Toptrimmet franskmand med charme og komfort

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Renault T serien er ved at få fodfæste i Danmark både som eksporttrækker og til tungere indenrigskørsel

Det går godt for Renault trucks i Danmark. Indtil nu er der herhjemme bestilt fem biler af den absolutte topmodel Renault T High Edition, hvor to er solgt og tre er på vej til danske vognmænd.

Den sorte og luksusindrettede Renault begejstrede de besøgende på sidste års transportmesser i Herning og Greve - selvfølgelig med sin flotte lakering og komposit designede paneler på førerhuset.



Dertil kommer en luksuskabine med sorte håndsyede lædersæder med røde stiklinger - og masser af udstyr i øvrigt.

Det er en opbygning, som bliver foretaget af et firma i Holland.

Masser af udstyr
Udstyret omfatter blandt andet tanke og fælge i aluminium, lastindikator, dæktryksovervågning, multifunktions- og justerbart læderrat til at betjene telefon og navigere i menuerne på den store 7-tommer skærm.

Dertil er der en den 2,5 meter brede køje, røde s-seler, fartpilot og hastighedsbegrænser, elektrisk parkeringsbremse og drejeknap til adaptiv fartpilot. Sikkerheden omfatter også nødbremse og linjevogter.

Salget er gået godt, men er steget ikke mindst sidst i 2017 og begyndelsen af i år, hvilket også skyldes at entreprenørudgaven C-serie er kommet til Danmark. Men også politikken med at have flere lagerbiler klar har betydet meget for hurtige handler.

- Man skal op bag rattet og prøve vores lastbiler, sagde Renault Trucks topchef, Bruno Blin, da han var på besøg i Danmark sidste år.

Flere og flere vil prøve
Siden er der flere og flere vognmænd, der har fulgt opfordringen - og det har vi såmænd også her på Transportmagasinet, hvor vi tester den lækre topmodel på en kort tur på Vestegnen.

Man indser hurtigt, at der er kvalitet og komfort i en Renault. Derfor kræver Renault Trucks også, at forhandlerne altid kan stille med en demo-lastbil, som kunder kan prøve.

Som de fleste allerede ved, er Renault Trucks ejet af Volvo Group Trucks, og det er en stor fordel for det franske mærke - ikke mindst med hensyn til eftermarked og service.

Renault er en integreret del af det landsdækkende netværk af værksteder, som drives af de selvstændige forhandler og Volvo Truck Centrene.

Nu kan Renault Trucks også snart tilbyde to års garanti på reservedele. Her skal også nævnes, at de to mærker deler en masse teknik så som motor og gearkasse.

120 års erfaring
- Selv om motorerne i Renaults lastbiler er udviklet sammen med Volvo Trucks, er der tale om to selvstændige mærker. Renault har sat deres eget præg har de motorer, de bruger, ligesom drivliner også er forskellige, sagde Bruno Blin, og mindede os om, at Renaults har en 120 år lang historie.

Denne uges prøvekørsel
Salgskonsulent for Renault Lastbiler hos Volvo Truck Center, Jonas O. Madsen, tog denne gang med på en køretur med udgangspunkt hos importøren i Høje Taastrup.

Testbilen var den mellemste udgave i T serien med 480 hk maskine og i 6x2 udgave med pusheraksel - en bil, der i øvrigt havde sin sidste dag på Sjælland inden den skulle køre videre i en vognmandsforretning i Jylland.

Ikke nok er den hurtig, den bremser også hurtigt med sin kraftige motorbremse, som sikrer, at man slider bremserne mindre end ellers.

Modellerne med 480 hk er i høj grad populære som eksportbil, hvor den største 520 hk udgave i højere grad bruges indenrigs med større totalvægte. Den lidt mindre 400 hk udgave fås også til eksportkørsel.

Komfortabel kabine
Det er sjældent, at Volvo-kunder skifter til Renault - de to bilmærker har forskellige kundegrupper.

Renault ligger ganske vist i et lidt lavere prisniveau end Volvo, men de fleste bliver positivt overraskede, når de kommer bag rattet af en Renault T, for den kører nemlig rigtig godt.

Helt den samme følelse fik Transportmagasinets udsendte ved den allerførste test i Frankrig for et par år siden. Bilen er utrolig letkørt og ganske hurtig - med god komfort.

I testbilen nu er der tale om Highcab udgaven med fuld ståhøjde og fladt gulv - så man næsten har en hel stue at bevæge sig rundt i.

Der er også messer af aflægge plads i skabene over forruden og et køleskab til at trække ud under køjen. Her er der også læselys og fjernbetjening til ruderne, tagluge mm.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Få styr på tungvognsjunglen

Silo Trans udvider i Vejle

Hurtig udvisning af polsk chauffør

Chauffør lavede systematisk brud på køre- og hviletid - det kostede bøde, førerret og udvisning af Danmark

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Vognmænd sparker dæk på Fyn

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Årets lastbil er tyrkisk

Trillinger løb med sejren

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Droner sænker prisen på offshore-vind

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

Tre jubilæer i samme virksomhed

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Trailere med kunstig intelligens

International rådgivning på højt niveau

EU-valg stopper ikke vejpakken

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

International rådgivning på højt niveau

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Offshore-klynge til eksamen

Nu må du parkere på linjerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhæng...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Send til en kollega

0.244