Én Renault var ikke nok

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Hos den sønderjyske vognmand John Schou fra Als - JCS Transport - var det et stort skridt at købe en Renault lastbil; men det varede ikke længe, så bestilte han én til. Vognmanden var nemlig så tilfreds med den første, at en tilsvarende blev bestilt kort tid efter hos den lokale forhandler, Skifter Lastbil i Aabenraa.

John Schous Renault er en model T High 6x2 med 480 hk. Lastbilen har blandt andet Optidriver automatisk gearskifte, der vælger det bedst egnede gear i forhold til hastighed, vej og brændstoføkonomi, og ACC med automatisk nødbremsefunktion. Det sætter John Schou særlig pris på, fordi det er med til at højne trafiksikkerheden.

- Vi har aldrig kørt Renault før, men chaufføren er blevet meget begejstret for lastbilens køreegenskaber og komfort, fortæller vognmanden.

- At lastbilen også skaber positiv opmærksomhed på landevejen på grund af det flotte udseende, gør ikke glæden mindre.

Selv er vognmanden imponeret over brændstofforbruget, så det er et køretøj, der har gjort alle tilfredse.

Har selv stået for opbygningen

Ud over at være vognmand er John Schou også pladesmed, mekaniker og en ”Ole Opfinder”. Han har selv stået for opbygningen af den første Renault-lastbil, som han har sat sit eget personlige præg på.

Der er blandt andet kommet en flot alu-dækplade på chassiset bag førerhuset. Dækpladen fungerer samtidig som sikring mod brændstoftyveri.

Endvidere har lastbilen elektrisk oprul til båndstrammere til gods surring, specialfremstillet solskærm med fjernlygter og spoilerne i siderne er blevet forlænget, ligesom lastbilens to værktøjskasser er integrerede i kofangeren.

Væk med fordommene

Chauffør Mike Missal, der kører i firmaets første Renault, havde visse fordomme mod mærket, men da han først fik kørt i den nye Renault, var han solgt. Komforten og køreegenskaberne er i top – og så har den en god brændstoføkonomi.

Lastbilen kører mellem Danmark og Tyskland med byggeelementer. Fuld lastet vejer den 40 ton – og kører alligevel cirka fire kilometer pr. liter brændstof.

Den næste Renault-lastbil skal køre maskintransporter som underleverandør for Tønder Handel & Transport.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Silo Trans udvider i Vejle

Få styr på tungvognsjunglen

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Årets lastbil er tyrkisk

Trillinger løb med sejren

Nyhedsbrev

International rådgivning på højt niveau

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Verdens første brinttog på skinner: Udleder kun vanddamp

To brinttog tages mandag i brug i den nordtyske delstat Niedersachsen. Spændende projekt, mener DTU-professor

Trailere med kunstig intelligens

Flere tanktrailere til Dantra

Dantra og TIP Trailer udvider samarbejdet

Køber 21 DAF-lastbiler på fire år

Vejdirektoratet laver banebrydende forsøg på E20

Daimlers digitale drøm

Den nye Mercedes-Benz Actros er så selvkørende, som lovgivningen lige nu tillader.

Tysk opbygger til Danmark

KA-BA er specialiseret i specialopbygninger til dyretransport i Danmark.

Se billederne: Lastbiludstilling blev en våd fornøjelse

Selvom himlen åbnede sig over Jesperhus i weekenden, lagde det ikke en dæmper på den gode stemning

Scania eHighway truck på besøg i Danmark

Sådan vil Volvo overvåge din lastbil

Ingen midtlivskrise hos Mini Trans

Den sjællandske transportvirksomhed fejrer 50 år i branchen

DTL: P-bøder må ikke være en pengemaskine

International rådgivning på højt niveau

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

HMK Bilcon lander forsvarsordre

Gammel Eurocargo blev byttet til en ny

VIDEO: Tre tunge løft på 67 sekunder

Uheld afslørede alvorlige fejl på lastbil

Offshore-klynge til eksamen

Konfigurér din DAF i 3D

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Droner sænker prisen på offshore-vind

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhæng...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Send til en kollega

0.568