23948sdkhjf

HMK Bilcon tilbage på toppen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den nordjyske produktionsvirksomhed har fulde ordrebøger og er klar til at udvide produktområderne

Kun et år efter konkursen er HMK Bilcon tilbage i toppen af den danske opbyggerbranche. Virksomheden beskæftiger i dag 80 medarbejdere og har fulde ordrebøger. Økonomien er sund, og produktionsapparatet er fornyet.

Næste skridt for den nordjyske virksomhed er at udvide produktsortimentet til nye områder og starte samarbejde med andre virksomheder.



- Vi har hidtil holdt os til tankbiler i aluminium; men vi vil rigtig gerne udvide produktsortimentet, fortæller adm. direktør Peter Jensby, som tiltrådte med de nye ejere efter konkursen.

- Vi laver for eksempel ikke noget i rustfrit stål eller sort stål, så vi leder efter partnere på disse områder. Vi har kunder, som efterspørger sådanne produkter, så det skal vi have set på.

Transportmagasinet: Kan I ikke bare starte selv?

- Man kan ikke blande to forskellige materialer i samme bygning. Så skulle vi finde et nyt sted. I første omgang vil vi se, om vi kan finde partnere til rustfrit stål og sort stål.

Transportmagasinet: Søger i partnere i Danmark eller i udlandet?

- Det kan sagtens være i Danmark, svarer Peter Jensby. Det vigtige er, at de tænker som os. Vi tænker meget i effektiv produktion. Vi tænker meget i robotter. Så det vil en kommende partner også skulle tænke i; men sådanne virksomheder findes i Danmark.

Læs også: Stor ordre til HMK Bilcon

- Det har været vigtigt for os det første år at holde fokus på at effektivisere den eksisterende produktion. Det er i stort omfang lykkedes for os, så nu vil vi gerne videre. Og det vil vi gerne med en partner eller to.

Helt ny kultur
Rekonstruktionen af HMK Bilcon har medført en komplet forandring af virksomheden. Hele fabrikken er moderniseret. Maskinerne og bygningerne er blevet opdateret. Der er købt nye svejseapparater. Der er købt fiksturborde. Alt er gået kritisk igennem - også traktorer og trucks på pladsen udenfor og fejemaskinerne inden for i produktionen.

- Der er sket mange forbedringer, men det er LEAN-opgraderingen, som gør, at vi igen er begyndt at tjene penge, forklarer Peter Jensby.

- Alle medarbejder er kommet på LEAN-kurser, og vi har i dag en helt anden medarbejderkultur end i gamle dage. Da vi startede op efter konkursen, tog vi de 40 bedste medarbejdere fra det gamle selskab og ansatte 40 nye medarbejdere med ny viden og nye kompetencer. Det mix har gjort en stor forskel.

Læs også: HMK Bilcon lander forsvarsordre

Præcis planlægning
Transportmagasinet: Hvad handler LEAN om for HMK Bilcon?

- Det handler først og fremmest om at have en meget præcis planlægning af produktionen, siger Peter Jensby.

- Det første vi gjorde, da vi havde overtaget virksomheden, var at skære omkostningerne ned til et normalt niveau. På flere områder måtte omkostningerne reduceres med 20-30 procent, før vi kom i balance.

- Det næste skridt var at effektivisere produktionen. Hvis man skal tjene penge, skal man være effektiv til det, man laver. Konkurrencen er meget hård. I virkeligheden handler det om at ramme det, jeg kalder for markedets prispunkt.

En lidt højere pris
- Vi er for eksempel kendt for at have en kvalitet, der er bedre end vores konkurrenters. Vores produkter holder dobbelt så længe. Derfor kan vi også tage en lidt højere pris; men der er en grænse for, hvor meget mere vi kan tage. Det er den balance, vi skal finde. Det er vi lykkedes med nu.

Læs også: Teknikalitet diskvalificerer HMK Bilcon fra udbud

Transportmagasinet: Du siger, at ordrebøgerne er fyldte. Hvad er de fyldte med?

- Vores ordrebøger for 2018 er stort set fyldte. Vi er begyndt at tage ordre ind for 2019. Så vi er rigtig godt tilfredse.

- Det er først og fremmest vores tankbiler, men også servicearbejde. Og så har vi en del opgaver for militæret.

Rejsen fra konkurs til succes på et enkelt år er gået rigtig godt for HMK Bilcon. Selv om det udefra måske ligner et mirakel, er der altså tale om hårdt arbejde. En af de største anerkendelser kom i november sidste år, da HMK Bilcon i uge 47 blev kåret til ugens virksomhed af Dansk Industri.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Logistikken vigtig for ny dansk stålgigant

Koldings borgmester: Borgerne kender jo ikke alternativet til havnen

Beslutningen om at lukke havnen blev måske truffet lidt for hurtigt, men den er stadig trods meningsmåling, lyder det fra flere politikere i Koldings byråd

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen

66 pct. af indbyggerne i Kolding mener ikke, at byens havn skal nedlægges, viser tal fra Epinion. Målingen er bestilt af havnens virksomheder, som nu håber på dialog om havnens fremtid.

Politi søger vidner til stenkast på Østjyske Motorvej

Nyhedsbrev

Overblik: Her fanger fotovognene flest

Online Avis Arkiv

Panalpina køber op i Sydamerika

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Stena åbner ny rute over Kattegat

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Nye leveringer

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Nu vil DAF med på byggepladsen

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Tid til at tænke leasing

Kranbygger røg under milliarden

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konkurrence - Vind et Gunnebo GrabiQ kædesæt!

Et kroghejs efter chaufførernes ønsker

Spændelement for glatte aksler og rør

Har du set vores nyeste produkt inden for faldsikringsudstyr?

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Eigild Knudsen ApS

Beskyt personale og udstyr

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning...

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen A...

Send til en kollega

0.191