23948sdkhjf

Rift om kvindelige lærlinge

Aarhus Tech har flere henvendelser fra vognmænd, der ønsker at ansætte kvindelige lærklinge - men der mangler kvinder på grundforløbet

Manglen på chauffører på det danske transportmarked er en udfordring, der er til at tage at føle på. Det skønnes, at der i de kommende år vil mangle omkring 2.500 chauffører, og derfor er det vigtigt, at der kommer fokus på at rekruttere nye kræfter til sektoren.

Kvinderne kan være en del af løsningen, for de tegner til at være en hidtil uudnyttet resurse - blot én procent af de nyuddannede godsvhauffører i Danmark var således kvinder i maj 2017, viser en opgørelse fra Transporterhvervets Uddannelser.

Selvom der kan være udfordringer som kvinde i det, der før i tiden betragtes som et "mandefag", så er branchen også ved at få øjnene op for fordelene ved mere diversitet blandt medarbejderne. Den udvikling kan Camilla Kåre Nielsen på Aarhus Tech bekræfte.

- Vi har i øjeblikket en 4-5 henvendelser liggende fra vognmænd i Aarhusområdet, som meget gerne vil have kvinder til deres lærepladser. Desværre har vi slet ikke nogen kvinder på grundforløbet overhovedet, så der er ikke nogen, vi kan sende videre, siger Camilla Kåre Nielsen.

Aarhus Tech afholder i juni DM i Transport netop med henblik på at få flere – også kvinder – til at interessere sig for mulighederne i transporterhvervet.

Det kræver målrettet indsats
Der skal sættes mere målrettet ind, hvis kvinderne skal gøres opmærksomme på, at chaufførerhvervet også er attraktivt for dem, siger Trine Schiørring Plesner, chef for ITD Arbejdsmarked.

- Der er ingen tvivl om, at vi har en udfordring i forhold til at tiltrække kvinder i transportsektoren, og det synes vi naturligvis er drønærgerligt. Vi så meget gerne, at flere kvinder fik øjnene op for de attraktive jobmuligheder, der er i branchen. Kvinder er præcis lige så velegnede til at køre lastbil som mænd, og der er mange spændende udfordringer i faget. Det skal vi blive bedre til at få kommunikeret ud, siger Trine Schiørring Plesner.

At være chauffør i dag handler ikke bare om at transportere varer og gods fra A til B. Nutidens chauffører løser langt mere alsidige og komplicerede opgaver og skal også have kendskab til regler og digitale løsninger, som erhvervet arbejder med. Det stiller store krav til chaufførernes kompetencer, men gør også erhvervet mere attraktivt og udfordrende. Det er der måske mange kvinder, der ikke er opmærksomme på.

- Vi skal i arbejdet med vores rekrutteringsproces være meget mere nuancerede, hvis vi skal få flere kvinder i faget. Et job som lastbilchauffør er i dag både afvekslende, udadvendt og udfordrende, og det skal vi have adresseret. Vi ser for eksempel, at der er kommet mange flere kvinder i busbranchen – heriblandt mange med anden etnisk baggrund end dansk – og det er jo et glimrende eksempel på, at transporterhvervet også er for kvinder, fortsætter Trine Schiørring Plesner.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.206