Aabenraa Havn jager tyske kunder

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Efter lukningen af Dong Energy’s kraftværk, Enstedværket, i 2013, har tingene udviklet sig markant i og omkring Aabenraa Havn. Ved Enstedværket finder man Nordeuropas største kul- og oliehavn med en dybgang på op til 18 meter, hvilket giver mulighed for at modtage fuldt lastede tankskibe på 150.000 ton og kulskibe med laster på op til 180.000 ton.

I december 2017 overtog Aabenraa Havn store dele af Enstedværkets gamle arealer og kajanlæg, som nu skal udvikles til en ny sønderjysk superhavn.

Der er i alt fire parter, som har overtaget Enstedværkets areal. Således er området i dag fordelt på følgende selskaber: Aabenraa Industrihavn, Aabenraa Industripark, Ensted Bulk Terminal og Ensted Oil Terminal. Enstedværkets blok 2 er revet ned, nedrivningen af blok 3 er netop påbegyndt og forventes afsluttet i løbet af tre år.

Aabenraa Havn har erhvervet Aabenraa Industrihavn med et areal på 155.000 m2 tæt på dybvandshavnen samt bygninger på samlet 22.000 m2 som rummer lagerhaller, opvarmede lagerhaller, værkstedsfaciliteter med traverskraner, store haller.

Herudover er der mulighed for, at gøre brug af Aabenraa Havns 2 Liebherr havnemobilkraner med en løftekapacitet på op til 248 tons i samlet løft.

- 2018 er året, hvor vi sætter fuld kraft på vores markedsføringsindsats for at lokke kunder til Aabenraa Industrihavn, forklarer havnedirketør Henrik Thykjær.

- Vi kan allerede nu sige, at 2018 bliver året, hvor vi skal tage imod de første cementskibe til Aabenraa Industrihavn, som dermed igen vil begynde at modtage regelmæssig trafik.

Denne artikel er et uddrag -

Læs resten af historien hos vores søster-medie Søfart



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor razzia mod lastbiler

Ny topchef til Nagel

Kom og find ud af, hvad der rør sig i logistikbranchen

MOVE er en nyskabelse og et koncept, der beskæftiger sig med det, der rør sig netop nu inden for logistik i Danmark og i resten af verden

Klima-smart vej åbnet i Sverige

Verdens første el-vej er indviet ved Stockholms lufthavn Arlanda. Nu kører en lastbil på ruten med pakker

IT-lov skal sikre de vigtigste transporttjenester

ITD Arbejdsgiver stormer frem

ITD's arbejdsgiverforening har nu nået de første 100 medlemmer.

Nyhedsbrev

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Online Avis Arkiv

Freja åbner nyt kontor i Norge

Grenaa Havn går langt over budget

DFDS lukker Nordsørute

Rosyth-Zeebrügge ruten lukker på grund af dårlige økonomiske resultater

Her er vinderne af årets gaffeltruck-priser

Transportmesse i Sorø

Esbjerg Havn fylder 150 år

I dag er det 150 år siden, Rigsdagen besluttede at anlægge Esbjerg Havn. I dag rummer havnen 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Test
Øget komfort i MAN’s nye TGX’ere

Sidste år blev MAN TGX opgraderet med flere hestekræfter. I år er der mere komfort på programmet. Vi har prøvekørt MAN’s mest populære model i Danmark. Det er den med 500 hk

Lift-producent skifter navn

Produktet er kendt, det er virksomheden ikke. Det bliver der nu lavet om på

Chauffør respekterede ikke politiets afspærring ved ulykke

Ustabil sandpude skyld i synkende Limfjordstunnel

Kæmpeshow i Hannover

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Lastbilchauffør fra Randers dør efter fald fra anhænger

SAWO styrker ledelsen

Grøn transport får webplatform

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Pendeltippelad til Vognmand Klaus Wolf

Meldgaard Hydraulik klar til Vestfyn Trækker 2018

Bruger du også en gravemaskine til at løfte med?

Giv dine sælgere det rette værktøj

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Hands-on intro: Investér 2½ timer og kom på forkant med jeres kvalitetsledelse

Unikt samarbejde mellem erhvervsliv og erhvervsskole

Projektlederuddannelse direkte målrettet bygge- og anlægsbranchen

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Renovations Transport kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Kører du med lovlige værktøjskasser?

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

Har I medarbejdere, som har svært ved at forstå skriftlige instruktioner?

Find IDS anlæg med vores nye "IDS stations"-app

Prysmian INSIGHT er udkommet

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

Lastas har leveret nye Kel-Berg 3 akslet nedb. gardintrailere til Danske Fragtmænd Transport A/S

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

Magnet-løfteåg på vej til en tysk kunde

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Kursus i værktøjsmodulet FMEA

SAWO styrker ledelsen

Ansæt en flygtning. Det er ikke så svært, som du tror

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra L...

Send til en kollega

0.222