Toptrimmet franskmand med charme og komfort

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Renault T serien er ved at få fodfæste i Danmark både som eksporttrækker og til tungere indenrigskørsel

Det går godt for Renault trucks i Danmark. Indtil nu er der herhjemme bestilt fem biler af den absolutte topmodel Renault T High Edition, hvor to er solgt og tre er på vej til danske vognmænd.

Den sorte og luksusindrettede Renault begejstrede de besøgende på sidste års transportmesser i Herning og Greve - selvfølgelig med sin flotte lakering og komposit designede paneler på førerhuset.

Dertil kommer en luksuskabine med sorte håndsyede lædersæder med røde stiklinger - og masser af udstyr i øvrigt.

Det er en opbygning, som bliver foretaget af et firma i Holland.

Masser af udstyr
Udstyret omfatter blandt andet tanke og fælge i aluminium, lastindikator, dæktryksovervågning, multifunktions- og justerbart læderrat til at betjene telefon og navigere i menuerne på den store 7-tommer skærm.

Dertil er der en den 2,5 meter brede køje, røde s-seler, fartpilot og hastighedsbegrænser, elektrisk parkeringsbremse og drejeknap til adaptiv fartpilot. Sikkerheden omfatter også nødbremse og linjevogter.

Salget er gået godt, men er steget ikke mindst sidst i 2017 og begyndelsen af i år, hvilket også skyldes at entreprenørudgaven C-serie er kommet til Danmark. Men også politikken med at have flere lagerbiler klar har betydet meget for hurtige handler.

- Man skal op bag rattet og prøve vores lastbiler, sagde Renault Trucks topchef, Bruno Blin, da han var på besøg i Danmark sidste år.

Flere og flere vil prøve
Siden er der flere og flere vognmænd, der har fulgt opfordringen - og det har vi såmænd også her på Transportmagasinet, hvor vi tester den lækre topmodel på en kort tur på Vestegnen.

Man indser hurtigt, at der er kvalitet og komfort i en Renault. Derfor kræver Renault Trucks også, at forhandlerne altid kan stille med en demo-lastbil, som kunder kan prøve.

Som de fleste allerede ved, er Renault Trucks ejet af Volvo Group Trucks, og det er en stor fordel for det franske mærke - ikke mindst med hensyn til eftermarked og service.

Renault er en integreret del af det landsdækkende netværk af værksteder, som drives af de selvstændige forhandler og Volvo Truck Centrene.

Nu kan Renault Trucks også snart tilbyde to års garanti på reservedele. Her skal også nævnes, at de to mærker deler en masse teknik så som motor og gearkasse.

120 års erfaring
- Selv om motorerne i Renaults lastbiler er udviklet sammen med Volvo Trucks, er der tale om to selvstændige mærker. Renault har sat deres eget præg har de motorer, de bruger, ligesom drivliner også er forskellige, sagde Bruno Blin, og mindede os om, at Renaults har en 120 år lang historie.

Denne uges prøvekørsel
Salgskonsulent for Renault Lastbiler hos Volvo Truck Center, Jonas O. Madsen, tog denne gang med på en køretur med udgangspunkt hos importøren i Høje Taastrup.

Testbilen var den mellemste udgave i T serien med 480 hk maskine og i 6x2 udgave med pusheraksel - en bil, der i øvrigt havde sin sidste dag på Sjælland inden den skulle køre videre i en vognmandsforretning i Jylland.

Ikke nok er den hurtig, den bremser også hurtigt med sin kraftige motorbremse, som sikrer, at man slider bremserne mindre end ellers.

Modellerne med 480 hk er i høj grad populære som eksportbil, hvor den største 520 hk udgave i højere grad bruges indenrigs med større totalvægte. Den lidt mindre 400 hk udgave fås også til eksportkørsel.

Komfortabel kabine
Det er sjældent, at Volvo-kunder skifter til Renault - de to bilmærker har forskellige kundegrupper.

Renault ligger ganske vist i et lidt lavere prisniveau end Volvo, men de fleste bliver positivt overraskede, når de kommer bag rattet af en Renault T, for den kører nemlig rigtig godt.

Helt den samme følelse fik Transportmagasinets udsendte ved den allerførste test i Frankrig for et par år siden. Bilen er utrolig letkørt og ganske hurtig - med god komfort.

I testbilen nu er der tale om Highcab udgaven med fuld ståhøjde og fladt gulv - så man næsten har en hel stue at bevæge sig rundt i.

Der er også messer af aflægge plads i skabene over forruden og et køleskab til at trække ud under køjen. Her er der også læselys og fjernbetjening til ruderne, tagluge mm.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Tank i det billigste land og spar penge

Nyhedsbrev

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Online Avis Arkiv

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

'Broen' lægger til kaj i Grenaa havn

Den legendariske Storebæltsfærge er på vej til Østjylland igen, hvor en mulig fremtid som turistattraktion nu skal undersøges

Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du handler på kredit

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til J. M. Jensen...

Send til en kollega

0.279