International rådgivning på højt niveau

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Tre jubilæer i samme virksomhed

Trailere med kunstig intelligens

EU-valg stopper ikke vejpakken

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu må du parkere på linjerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus i værktøjsmodulet PPAP

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsram...

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Aut...

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhæng...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Send til en kollega

0.276