23948sdkhjf

Kontrakten på Storstrømsbroen er underskrevet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vejdirektoratet har indgået kontrakt med italiensk joint venture på opførelsen af ny bro, der skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø

Vejdirektoratet har i dag indgået kontrakt med det italienske joint venture ”Storstrøm Bridge Joint Venture” (SBJV) på opgaven med at bygge en ny Storstrømsbro, som forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.

SBJV består af de tre entreprenørvirksomheder Itinera, Grandi Livori Fincosit og Condotte. Sidstnævnte er dog kun repræsenteret med en ejerandel på 0,01 pct. Denne konstruktion er valgt, fordi Condotte har ansøgt de italienske myndigheder om en rekonstruktion af selskabet.

Projektet sikret
- Det er aftalt med parterne, at selskabets ejerandel kun kan ændres efter aftale med bygherre, hvilket vil sige os, siger Erik Stoklund Larsen, der er projektdirektør i Vejdirektoratet.

I kontrakten indgår desuden klausuler om selvrenselse og ophævelse, samt øgede økonomiske garantier, som sikrer projektet yderligere.

- Der har været skrevet og sagt meget om SBJV i den seneste tid. Vi har imidlertid haft en god dialog med deres hold hele vejen igennem udbudsprocessen, og med den aftalte selskabskonstruktion er vi klar til at fortsætte samarbejdet om at få bygget selve broen, siger Erik Stoklund Larsen.

Med kontraktunderskrivelsen kan SBJV nu tage hul på de praktiske forberedelser til byggeriet af Danmarks tredjestørste bro med en entreprisesum på knap 2,1 mia. kr. Første spadestik forventes foretaget i efteråret 2018 og åbning i 2022 for vejdelen og 2023 for banedelen.

Projektdirektør Ennio Buson fra Itinera, som repræsenterer SBJV, understreger da også, at man er godt rustet til opgaven og ser frem til at et tæt samarbejde med de danske myndigheder, fagforeninger og kommuner.

Bro produceres lokalt
Elementerne til den kommende bro skal støbes og samles på Masnedø mellem Falster og Sjælland.

Udover en ny betonfabrik til elementproduktionen vil arealet også rumme en byggeplads med skurby og materiel. Desuden skal SBJV i de kommende måneder planlægge behovet for danske underleverandører til de enkelte opgaver, hvor danske EKJ Rådgivende Ingeniører i forvejen er en del af holdet.

Den samlede etablering af arbejdspladsen forventer man kan gå i gang i maj 2018.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.111