23948sdkhjf

Toptrimmet franskmand med charme og komfort

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Renault T serien er ved at få fodfæste i Danmark både som eksporttrækker og til tungere indenrigskørsel

Det går godt for Renault trucks i Danmark. Indtil nu er der herhjemme bestilt fem biler af den absolutte topmodel Renault T High Edition, hvor to er solgt og tre er på vej til danske vognmænd.

Den sorte og luksusindrettede Renault begejstrede de besøgende på sidste års transportmesser i Herning og Greve - selvfølgelig med sin flotte lakering og komposit designede paneler på førerhuset.



Dertil kommer en luksuskabine med sorte håndsyede lædersæder med røde stiklinger - og masser af udstyr i øvrigt.

Det er en opbygning, som bliver foretaget af et firma i Holland.

Masser af udstyr
Udstyret omfatter blandt andet tanke og fælge i aluminium, lastindikator, dæktryksovervågning, multifunktions- og justerbart læderrat til at betjene telefon og navigere i menuerne på den store 7-tommer skærm.

Dertil er der en den 2,5 meter brede køje, røde s-seler, fartpilot og hastighedsbegrænser, elektrisk parkeringsbremse og drejeknap til adaptiv fartpilot. Sikkerheden omfatter også nødbremse og linjevogter.

Salget er gået godt, men er steget ikke mindst sidst i 2017 og begyndelsen af i år, hvilket også skyldes at entreprenørudgaven C-serie er kommet til Danmark. Men også politikken med at have flere lagerbiler klar har betydet meget for hurtige handler.

- Man skal op bag rattet og prøve vores lastbiler, sagde Renault Trucks topchef, Bruno Blin, da han var på besøg i Danmark sidste år.

Flere og flere vil prøve
Siden er der flere og flere vognmænd, der har fulgt opfordringen - og det har vi såmænd også her på Transportmagasinet, hvor vi tester den lækre topmodel på en kort tur på Vestegnen.

Man indser hurtigt, at der er kvalitet og komfort i en Renault. Derfor kræver Renault Trucks også, at forhandlerne altid kan stille med en demo-lastbil, som kunder kan prøve.

Som de fleste allerede ved, er Renault Trucks ejet af Volvo Group Trucks, og det er en stor fordel for det franske mærke - ikke mindst med hensyn til eftermarked og service.

Renault er en integreret del af det landsdækkende netværk af værksteder, som drives af de selvstændige forhandler og Volvo Truck Centrene.

Nu kan Renault Trucks også snart tilbyde to års garanti på reservedele. Her skal også nævnes, at de to mærker deler en masse teknik så som motor og gearkasse.

120 års erfaring
- Selv om motorerne i Renaults lastbiler er udviklet sammen med Volvo Trucks, er der tale om to selvstændige mærker. Renault har sat deres eget præg har de motorer, de bruger, ligesom drivliner også er forskellige, sagde Bruno Blin, og mindede os om, at Renaults har en 120 år lang historie.

Denne uges prøvekørsel
Salgskonsulent for Renault Lastbiler hos Volvo Truck Center, Jonas O. Madsen, tog denne gang med på en køretur med udgangspunkt hos importøren i Høje Taastrup.

Testbilen var den mellemste udgave i T serien med 480 hk maskine og i 6x2 udgave med pusheraksel - en bil, der i øvrigt havde sin sidste dag på Sjælland inden den skulle køre videre i en vognmandsforretning i Jylland.

Ikke nok er den hurtig, den bremser også hurtigt med sin kraftige motorbremse, som sikrer, at man slider bremserne mindre end ellers.

Modellerne med 480 hk er i høj grad populære som eksportbil, hvor den største 520 hk udgave i højere grad bruges indenrigs med større totalvægte. Den lidt mindre 400 hk udgave fås også til eksportkørsel.

Komfortabel kabine
Det er sjældent, at Volvo-kunder skifter til Renault - de to bilmærker har forskellige kundegrupper.

Renault ligger ganske vist i et lidt lavere prisniveau end Volvo, men de fleste bliver positivt overraskede, når de kommer bag rattet af en Renault T, for den kører nemlig rigtig godt.

Helt den samme følelse fik Transportmagasinets udsendte ved den allerførste test i Frankrig for et par år siden. Bilen er utrolig letkørt og ganske hurtig - med god komfort.

I testbilen nu er der tale om Highcab udgaven med fuld ståhøjde og fladt gulv - så man næsten har en hel stue at bevæge sig rundt i.

Der er også messer af aflægge plads i skabene over forruden og et køleskab til at trække ud under køjen. Her er der også læselys og fjernbetjening til ruderne, tagluge mm.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.214