Travlhed hos SAWO

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Der er rigtig mange opbygninger undervejs til danske vognmænd og entreprenører i år

Der er rigtig travlt i transportbranchen netop nu, og det mærker man hos Nordeuropas største opbyggervirksomhed, SAWO.

- Vi har utrolig mange forespørgsler fra vognmændene og entreprenørerne. Der bliver solgt rigtig meget. Vores afdelinger arbejder på højtryk. Vi har ordrer til langt ud på året, fortæller salgschef Allan Andreasen fra SAWO.

Læs også: Ny kran har gjort livet hurtigere

- Vi har næsten 500 enheder i ordrebeholdningen i øjeblikket, og lige nu har vi gang i 57 opbygninger på én gang. Det lyder måske voldsomt med så mange opbygninger; men det er den kapacitet, vi har - og den har vi altså i brug lige nu.

Fokus på kranbiler
- Det er alle typer af biler, der er under opbygning; men der er specielt fokus på kranbiler, entreprenørbiler, biler med kraner, wirehejs, kroghejs og tippelad.

- På Sjælland har vi også taget vores afdeling i Humlebæk i brug til opbygninger. Det fortæller Allan Andreasen, der er salgschef for SAWO på Sjælland.

- Nu har vi fire produktionssteder i gang øst for Storebælt. Udover Humlebæk er det Køge, Herlev og Stokkemarke.

Læs også: Ny kran døbt Flemming

Så travlt som for 10 år siden
Ifølge Allan Andreasen er det typisk nye biler, som vognmændene bygger.

- Vognmændene har ikke bilerne så længe mere. Der er selvfølgelig forskel fra kunde til kunde; men generelt har de bilerne i kortere tid.

- Det er ikke en ny trend! Sådan var det også for 10 år siden, dengang det gik rigtig stærkt. Vognmændene efterspørger det nyeste og mest moderne materiel. Hvis de har råd, er de klar til at investere - og så er de også godt hjulpet på vej med den lave rente.

- Vi mærker også, at bilhusene er indstillet på at bygge demobiler. Dem laver vi rigtig mange af - og det er ikke skrabede demobiler. De er opbygget med kraner, hejs eller tippelad, siger Allan Andreasen.

Læs også: Årets fødselsdagsfest

Større ordrebeholdning
- Ser man på vores ordrebeholdning er den faktisk lidt større end lige før finanskrisen for ti år siden, indskyder adm. direktør Ivan Chrost.

Transportmagasinet: Hvis det går lige så hurtigt som for ti år siden, er man ikke nervøs for, at det pludselig vender?

- Nej, det er vi ikke, svarer Ivan Chrost.

- Alle er meget bevidste om situationen. Det gælder også bankerne og finansieringsselskaberne.

På trods af det høje aktivitetsniveauet er branchen anderledes tålmodig og forstående overfor de naturlige ventetider, der er ved bestilling af køretøjer og opbygninger. For ti år siden skulle alt gå tre gange hurtigere, end det kunne lade sig gøre. Sådan er det ikke i dag.

Læs også: Fart på Sawos hejseladsfabrik

- Skulle der komme en nedgangstid, har vi forberedt virksomheden til at foretage en hurtig omstilling til rette niveau, understreger Ivan Chrost.

For SAWO går det også godt med eksporten af wirehejs, som produceres i Støvring.

- Vi tog produktionen hjem fra Multilift-fabrikken i Finland for tre år siden. Det har været en stor succes. Nu er der fuld gang i eksporten. Vi sælger wirehejs til Finland, Tyskland, Schweiz, Østrig og England. Holland er også på vej, opremser Ivan Chrost.

- Efterhånden eksporterer vi 30 procent af vores produktion.

Læs også: Sawo udbygger på livet løs

Kundetilpassede produkter
NOPA-produkterne bliver der også solgt mange af. Det er typisk containerpåhængsvogne, tipkærrer, tippelad og containere med pendelsider, men også specialenheder som ballastkærrer til store kranbiler og andre specielle produkter.

Alle vores NOPA-produkter er kundetilpassede og kommer fra SAWO’s produktion i Polen.

Transportmagasinet: Kan I få fat i de folk, I skal bruge i Danmark?

- Både ja og nej, svarer Allan Andreasen.

- Opbygningsfolk kan vi godt få fat i; men det er en større udfordring at få folk, der skal udføre service. Det kræver erfarne folk, og de hænger ikke på træerne. Det gælder også dygtige sælgere. Lige nu mangler vi en sælger til afdelingen i Køge.

Transportmagasinet: Hvordan har I det med lærlinge?

