23948sdkhjf

APM Terminals klager over Aarhus Havn og Blue Water-selskab

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Mærsk-koncernens havneselskab APM Terminals retter i en 47 sider lang klage kritik af de vilkår, som Aarhus Havn har givet en konkurrerende containerterminal ejet af Blue Water. To rederier er smuttet fra APM Terminals, skriver Finans.

En større konflikt er under optrapning i Aarhus Havn, hvor A.P. Møller-Mærsks havneselskab APM Terminals langer ud efter de vilkår, som den Blue Water-ejede containerterminal ALC – Aarhus Logistic Center – blev tildelt af Aarhus Kommune, da den åbnede sidste år.

Det skriver Finans på baggrund af en aktindsigt. 

Heraf fremgår det, at APM Terminals prøvede at få kommunen til at underligge ALC-terminalen de samme regler om bl.a. håndtering af farlige stoffer og miljøgodkendendelse, som gælder for APM Terminals. Det afviste kommunen, og APM Terminals har nu afleveret en 47 sider lang klage til kommunen, som advokatfirmaet Bech-Bruun har forfattet. 

- Det er ikke ret ofte, at vi som koncern vælger at gøre den slags. Men vi mener, at der er tale om en forskelsbehandling, som vi ikke kan leve med. Det gælder især, at Aarhus Kommen har truffet en beslutning baseret på forkerte oplysninger om mængder af farlige stoffer og på et utilstrækkeligt oplyst grundlag, siger adm. direktør Steen Davidsen, APM Terminals Aarhus, til Finans.

En del af humlen ligger også i, at det ikke er Miljøstyrelsen, men Aarhus Kommune, som er godkendelsesmyndighed for den nye terminal. Derfor fik kommunen til opgave at vurdere, om ALC skulle omfattes af risikobekendtgørelsen, og det vurderede kommunen, at den ikke skulle. Dermed skal ALC-terminalen heller ikke miljøgodkendes.

APM Terminals skriver i klagen, at Aarhus-terminalen har mistet to rederier til ALC, siden den nye konkurrent begyndte at operere sidste år. Derfor, og på baggrund af de mængder, der er blevet håndteret i de foregående år, bør risikobekendtgørelsen også gælde for ALC, mener APM Terminals. 

I Aarhus Kommune forklarer konstitueret centerchef Anders Maltha Rasmussen over for Finans, at vurdering blandt andet er sket på baggrund af, at ALC kun har containerne stående i terminalen i kort tid.

I Blue Water understreger Per Jensen, direktør for koncernenes globale havneaktiviteter, at der er forskel på, hvad ALC og APM Terminals må håndtere.

- Jeg har ingen holdning til, hvad APM Terminals mener om Aarhus Kommune, deres klage og bl.a. risikobekendtgørelsen. Vores selskab ALC er ikke en risikovirksomhed, da vi har nogle kraftige begrænsninger i, hvad vi må håndtere sammenlignet med APM Terminals, så det lever vi med. Klagen har jo ikke noget med os at gøre, siger han til Finans.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.199