Travlhed hos SAWO

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Der er rigtig mange opbygninger undervejs til danske vognmænd og entreprenører i år

Der er rigtig travlt i transportbranchen netop nu, og det mærker man hos Nordeuropas største opbyggervirksomhed, SAWO.

- Vi har utrolig mange forespørgsler fra vognmændene og entreprenørerne. Der bliver solgt rigtig meget. Vores afdelinger arbejder på højtryk. Vi har ordrer til langt ud på året, fortæller salgschef Allan Andreasen fra SAWO.



- Vi har næsten 500 enheder i ordrebeholdningen i øjeblikket, og lige nu har vi gang i 57 opbygninger på én gang. Det lyder måske voldsomt med så mange opbygninger; men det er den kapacitet, vi har - og den har vi altså i brug lige nu.

Fokus på kranbiler
- Det er alle typer af biler, der er under opbygning; men der er specielt fokus på kranbiler, entreprenørbiler, biler med kraner, wirehejs, kroghejs og tippelad.

- På Sjælland har vi også taget vores afdeling i Humlebæk i brug til opbygninger. Det fortæller Allan Andreasen, der er salgschef for SAWO på Sjælland.

- Nu har vi fire produktionssteder i gang øst for Storebælt. Udover Humlebæk er det Køge, Herlev og Stokkemarke.

Læs også: Derfor købte Sawo Brdr. Platz

Så travlt som for 10 år siden
Ifølge Allan Andreasen er det typisk nye biler, som vognmændene bygger.

- Vognmændene har ikke bilerne så længe mere. Der er selvfølgelig forskel fra kunde til kunde; men generelt har de bilerne i kortere tid.

- Det er ikke en ny trend! Sådan var det også for 10 år siden, dengang det gik rigtig stærkt. Vognmændene efterspørger det nyeste og mest moderne materiel. Hvis de har råd, er de klar til at investere - og så er de også godt hjulpet på vej med den lave rente.

- Vi mærker også, at bilhusene er indstillet på at bygge demobiler. Dem laver vi rigtig mange af - og det er ikke skrabede demobiler. De er opbygget med kraner, hejs eller tippelad, siger Allan Andreasen.

Læs også: Sawo overtager sydjysk samarbejdspartner

Større ordrebeholdning
- Ser man på vores ordrebeholdning er den faktisk lidt større end lige før finanskrisen for ti år siden, indskyder adm. direktør Ivan Chrost.

Transportmagasinet: Hvis det går lige så hurtigt som for ti år siden, er man ikke nervøs for, at det pludselig vender?

- Nej, det er vi ikke, svarer Ivan Chrost.

- Alle er meget bevidste om situationen. Det gælder også bankerne og finansieringsselskaberne.

På trods af det høje aktivitetsniveauet er branchen anderledes tålmodig og forstående overfor de naturlige ventetider, der er ved bestilling af køretøjer og opbygninger. For ti år siden skulle alt gå tre gange hurtigere, end det kunne lade sig gøre. Sådan er det ikke i dag.

Læs også: SAWO styrker ledelsen

- Skulle der komme en nedgangstid, har vi forberedt virksomheden til at foretage en hurtig omstilling til rette niveau, understreger Ivan Chrost.

For SAWO går det også godt med eksporten af wirehejs, som produceres i Støvring.

- Vi tog produktionen hjem fra Multilift-fabrikken i Finland for tre år siden. Det har været en stor succes. Nu er der fuld gang i eksporten. Vi sælger wirehejs til Finland, Tyskland, Schweiz, Østrig og England. Holland er også på vej, opremser Ivan Chrost.

- Efterhånden eksporterer vi 30 procent af vores produktion.

Læs også: Ny kran har gjort livet hurtigere

Kundetilpassede produkter
NOPA-produkterne bliver der også solgt mange af. Det er typisk containerpåhængsvogne, tipkærrer, tippelad og containere med pendelsider, men også specialenheder som ballastkærrer til store kranbiler og andre specielle produkter.

Alle vores NOPA-produkter er kundetilpassede og kommer fra SAWO’s produktion i Polen.

Transportmagasinet: Kan I få fat i de folk, I skal bruge i Danmark?

- Både ja og nej, svarer Allan Andreasen.

