23948sdkhjf

HMK Bilcon tilbage på toppen

Den nordjyske produktionsvirksomhed har fulde ordrebøger og er klar til at udvide produktområderne

Kun et år efter konkursen er HMK Bilcon tilbage i toppen af den danske opbyggerbranche. Virksomheden beskæftiger i dag 80 medarbejdere og har fulde ordrebøger. Økonomien er sund, og produktionsapparatet er fornyet.

Næste skridt for den nordjyske virksomhed er at udvide produktsortimentet til nye områder og starte samarbejde med andre virksomheder.

- Vi har hidtil holdt os til tankbiler i aluminium; men vi vil rigtig gerne udvide produktsortimentet, fortæller adm. direktør Peter Jensby, som tiltrådte med de nye ejere efter konkursen.

- Vi laver for eksempel ikke noget i rustfrit stål eller sort stål, så vi leder efter partnere på disse områder. Vi har kunder, som efterspørger sådanne produkter, så det skal vi have set på.

Transportmagasinet: Kan I ikke bare starte selv?

- Man kan ikke blande to forskellige materialer i samme bygning. Så skulle vi finde et nyt sted. I første omgang vil vi se, om vi kan finde partnere til rustfrit stål og sort stål.

Transportmagasinet: Søger i partnere i Danmark eller i udlandet?

- Det kan sagtens være i Danmark, svarer Peter Jensby. Det vigtige er, at de tænker som os. Vi tænker meget i effektiv produktion. Vi tænker meget i robotter. Så det vil en kommende partner også skulle tænke i; men sådanne virksomheder findes i Danmark.

- Det har været vigtigt for os det første år at holde fokus på at effektivisere den eksisterende produktion. Det er i stort omfang lykkedes for os, så nu vil vi gerne videre. Og det vil vi gerne med en partner eller to.

Helt ny kultur
Rekonstruktionen af HMK Bilcon har medført en komplet forandring af virksomheden. Hele fabrikken er moderniseret. Maskinerne og bygningerne er blevet opdateret. Der er købt nye svejseapparater. Der er købt fiksturborde. Alt er gået kritisk igennem - også traktorer og trucks på pladsen udenfor og fejemaskinerne inden for i produktionen.

- Der er sket mange forbedringer, men det er LEAN-opgraderingen, som gør, at vi igen er begyndt at tjene penge, forklarer Peter Jensby.

- Alle medarbejder er kommet på LEAN-kurser, og vi har i dag en helt anden medarbejderkultur end i gamle dage. Da vi startede op efter konkursen, tog vi de 40 bedste medarbejdere fra det gamle selskab og ansatte 40 nye medarbejdere med ny viden og nye kompetencer. Det mix har gjort en stor forskel.

Præcis planlægning
Transportmagasinet: Hvad handler LEAN om for HMK Bilcon?

- Det handler først og fremmest om at have en meget præcis planlægning af produktionen, siger Peter Jensby.

- Det første vi gjorde, da vi havde overtaget virksomheden, var at skære omkostningerne ned til et normalt niveau. På flere områder måtte omkostningerne reduceres med 20-30 procent, før vi kom i balance.

- Det næste skridt var at effektivisere produktionen. Hvis man skal tjene penge, skal man være effektiv til det, man laver. Konkurrencen er meget hård. I virkeligheden handler det om at ramme det, jeg kalder for markedets prispunkt.

En lidt højere pris
- Vi er for eksempel kendt for at have en kvalitet, der er bedre end vores konkurrenters. Vores produkter holder dobbelt så længe. Derfor kan vi også tage en lidt højere pris; men der er en grænse for, hvor meget mere vi kan tage. Det er den balance, vi skal finde. Det er vi lykkedes med nu.

Transportmagasinet: Du siger, at ordrebøgerne er fyldte. Hvad er de fyldte med?

- Vores ordrebøger for 2018 er stort set fyldte. Vi er begyndt at tage ordre ind for 2019. Så vi er rigtig godt tilfredse.

- Det er først og fremmest vores tankbiler, men også servicearbejde. Og så har vi en del opgaver for militæret.

Rejsen fra konkurs til succes på et enkelt år er gået rigtig godt for HMK Bilcon. Selv om det udefra måske ligner et mirakel, er der altså tale om hårdt arbejde. En af de største anerkendelser kom i november sidste år, da HMK Bilcon i uge 47 blev kåret til ugens virksomhed af Dansk Industri.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094