Travlhed hos SAWO

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Der er rigtig mange opbygninger undervejs til danske vognmænd og entreprenører i år

Der er rigtig travlt i transportbranchen netop nu, og det mærker man hos Nordeuropas største opbyggervirksomhed, SAWO.

- Vi har utrolig mange forespørgsler fra vognmændene og entreprenørerne. Der bliver solgt rigtig meget. Vores afdelinger arbejder på højtryk. Vi har ordrer til langt ud på året, fortæller salgschef Allan Andreasen fra SAWO.

Læs også: SAWO styrker ledelsen

- Vi har næsten 500 enheder i ordrebeholdningen i øjeblikket, og lige nu har vi gang i 57 opbygninger på én gang. Det lyder måske voldsomt med så mange opbygninger; men det er den kapacitet, vi har - og den har vi altså i brug lige nu.

Fokus på kranbiler
- Det er alle typer af biler, der er under opbygning; men der er specielt fokus på kranbiler, entreprenørbiler, biler med kraner, wirehejs, kroghejs og tippelad.

- På Sjælland har vi også taget vores afdeling i Humlebæk i brug til opbygninger. Det fortæller Allan Andreasen, der er salgschef for SAWO på Sjælland.

- Nu har vi fire produktionssteder i gang øst for Storebælt. Udover Humlebæk er det Køge, Herlev og Stokkemarke.

Læs også: Ny kran har gjort livet hurtigere

Så travlt som for 10 år siden
Ifølge Allan Andreasen er det typisk nye biler, som vognmændene bygger.

- Vognmændene har ikke bilerne så længe mere. Der er selvfølgelig forskel fra kunde til kunde; men generelt har de bilerne i kortere tid.

- Det er ikke en ny trend! Sådan var det også for 10 år siden, dengang det gik rigtig stærkt. Vognmændene efterspørger det nyeste og mest moderne materiel. Hvis de har råd, er de klar til at investere - og så er de også godt hjulpet på vej med den lave rente.

- Vi mærker også, at bilhusene er indstillet på at bygge demobiler. Dem laver vi rigtig mange af - og det er ikke skrabede demobiler. De er opbygget med kraner, hejs eller tippelad, siger Allan Andreasen.

Læs også: Ny kran døbt Flemming

Større ordrebeholdning
- Ser man på vores ordrebeholdning er den faktisk lidt større end lige før finanskrisen for ti år siden, indskyder adm. direktør Ivan Chrost.

Transportmagasinet: Hvis det går lige så hurtigt som for ti år siden, er man ikke nervøs for, at det pludselig vender?

- Nej, det er vi ikke, svarer Ivan Chrost.

- Alle er meget bevidste om situationen. Det gælder også bankerne og finansieringsselskaberne.

På trods af det høje aktivitetsniveauet er branchen anderledes tålmodig og forstående overfor de naturlige ventetider, der er ved bestilling af køretøjer og opbygninger. For ti år siden skulle alt gå tre gange hurtigere, end det kunne lade sig gøre. Sådan er det ikke i dag.

Læs også: Årets fødselsdagsfest

- Skulle der komme en nedgangstid, har vi forberedt virksomheden til at foretage en hurtig omstilling til rette niveau, understreger Ivan Chrost.

For SAWO går det også godt med eksporten af wirehejs, som produceres i Støvring.

- Vi tog produktionen hjem fra Multilift-fabrikken i Finland for tre år siden. Det har været en stor succes. Nu er der fuld gang i eksporten. Vi sælger wirehejs til Finland, Tyskland, Schweiz, Østrig og England. Holland er også på vej, opremser Ivan Chrost.

- Efterhånden eksporterer vi 30 procent af vores produktion.

Læs også: Fart på Sawos hejseladsfabrik

Kundetilpassede produkter
NOPA-produkterne bliver der også solgt mange af. Det er typisk containerpåhængsvogne, tipkærrer, tippelad og containere med pendelsider, men også specialenheder som ballastkærrer til store kranbiler og andre specielle produkter.

Alle vores NOPA-produkter er kundetilpassede og kommer fra SAWO’s produktion i Polen.

Transportmagasinet: Kan I få fat i de folk, I skal bruge i Danmark?

- Både ja og nej, svarer Allan Andreasen.

- Opbygningsfolk kan vi godt få fat i; men det er en større udfordring at få folk, der skal udføre service. Det kræver erfarne folk, og de hænger ikke på træerne. Det gælder også dygtige sælgere. Lige nu mangler vi en sælger til afdelingen i Køge.

Transportmagasinet: Hvordan har I det med lærlinge?

- Vi har lærlinge på de afdelinger, hvor der er plads til det. Der er kommet en ny lov, der gør, at vi skal tage lærlinge; men det er også noget, vi simpelt hen bliver nødt til. Uden lærlinge går det hele i stå på et tidspunkt. Så vi uddanner på livet løs.

På ingeniørsiden har SAWO også haft gang i ansættelserne for at øge produktudviklingen og gøre monteringen letterer. I dag har SAWO 11 Ingeniører og teknikere ansat.

Mange store kraner
SAWO er også involveret i Effer Krancenter, som markedsfører, servicerer og monterer helt store kraner fra 80 til 300 ton/meter.

- Dette marked for store kraner er et marked i vækst, og vi har fået rigtig godt fat i det, siden vi fik forhandlingen af de italienske Effer-kraner, siger Ivan Chrost.

- Vi vil gerne have 50 procent af det marked, så det arbejder vi hårdt imod. Her er konkurrenterne typisk Palfinger og Fassi.

Transportmagasinet: Hvor stort er markedet for så disse kraner?

- Det taler vi ikke om; men vi har naturligvis en forestilling. Vi vil gerne have en større bid af det marked, siger Ivan Chrost. 
 
SAWO 
- Vi har jo ekspertisen til at montere i Støvring, hvor vi kan montere 18 opbygninger ad gangen.

- Desuden kan vi servicere disse store kraner i hele landet. Vi har 13 afdelinger og fem servicepartnere, understreger Ivan Chrost, som lige når at tilføje, at mange af de nye opbygninger kan ses på den store udendørs transportudstilling i Ejby - Vestfyn Trækker - der finder sted i maj. Her har SAWO fordoblet antallet af kvadratmeter, der udstilles på.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Nyhedsbrev

Tank i det billigste land og spar penge

Online Avis Arkiv

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

'Broen' lægger til kaj i Grenaa havn

Den legendariske Storebæltsfærge er på vej til Østjylland igen, hvor en mulig fremtid som turistattraktion nu skal undersøges

Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Send til en kollega

0.234