23948sdkhjf

Nu kommer Ny Vesthavn på dybt vand

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den 330.000 kvadratmeter store udvidelse af Kalundborg Havn, Ny Vesthavn, begynder så småt at gøre væsen af sig i Kalundborg Fjord.

Siden oktober har entreprenør Hercules Fundering blandt andet arbejdet med at pumpe sand ind til det område i fjorden, hvor Ny Vesthavn efter planen erstatter vandet næste forår.

Fakta: Ny Vesthavn

Ny Vesthavn placeres på den sydlige side af Kalundborg Fjord, vest for Asnæsværket.

Det samlede areal omfatter 330.000 kvadratmeter.

Ny Vesthavn etableres på ca. 200.000 kvadratmeter eksisterende land, mens 130.000 kvadratmeter inddæmmes på søområdet.

Der etableres en 500 meter lang kaj.
Vanddybden bliver 15 meter – dermed bliver Kalundborg Havn den eneste havn på Sjælland, som kan tilbyde dybt vand ved kaj lige ved T-ruten, som er dybvandsruten, der forbinder Østersøen og Nordsøen.

Af de 330.000 kvadratmeter er der afsat 50.000 kvadratmeter til Kalundborg Container Terminal.
60.000 kvadratmeter anvendes til vej, parkering m.v.

Ligeledes er vejen til det nye havneområde, der går fra rundkørslen lige efter Asnæsværket på Asnæsvej, nu anlagt, ligesom to nye moler begynder at skære sig igennem vandoverfladen fra landsiden.

Nu rykker byggeriet ind i en helt ny fase. Og her kommer Ny Vesthavn på dybt vand.

- Uddybningsentreprenøren Wasa Dredging har netop taget hul på uddybningsarbejdet på søsiden. Hele idéen med at etablere Ny Vesthavn er at investere i fremtiden ved at skabe den nødvendige plads til de store nye skibe og visionære havnebrugende virksomheder. På den måde sikrer vi, at Kalundborg Havn med havneudvidelsen kan bidrage endnu mere effektivt til den positive vækst- og beskæftigelsesudvikling i Vestsjælland, siger bestyrelsesformand i Kalundborg Havn, Martin Schwartzbach.

Læs også: Endelig et godstog igennem Esbjerg Havn

Fremtidens skibe bliver større og stikker dybere, og det stiller krav om kapacitet, som kun få havne i dag modsvarer. For at skabe bedst mulige betingelser for alle skibe fremover skal der derfor uddybes til 15 meters vaddybde ved kajen i Ny Vesthavn.

Uddybningsarbejdet ventes færdigt i sensommeren 2018. Derefter venter betonarbejdet og en stribe andre opgaver på land, før Ny Vesthavn om præcis et år står i fuld flor vest for Asnæsværket i Kalundborg Fjord.  

Billedtekst: Ny Vesthavn kommer på dybt vand. Arbejdet for at gøre plads til fremtidens store, dybe skibe er netop indledt i Kalundborg Fjord.  

rg

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandsformand er træt af 3F

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Nyhedsbrev

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Online Avis Arkiv

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

Nye leveringer

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

Pas på: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

Se kortet: Her kører de mest hensynsløse bilister

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

EU afviser cabotage i England

Svanemærket vaskehal til busser

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Endnu en kranløsning er leveret - denne gang en fritstående traverskran med...

Send til en kollega

0.263