23948sdkhjf

Rift om kvindelige lærlinge

Aarhus Tech har flere henvendelser fra vognmænd, der ønsker at ansætte kvindelige lærklinge - men der mangler kvinder på grundforløbet

Manglen på chauffører på det danske transportmarked er en udfordring, der er til at tage at føle på. Det skønnes, at der i de kommende år vil mangle omkring 2.500 chauffører, og derfor er det vigtigt, at der kommer fokus på at rekruttere nye kræfter til sektoren.

Kvinderne kan være en del af løsningen, for de tegner til at være en hidtil uudnyttet resurse - blot én procent af de nyuddannede godsvhauffører i Danmark var således kvinder i maj 2017, viser en opgørelse fra Transporterhvervets Uddannelser.

Selvom der kan være udfordringer som kvinde i det, der før i tiden betragtes som et "mandefag", så er branchen også ved at få øjnene op for fordelene ved mere diversitet blandt medarbejderne. Den udvikling kan Camilla Kåre Nielsen på Aarhus Tech bekræfte.

- Vi har i øjeblikket en 4-5 henvendelser liggende fra vognmænd i Aarhusområdet, som meget gerne vil have kvinder til deres lærepladser. Desværre har vi slet ikke nogen kvinder på grundforløbet overhovedet, så der er ikke nogen, vi kan sende videre, siger Camilla Kåre Nielsen.

Aarhus Tech afholder i juni DM i Transport netop med henblik på at få flere – også kvinder – til at interessere sig for mulighederne i transporterhvervet.

Det kræver målrettet indsats
Der skal sættes mere målrettet ind, hvis kvinderne skal gøres opmærksomme på, at chaufførerhvervet også er attraktivt for dem, siger Trine Schiørring Plesner, chef for ITD Arbejdsmarked.

- Der er ingen tvivl om, at vi har en udfordring i forhold til at tiltrække kvinder i transportsektoren, og det synes vi naturligvis er drønærgerligt. Vi så meget gerne, at flere kvinder fik øjnene op for de attraktive jobmuligheder, der er i branchen. Kvinder er præcis lige så velegnede til at køre lastbil som mænd, og der er mange spændende udfordringer i faget. Det skal vi blive bedre til at få kommunikeret ud, siger Trine Schiørring Plesner.

At være chauffør i dag handler ikke bare om at transportere varer og gods fra A til B. Nutidens chauffører løser langt mere alsidige og komplicerede opgaver og skal også have kendskab til regler og digitale løsninger, som erhvervet arbejder med. Det stiller store krav til chaufførernes kompetencer, men gør også erhvervet mere attraktivt og udfordrende. Det er der måske mange kvinder, der ikke er opmærksomme på.

- Vi skal i arbejdet med vores rekrutteringsproces være meget mere nuancerede, hvis vi skal få flere kvinder i faget. Et job som lastbilchauffør er i dag både afvekslende, udadvendt og udfordrende, og det skal vi have adresseret. Vi ser for eksempel, at der er kommet mange flere kvinder i busbranchen – heriblandt mange med anden etnisk baggrund end dansk – og det er jo et glimrende eksempel på, at transporterhvervet også er for kvinder, fortsætter Trine Schiørring Plesner.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Nyhedsbrev

Kranfirma konkurs

Online Avis Arkiv

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Mægler stod for salget til NTG

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael...

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø Ap...

Undgå produktionstop!

Send til en kollega

0.365