23948sdkhjf

Aarhus Havn vokser stort på containergods

14,1 pct. mere gods kom i 2017 forbi Smilets By end året før - og det er Danmarksrekord

Kranførerne på Danmarks største containerhavn i Aarhus har haft travlt. I 2017 løftede de i alt 3.684.000 tons containergods og satte ikke alene Danmarksrekord, men realiserede også en vækst på 14,1 pct. i forhold til året før.

Containeromsætningen sikrede således en samlet stigning i godsomsætningen på 4,9 pct., når alle havnens forretningsområder lægges sammen.

Til sammenligning realiserede Europas største containerhavn, Rotterdam Havn, en stigning på 12,3 pct. i containergodset og 1,3 pct. på den samlede godomsætning.

- Uden at kende til tallene for alle Europas havne, er jeg sikker på, at vi ligger til den pæne side sammen med Rotterdam Havn, hvorfor vi også tillader os at sammenligne. Isoleret set er vores resultat mere end tilfredsstillende, når det gælder omsætningen af containere, og en samlet vækst på ca. 5 pct. er pænt i det nuværende marked, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen.

Vækst på bulk og biobrændsel
Et enkelt containeranløb i Aarhus i løbet af 2017 var større end normalt på grund af en arbejdskonflikt i en svensk havn, men dette anløb påvirker kun containervæksten med ca. en pct.

Aarhus Havns samlede vækst på ca. 5 pct. består – udover containervæksten på ca. 14 pct. – i en vækst på bulkområdet på ca. 8 pct. – herunder en pæn stigning i omsætningen af biobrændsel.

Men desværre trækker omsætningen af flydende gods i den anden retning med et fald på ca. 15 pct., som alene skyldes en reduceret omsætning af mineralsk olie, mens de vegetabilske olieprodukter er i god vækst. Den samlede godsomsætning nåede op på 8.628.000 tons.

- Lige nu er vi begunstiget af, at vi for nogle år siden besluttede os for, at biobrændsel skulle være et nyt strategisk forretningsområde. På det tidspunkt stod det klart, at mange kraftværker ville omstille fra kul og olie til mere miljørigtige brændselstyper. I 2017 fik vi godt gang i omsætningen af biobrændsel, og det er fortsat i de første måneder af 2018, fortæller Jakob Flyvbjerg Christensen.

Mere om: Aarhus Havn
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.109