23948sdkhjf

Chauffører finder selv deres nye kolleger

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Når transportvirksomhederne leder efter nye medarbejdere, trækker de i stort omfang på de eksisterende medarbejderes netværk

ATL har spurgt sine medlemsvirksomheder, hvordan de rekrutterer medarbejdere. 58 procent benytter medarbejdernes netværk. For to år siden var det kun 20 procent.

I 57 procent af virksomhederne bruger lederne også deres eget personlige netværk. Det er en anelse mindre end for to år siden.

Direktør Morten Ballisager fra konsulenthuset Ballisager opfordrer altid lederne til at benytte medarbejdernes netværk, når de skal ansætte nye folk.

- Som virksomhedsejer vil jeg være glad, hvis medarbejderne har lyst til at dele jobopslag i deres bekendtskabskreds, siger Morten Ballisager.

Det virker nemlig godt, når nuværende medarbejdere træder frem og påtager sig rollen som ambassadører for virksomheden.

- De menige medarbejdere forstår virkeligheden på gulvet. Derfor er det også godt for dem, der kommer ind i virksomheden, at de på forhånd ved, hvordan man arbejder, siger han.

Bruger flere værktøjer
Overordnet benytter virksomhederne sig af flere værktøjer, når de jagter medarbejdere, end de gjorde for to år siden.

- Det hænger formentlig sammen med, at det er blevet sværere at finde medarbejdere. Der er brug for at smide krogen ud flere steder for at få bid, vurderer Lars William Wesch, direktør i ATL.

Det er ikke mindst brugen af sociale medier og det lokale jobcenter, der er steget. Rekrutteringsekspert Morten Ballisager siger, at jobcentrene har forsøgt at gøre sig mere lækre overfor virksomhederne i de senere år. Det slår igennem nu.

Brug for bedre kontakt til erhvervsskolerne
I konsulentfirmaet Ballisagers egen undersøgelse, der omfatter virksomheder inden for alle brancher, ses samme tendens. Sociale medier, almindelige stillingsopslag, jobcentrene – stort set alle værktøjer bliver brugt mere, end de gjorde tidligere.

Virksomhederne inden for vejgodstransporten rekrutterer sjældent ved at kontakte erhvervsskolerne. Kun to procent svarer, at de rekrutterer ad den vej, og det er et problem, mener Morten Ballisager.

- Vi er ekstremt forhippet på erfaring. I stedet skal man nogen gang se på potentialet ved at ansætte en yngre medarbejder. Der er nogle uudnyttede muligheder for at skaffe medarbejdere gennem erhvervsskolerne, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.168