- Vi har lærlinge på de afdelinger, hvor der er plads til det. Der er kommet en ny lov, der gør, at vi skal tage lærlinge; men det er også noget, vi simpelt hen bliver nødt til. Uden lærlinge går det hele i stå på et tidspunkt. Så vi uddanner på livet løs.

På ingeniørsiden har SAWO også haft gang i ansættelserne for at øge produktudviklingen og gøre monteringen letterer. I dag har SAWO 11 Ingeniører og teknikere ansat.

Mange store kraner
SAWO er også involveret i Effer Krancenter, som markedsfører, servicerer og monterer helt store kraner fra 80 til 300 ton/meter.

- Dette marked for store kraner er et marked i vækst, og vi har fået rigtig godt fat i det, siden vi fik forhandlingen af de italienske Effer-kraner, siger Ivan Chrost.

- Vi vil gerne have 50 procent af det marked, så det arbejder vi hårdt imod. Her er konkurrenterne typisk Palfinger og Fassi.

Transportmagasinet: Hvor stort er markedet for så disse kraner?

- Det taler vi ikke om; men vi har naturligvis en forestilling. Vi vil gerne have en større bid af det marked, siger Ivan Chrost. 
 
SAWO 
- Vi har jo ekspertisen til at montere i Støvring, hvor vi kan montere 18 opbygninger ad gangen.

- Desuden kan vi servicere disse store kraner i hele landet. Vi har 13 afdelinger og fem servicepartnere, understreger Ivan Chrost, som lige når at tilføje, at mange af de nye opbygninger kan ses på den store udendørs transportudstilling i Ejby - Vestfyn Trækker - der finder sted i maj. Her har SAWO fordoblet antallet af kvadratmeter, der udstilles på.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Alpi får ny direktør

Hundredvis af broelementer med speciallastbil til Frederikssund

Grøn transport får webplatform

Kun hver tredje ledig får chaufførjob efter kursus

En ud af tre kursister kommer i job efter Dekra-kurser, viser aktindsigt. Jobcentrene har siden 2016 lagt 197 mio. kr. hos Dekra

Nyhedsbrev

Danske Fragtmænd frikendt i arbejdsmiljøsag

Online Avis Arkiv

Postnord indvier Danmarks største pakketerminal

Dansk e-handel får endnu et løft med Postnords nye, store gods- og pakketerminal i Skandinavisk Transportcenter ved Køge

Leman nomineret til erhvervspris

Stor interesse for logistikmesse

Fremtiden banker på med både trusler og muligheder for logistikbranchen. Move 2018 vil samle branchen til et fælles blik på de store nationale og internationale udfordringer

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Revner i asfalten sender Lillebæltsbro til hurtig reparation

Usynlig trailervirksomhed skovler millioner ind

Disponent og chauffør delte FDE Fondens Talentpris

Disponent Allan Hollænder fra Fairtrans A/S i Kliplev og chauffør Christian Mathiesen fra J.A. Skovrup ApS i Bække delte ”FDE Fondens Talentpris 2018”

Nyt medlem i bestyrelsen

Thortrans vandt Danish Transport Award 2018

Thortrans er et fremragende eksempel på en transportvirksomhed, der er fremme i skoene og har forstået at give kunderne det, de har brug for.

Laila blev årets medarbejder

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Skifter Lastbil øgede overskuddet markant

Politikere skyder milliarder i Femern-projekt uden ok fra Tyskland

Lastbil tømt for millionværdier

Tre polske mænd fængslet for tyveri af fyldt sættevogn

Smarte skilte på Motorring 3 er reddet

Bilisterne skal fortsat kunne køre i nødsporet på Hillerødmotorvejen, og så opretholdes ITS-systemerne på Motorring 3, melder Transportministeriet

Opbyggerbranchen spiller med musklerne

Fremgang i byggeriet trækker opbyggerbranchen med sig, og flere aktører melder om rekordvækst og mangel på arbejdskraft

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Oldermand vil på pension

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Slut med vognmænd og deadlines

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

5 nye flotte Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere med sider til P.K. Justesen A/S

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Moffett hjælper med kloakkerne

Skab tillid med klima ikon

Ny projektleder til kemi og gylle

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Jan D. Larsen ApS

IAFT 16949:2016 Specialist Transition (På dansk & engelsk)

Trailerbasen.dk

Software QA tester ved IPW

KITO underviser CERTEX Danmark i kædetaljer

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksempel på

Mangler I lagermedarbejdere?

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Nyt brochure fra Europart Danmark A/S

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Det er ikke kun både og kobbertårne, som tidligere vist, et planåg fra Fyns...

Send til en kollega

0.178