HMK Bilcon tilbage på toppen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den nordjyske produktionsvirksomhed har fulde ordrebøger og er klar til at udvide produktområderne

Kun et år efter konkursen er HMK Bilcon tilbage i toppen af den danske opbyggerbranche. Virksomheden beskæftiger i dag 80 medarbejdere og har fulde ordrebøger. Økonomien er sund, og produktionsapparatet er fornyet.

Næste skridt for den nordjyske virksomhed er at udvide produktsortimentet til nye områder og starte samarbejde med andre virksomheder.

Læs også: Arbejdspladser reddet: Kæmpeordre til HMK Bilcon

- Vi har hidtil holdt os til tankbiler i aluminium; men vi vil rigtig gerne udvide produktsortimentet, fortæller adm. direktør Peter Jensby, som tiltrådte med de nye ejere efter konkursen.

- Vi laver for eksempel ikke noget i rustfrit stål eller sort stål, så vi leder efter partnere på disse områder. Vi har kunder, som efterspørger sådanne produkter, så det skal vi have set på.

Transportmagasinet: Kan I ikke bare starte selv?

- Man kan ikke blande to forskellige materialer i samme bygning. Så skulle vi finde et nyt sted. I første omgang vil vi se, om vi kan finde partnere til rustfrit stål og sort stål.

Transportmagasinet: Søger i partnere i Danmark eller i udlandet?

- Det kan sagtens være i Danmark, svarer Peter Jensby. Det vigtige er, at de tænker som os. Vi tænker meget i effektiv produktion. Vi tænker meget i robotter. Så det vil en kommende partner også skulle tænke i; men sådanne virksomheder findes i Danmark.

Læs også: Ordrebog bugner hos genopstandne HMK Bilcon

- Det har været vigtigt for os det første år at holde fokus på at effektivisere den eksisterende produktion. Det er i stort omfang lykkedes for os, så nu vil vi gerne videre. Og det vil vi gerne med en partner eller to.

Helt ny kultur
Rekonstruktionen af HMK Bilcon har medført en komplet forandring af virksomheden. Hele fabrikken er moderniseret. Maskinerne og bygningerne er blevet opdateret. Der er købt nye svejseapparater. Der er købt fiksturborde. Alt er gået kritisk igennem - også traktorer og trucks på pladsen udenfor og fejemaskinerne inden for i produktionen.

- Der er sket mange forbedringer, men det er LEAN-opgraderingen, som gør, at vi igen er begyndt at tjene penge, forklarer Peter Jensby.

- Alle medarbejder er kommet på LEAN-kurser, og vi har i dag en helt anden medarbejderkultur end i gamle dage. Da vi startede op efter konkursen, tog vi de 40 bedste medarbejdere fra det gamle selskab og ansatte 40 nye medarbejdere med ny viden og nye kompetencer. Det mix har gjort en stor forskel.

Læs også: Her er HMK Bilcons nye ejere

Præcis planlægning
Transportmagasinet: Hvad handler LEAN om for HMK Bilcon?

- Det handler først og fremmest om at have en meget præcis planlægning af produktionen, siger Peter Jensby.

- Det første vi gjorde, da vi havde overtaget virksomheden, var at skære omkostningerne ned til et normalt niveau. På flere områder måtte omkostningerne reduceres med 20-30 procent, før vi kom i balance.

- Det næste skridt var at effektivisere produktionen. Hvis man skal tjene penge, skal man være effektiv til det, man laver. Konkurrencen er meget hård. I virkeligheden handler det om at ramme det, jeg kalder for markedets prispunkt.

En lidt højere pris
- Vi er for eksempel kendt for at have en kvalitet, der er bedre end vores konkurrenters. Vores produkter holder dobbelt så længe. Derfor kan vi også tage en lidt højere pris; men der er en grænse for, hvor meget mere vi kan tage. Det er den balance, vi skal finde. Det er vi lykkedes med nu.

Læs også: Lokale erhvervsfolk giver konkursramte HMK Bilcon nyt liv

Transportmagasinet: Du siger, at ordrebøgerne er fyldte. Hvad er de fyldte med?

- Vores ordrebøger for 2018 er stort set fyldte. Vi er begyndt at tage ordre ind for 2019. Så vi er rigtig godt tilfredse.

- Det er først og fremmest vores tankbiler, men også servicearbejde. Og så har vi en del opgaver for militæret.

Rejsen fra konkurs til succes på et enkelt år er gået rigtig godt for HMK Bilcon. Selv om det udefra måske ligner et mirakel, er der altså tale om hårdt arbejde. En af de største anerkendelser kom i november sidste år, da HMK Bilcon i uge 47 blev kåret til ugens virksomhed af Dansk Industri.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Alpi får ny direktør

Hundredvis af broelementer med speciallastbil til Frederikssund

Grøn transport får webplatform

Kun hver tredje ledig får chaufførjob efter kursus

En ud af tre kursister kommer i job efter Dekra-kurser, viser aktindsigt. Jobcentrene har siden 2016 lagt 197 mio. kr. hos Dekra

Nyhedsbrev

Danske Fragtmænd frikendt i arbejdsmiljøsag

Online Avis Arkiv

Postnord indvier Danmarks største pakketerminal

Dansk e-handel får endnu et løft med Postnords nye, store gods- og pakketerminal i Skandinavisk Transportcenter ved Køge

Leman nomineret til erhvervspris

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Stor interesse for logistikmesse

Fremtiden banker på med både trusler og muligheder for logistikbranchen. Move 2018 vil samle branchen til et fælles blik på de store nationale og internationale udfordringer

Revner i asfalten sender Lillebæltsbro til hurtig reparation

Usynlig trailervirksomhed skovler millioner ind

Disponent og chauffør delte FDE Fondens Talentpris

Disponent Allan Hollænder fra Fairtrans A/S i Kliplev og chauffør Christian Mathiesen fra J.A. Skovrup ApS i Bække delte ”FDE Fondens Talentpris 2018”

Nyt medlem i bestyrelsen

Thortrans vandt Danish Transport Award 2018

Thortrans er et fremragende eksempel på en transportvirksomhed, der er fremme i skoene og har forstået at give kunderne det, de har brug for.

Laila blev årets medarbejder

Skifter Lastbil øgede overskuddet markant

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Politikere skyder milliarder i Femern-projekt uden ok fra Tyskland

Lastbil tømt for millionværdier

Tre polske mænd fængslet for tyveri af fyldt sættevogn

Smarte skilte på Motorring 3 er reddet

Bilisterne skal fortsat kunne køre i nødsporet på Hillerødmotorvejen, og så opretholdes ITS-systemerne på Motorring 3, melder Transportministeriet

Opbyggerbranchen spiller med musklerne

Fremgang i byggeriet trækker opbyggerbranchen med sig, og flere aktører melder om rekordvækst og mangel på arbejdskraft

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Oldermand vil på pension

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Slut med vognmænd og deadlines

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

5 nye flotte Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere med sider til P.K. Justesen A/S

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Moffett hjælper med kloakkerne

Skab tillid med klima ikon

Ny projektleder til kemi og gylle

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Jan D. Larsen ApS

IAFT 16949:2016 Specialist Transition (På dansk & engelsk)

Trailerbasen.dk

Software QA tester ved IPW

KITO underviser CERTEX Danmark i kædetaljer

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksempel på

Mangler I lagermedarbejdere?

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Nyt brochure fra Europart Danmark A/S

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Det er ikke kun både og kobbertårne, som tidligere vist, et planåg fra Fyns...

Send til en kollega

0.216