23948sdkhjf

Politikere spænder ben for egen regulering af varebiler

| Af Michael Svane, DI Transport | Tip redaktionen om en historie

Kommentar af Michael Svane, DI Transport, om nyt lovforslag om godskørselstilladelser for varebiler

Et flertal uden om regeringen har sat sig for, at der skal ske en regulering af varebilerne.

Det er et politisk valg, og da der er et flertal herfor i Folketinget, så får vi inden længe en lov herom. Sådan fungerer demokratiet, og det er fint nok.  

Forslaget lægger op til, at godskørsel for fremmed regning i danske varebiler over 2000 kg. skal omfattes. Dog skal der gælde en vægtgrænse på 11 kg. per stykgods. Det betyder, at pakker under 11 kg. ikke omfattes af reglerne.  

Det er her, der er grund til at løfte pegefingeren. Vi er nu på vej til at indføre regler, der står og falder med vægten på eksempelvis pakker.  

Jeg modtog 17 pakker i forbindelse med seneste jul. Og på intet tidspunkt har jeg skænket pakkens vægt en tanke. Og jeg er nok ikke den eneste.  

I varebilsudvalget var der enighed om, at det afgørende, at der blev indført regler, der kan kontrolleres.  

Jeg må tilstå, at jeg har mere end svært ved at se, hvordan man kan kontrollere overholdelsen af en vægtgrænse på 11 kg. En pakke på 10 kg må alle køre med. Men hvis du kører med en pakke på 11 kg uden tilladelse, udfører du ulovlig godskørsel. Det koster 35.000 kr. i bøde.

Hvem kan forstå dette? Jeg kan ikke.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.253