Læs også: Ny kran døbt Flemming

- Opbygningsfolk kan vi godt få fat i; men det er en større udfordring at få folk, der skal udføre service. Det kræver erfarne folk, og de hænger ikke på træerne. Det gælder også dygtige sælgere. Lige nu mangler vi en sælger til afdelingen i Køge.

Transportmagasinet: Hvordan har I det med lærlinge?

- Vi har lærlinge på de afdelinger, hvor der er plads til det. Der er kommet en ny lov, der gør, at vi skal tage lærlinge; men det er også noget, vi simpelt hen bliver nødt til. Uden lærlinge går det hele i stå på et tidspunkt. Så vi uddanner på livet løs.

På ingeniørsiden har SAWO også haft gang i ansættelserne for at øge produktudviklingen og gøre monteringen letterer. I dag har SAWO 11 Ingeniører og teknikere ansat.

Mange store kraner
SAWO er også involveret i Effer Krancenter, som markedsfører, servicerer og monterer helt store kraner fra 80 til 300 ton/meter.

- Dette marked for store kraner er et marked i vækst, og vi har fået rigtig godt fat i det, siden vi fik forhandlingen af de italienske Effer-kraner, siger Ivan Chrost.

- Vi vil gerne have 50 procent af det marked, så det arbejder vi hårdt imod. Her er konkurrenterne typisk Palfinger og Fassi.

Transportmagasinet: Hvor stort er markedet for så disse kraner?

- Det taler vi ikke om; men vi har naturligvis en forestilling. Vi vil gerne have en større bid af det marked, siger Ivan Chrost. 
 
SAWO 
- Vi har jo ekspertisen til at montere i Støvring, hvor vi kan montere 18 opbygninger ad gangen.

- Desuden kan vi servicere disse store kraner i hele landet. Vi har 13 afdelinger og fem servicepartnere, understreger Ivan Chrost, som lige når at tilføje, at mange af de nye opbygninger kan ses på den store udendørs transportudstilling i Ejby - Vestfyn Trækker - der finder sted i maj. Her har SAWO fordoblet antallet af kvadratmeter, der udstilles på.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Nyhedsbrev

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Online Avis Arkiv

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

Offshore-klynge til eksamen

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Droner sænker prisen på offshore-vind

Tre jubilæer i samme virksomhed

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Dansk vognmand køber op i Sverige

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Verdens første brinttog på skinner: Udleder kun vanddamp

To brinttog tages mandag i brug i den nordtyske delstat Niedersachsen. Spændende projekt, mener DTU-professor

Trailere med kunstig intelligens

Overvågning af lastbiler med sensitive varer

De polske myndigheder stiller krav om GPS for transporter med visse typer medicin og andre såkaldt følsomme import- og eksportvarer

EU-valg stopper ikke vejpakken

Fremtidens Chauffør
Jobcentre øger alliancer med transportfirmaer

Landets jobcentre skruer op for samarbejder med virksomheder. I Høje Taastrup er transportdirektør Peter Flensted og jobcenterchef Lars Gormsen godt i gang

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Højesteret stadfæster bøder for 700.000 til Uber-chauffører

Bøder til tidligere Uber-chauffører stadfæstes i Højesteret. Det baner vej for yderligere 1500 sager

Flere tanktrailere til Dantra

Dantra og TIP Trailer udvider samarbejdet

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

Damco-tjeneste lagt ind under Maersk Line

Damco-tjenesten Twill nu er blevet en del af Maersk Line. Det understøtter rygter om, at hele Damco er på vej til at blive lagt ind under Maersk Line, skriver Børsen

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu må du parkere på linjerne

HMK Bilcon lander forsvarsordre

Verdensberømt tyksak fylder 120 år

Modkørende trafik på Øresund

PNO ansætter kommerciel chef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhængere fra Lastas

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Sidste test-lastbil ud af tre nye er nu afleveret

Byens Ejendom afholder konferencen - Ringsted: De store projekter 4. oktober 2018

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

En svag tyrkisk lira øger handelsrisikoen især den tyrkiske energibranche k...

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

VM Tarm a/s leverer to stk. olie-/benzintankvognstræk

Bronzefigur løftet på plads af Hiabs største kran

Vinderne af 3 stk. Tractel EasyClimb faldsikringsseler er fundet

Send til en kollega

0.25