23948sdkhjf

Bekendtgørelse får dramatiske konsekvenser

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

DTL frygter store problemer med politiets pludselige og indskrænkende fortolkning af reglerne for særtransporter.

Rigspolitiet har udsendt nye retningslinjer ud til politiets to tilladelseskontorer i henholdsvis Greve og Padborg. Retningslinierne vil få dramatiske konsekvenser, mener DTL. Antallet af transporter af vindmølleelementer, stålplader og spær vil blive mangedoblet – helt unødigt!

- De nye regler rummer en række problemer og risikerer at sætte rigtig megen vækst og aktivitet i stå, advarer Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.

- Kravene til transporterne vil kræve store investeringer i nyt materiel fra vognmændenes side; men det vil også skabe store forsinkelser på en lang række områder, som er afhængige af transporterne. Politiets pludselige og indskrænkende fortolkning af reglerne skaber simpelthen flaskehalse.

 Mange flere transporter

- Reglerne vil reelt også betyde, at der skal gennemføres langt flere kørsler for at få det samme gods frem.

- Det kan formelt set glæde vognmændene og chaufførerne, at de får mere at lave; men for samfundet vil det øge udgifterne for transport betragteligt.

Skift et enkelt ord ud

Den nye formand for Kran Blok Erfa, Michael B. P. Mangelsen, forudser også store problemer:

- Politiets nyfortolkning af bekendtgørelsen betyder, at der fremadrettet vil ske en væsentlig forøgelse af antallet af særtransporter, øget belastning af vejnettet og ikke mindst en øget belastning af miljøet, siger han.

Læs også: Kran Blok Erfa skal have ny formand

- Det vil ikke have nogen positiv påvirkning af trafiksikkerheden. Derfor vil jeg på alle måder henstille til, at man ændrer en ganske lille formulering i Særtransportbekendtgørelsens §16. Det handler om at ændre ordet ”nødvendiggør” til ”medfører”– og så skulle det være muligt for medarbejderne i Rigspolitiets særtransportkontorer selv at vurdere og afgøre, hvorvidt en transport skal/må køres på den ene eller anden måde.

- En så lille ændring i formuleringen kan betyde, at vi skal sætte 20 lastbiler ind for at levere 20 spær til en byggeplads. Disse 20 spær kunne sagtens være på én transport uden af sætte trafiksikkerheden over styr, siger han.

DTL har allerede diskuteret sagen med Rigspolitiet og har taget kontakt til Færdselsstyrelsen om sagen. DTL drøfter desuden problemet med andre berørte, bl.a. Dansk Byggeri.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.253