23948sdkhjf

Miljøzonerne skal strammes op

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Første skridt bliver en undersøgelse

Fire oppositionspartiers forslag om renere luft i byerne og strammere miljøzoneregler ender i første omgang med en analyse.

Ved Folketingets førstebehandling tirsdag 27. februar varslede miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V), at han iværksætter ”samfunds- og erhvervsøkonomiske beregninger for at vurdere, om der kan foretages en mere hensigtsmæssig opdatering af miljøzonereglerne”.

På initiativ fra Ida Auken (R) havde fire oppositionspartier - Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og SF - fremsat et beslutningsforslag om såkaldte renluft-zoner. Forslaget handler om, at Euro 6-normerne skal gøres obligatoriske for lastbiler og busser over 3500 kg, alle varebiler over 1760 kg og arbejdsmaskiner.

Desuden skal byer med over 25.000 indbyggere og de københavnske omegnskommuner have mulighed for at indføre miljøzoner.

I dag er der miljøzoner i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg for køretøjer over 3,5 ton.

Oppositionspartiernes forslag vil ikke blive ikke vedtaget. Til gengæld kan det ende med en udvalgsberetning, der fastlægger retningslinjer for den bebudede analyse.

Uændret siden 2010

Miljøzonereglerne er stået urørte siden 1. juli 2010, hvor mindstekravet til busser og lastbiler er at opfylde Euro 4-normen.

I dag har miljøzonerne ikke længere nogen effekt ifølge Århus Universitet. Defor trænger de til en opdatering.

Ida Auken fra De Radikale er hovedordfører for forslaget og ønsker stramningerne indført pr. 1. juli 2019, men er indstillet på at lægge et eller to år til.

ITD: Medio 2023

Det sidste er en imødekommende kvittering til ITD, som bakker op om at skærpe kravene til lastbiler, busser og varebiler, der kører i miljøzoner. ITD ønsker blot en indfasning frem til 1. juli 2023 af hensyn til virksomhedernes investeringsplanlægning.

47 procent af ITD-medlemmernes køretøjer består af Euro 6-lastbiler, mens gennemsnittet for Danmark er 31 procent.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.1