23948sdkhjf

32 år med RL Trans

For René Lausten som selvstændig vognmand er det aldrig til at vide, hvad dagen bringer

René Lausten havde været selvstændig i 10 måneder med sin virksomhed RL Trans, da han blev ringet op af en af sine kollegaer i Merkurtransporten – en tidligere transportvirksomhed, der samarbejdede med en række vognmænd.

Situationen var, at det daværende A/S Ove Haugsted, nu Dachser, manglede biler, og René Lausten blev sendt af sted på opgaven. Her faldt han godt i hak med daværende disponent Ejvind, som efterfølgende kontaktede ham med andre opgaver. Det blev til et samarbejde mellem René Lausten og Dachser, som skulle vise sig at vare ved - indtil videre 32 år.

Klædt i gult og blåt
René Lausten har 18 ansatte, og flåden tæller i alt 14 lastbiler. Otte af dem kører for Dachser i de velkendte gule og blå farver. Lastbilerne opfylder alle euronorm 5 og 6 – dels fordi mange europæiske byer har høje euronormkrav for at begrænse bilos, og dels fordi der er god reklameværdi og bedre økonomi i at køre rundt i nye biler.

Køretøjer med en euronorm under 3 er for eksempel ikke tilladt i København, og i Tyskland er der mange byer, hvor man kræver en euronorm over 5. Alt i alt betyder det, at ingen chauffør hos René Lausten skal køre i gamle lastbiler.

- Alle chauffører er glade for at få nye biler, og kunden er glad, for det ser jo godt ud, når det er en ny bil, der kommer kørende. Det er også noget af det, der kan være med til at tiltrække nye chauffører, fortæller René Lausten stolt.

En (a)typisk dag
Det er usikkert, om der findes en typisk arbejdsdag for René Lausten. Måske er det atypiske netop typisk, for livet som selvstændig erhvervsdrivende kan indimellem byde på overraskelser, især i en branche, der med samfundskonjunkturerne går op og ned:

- Det er et arbejde ligesom alt andet, men jeg ved aldrig, hvad dagen bringer før samme morgen, fortæller han.

- Ofte må jeg selv ud at køre, hvis en af chaufførerne er syge, skal til begravelse eller noget tredje. Som regel er jeg selv ude i en af bilerne tre-fire dage om ugen.

Det betyder også, at René Lausten er kommet vidt omkring til Dachsers forskellige huse. For eksempel kunne han springe til, da Dachser i Hvidovre manglede en linjebil til Stockholm.

- Jeg har kørt for mange forskellige filialer i Dachser, for vi hjælper til, hvor vi kan, siger René Lausten.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.169