23948sdkhjf

Én Renault var ikke nok

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Hos den sønderjyske vognmand John Schou fra Als - JCS Transport - var det et stort skridt at købe en Renault lastbil; men det varede ikke længe, så bestilte han én til. Vognmanden var nemlig så tilfreds med den første, at en tilsvarende blev bestilt kort tid efter hos den lokale forhandler, Skifter Lastbil i Aabenraa.

John Schous Renault er en model T High 6x2 med 480 hk. Lastbilen har blandt andet Optidriver automatisk gearskifte, der vælger det bedst egnede gear i forhold til hastighed, vej og brændstoføkonomi, og ACC med automatisk nødbremsefunktion. Det sætter John Schou særlig pris på, fordi det er med til at højne trafiksikkerheden.

- Vi har aldrig kørt Renault før, men chaufføren er blevet meget begejstret for lastbilens køreegenskaber og komfort, fortæller vognmanden.

- At lastbilen også skaber positiv opmærksomhed på landevejen på grund af det flotte udseende, gør ikke glæden mindre.

Selv er vognmanden imponeret over brændstofforbruget, så det er et køretøj, der har gjort alle tilfredse.

Har selv stået for opbygningen

Ud over at være vognmand er John Schou også pladesmed, mekaniker og en ”Ole Opfinder”. Han har selv stået for opbygningen af den første Renault-lastbil, som han har sat sit eget personlige præg på.

Der er blandt andet kommet en flot alu-dækplade på chassiset bag førerhuset. Dækpladen fungerer samtidig som sikring mod brændstoftyveri.

Endvidere har lastbilen elektrisk oprul til båndstrammere til gods surring, specialfremstillet solskærm med fjernlygter og spoilerne i siderne er blevet forlænget, ligesom lastbilens to værktøjskasser er integrerede i kofangeren.

Væk med fordommene

Chauffør Mike Missal, der kører i firmaets første Renault, havde visse fordomme mod mærket, men da han først fik kørt i den nye Renault, var han solgt. Komforten og køreegenskaberne er i top – og så har den en god brændstoføkonomi.

Lastbilen kører mellem Danmark og Tyskland med byggeelementer. Fuld lastet vejer den 40 ton – og kører alligevel cirka fire kilometer pr. liter brændstof.

Den næste Renault-lastbil skal køre maskintransporter som underleverandør for Tønder Handel & Transport.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.265