23948sdkhjf

Aalborg Havn frygter sporlukning: Får store konsekvenser

Til sommer lukker Banedanmark skinnerne mellem Hobro og Langå på grund af sporarbejde - og det vækker bekymring hos en af de største nordjyske aktører på banegods

Når strækningen Hobro-Langå bliver lukket fra 30. juni og otte uger frem, kommer passagererne på perronen til at kigge langt efter togene. De kan i stedet se frem til to måneders bustransport, når jernbanesporet bliver lukket i begge retninger.

Men det er ikke kun de hårdt prøvede pendlere, der kommer til at berøre. Også de nordjyske virksomheder bliver nemlig påvirket af lukningen, skriver Aalborg Havn i en pressemeddelelse.

Banetrafikken påvirker virksomheder
En lang række virksomheder med adresse nord for fjorden er nemlig afhængige af jernbanesporene i hverdagen.

Sidste år blev der transporteret 55.000 tons gods igennem Aalborg havn via jernbanenettet – gods til og fra andre nordjyske virksomheder.

- Når begge jernbanespor er lukket, skal der findes alternative ruter til transporten af godset. Og dét alternativ bliver vejnettet, siger Claus Holstein, administrerende direktør hos Aalborg Havn Logistik A/S.

Læs også: Aalborg Havn får ny driftschef

Usikker fremtid for jernbanen

I de senere år har Aalborg Havn investeret mere end 20 mio. kr. i opgraderingen af sporene i Aalborg-området, og kundetilstrømningen stiger støt. Det vurderes, at der på sigt er potentiale til op imod 300.000-500.000 tons gods årligt svarende til 12.000-20.000 lastbiler.

Men sporlukningen kan i yderste konsekvens have længerevarende konsekvenser for trafikken på skinnerne, og derved bidrage til yderligere belastning af det mættede vejnet, vurderer man ved Aalborg Havn:

- Det kan medvirke til, at kunder og leverandører vurderer, at stabiliteten på jernbanen er for svingende – og derfor permanent omlægger transporten til vejnettet, siger Claus Holstein.

Læs også: Nye virksomheder rykker ind på Aalborg Havn

Skulle denne konsekvens blive til virkelighed, lever det meget dårligt op til EU-kommissionens erklærede mission om at øge godstransport via jernbane og sø for at reducere godstransportens miljøpåvirkning og trængslen på vejnettet. Målet er, at 30% af godstransporten, som transporteres mindst 300 km, bliver omlagt til jernbane eller sø inden 2030 – og i 2050 er dette tal forhøjet til 50%. De ambitiøse mål lader dog til at blive udfordret af det planlagte sporarbejde.

Gentagelse i 2019
Bekymringerne bliver ikke mindre i fremtiden, for igen i foråret 2019 lukker Banedanmark begge spor – denne gang på strækningen Hobro-Aalborg.

- Vi støtter naturligvis sporarbejdet, som kommer os alle til gode. Men vi synes ikke, det er en holdbar løsning at lukke begge spor på én gang, siger Claus Holstein og fortsætter:

- Løsningen kunne være at lukke ét spor af gangen eller planlægge faste arbejdsvinduer, så godsoperatørerne på jernbanen kan fortsætte driften og opretholde forsyningssikkerheden til kundernes tilfredshed. Det eneste, vi ønsker, er egentlig bare tilfredsstillende arbejdsvilkår for alle vi nordjyske virksomheder og vores kunder, der er afhængige af jernbanesporene.

Der har været kontakt mellem Aalborg Havn og Banedanmark omkring sporarbejdet, men Aalborg Havn har ikke yderligere kommentarer hertil.

Mere om: Aalborg Havn
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandsformand er træt af 3F

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Nyhedsbrev

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Online Avis Arkiv

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nye leveringer

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Se kortet: Her kører de mest hensynsløse bilister

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

Molslinjen gør plads til lastbilerne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Send til en kollega

0.234