Han vil ændre politiets fortolkning

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Sagerne står nærmest i kø for Kran Bloks nye formand; men lige nu vil han ændre politiets fortolkning af særtransport-bekendtgørelsen.

Michael P. B. Mangelsen havde ikke siddet mange dage som nyvalgt formand for Kran Blok Erfa, før sagerne begyndte at dukke op.

De seneste par uger har særtransporter fyldt meget i medierne - i hvert fald i de medier, som interesseret sig for transport.

Læs også: ITD: Lovende møde om regler for særtransporter

Der har været historien om chaufførerne i følgebilerne, der bliver chikaneret af trafikanterne på vejene. Der er politiets nye fortolkning af særtransportbekendtgørelsen, som får dramatiske konsekvenser.

Til daglig er Michael Mangelsen afdelingsleder hos SCT Transport i Gilleleje, hvor han beregner og planlægger særtransporter i hele landet samt til/fra Sverige.

- Selv om SCT først og fremmest er kendt for entreprenørkørsel, har vi også en hel del særtransporter. Vi har 12 store kranbiler og 13 blokvogne/hurtigløbere, forklarer han.

Vigtigt for mange vognmænd
- Særtransporter er en naturlig del af SCT’s forretning, ligesom det også er for mange andre vognmænd her i Danmark.

Læs også: Bekendtgørelse får dramatiske konsekvenser

- Rigtig mange af medlemmerne i Kran Blok Erfa er vognmænd, forklarer Michael Mangelsen.

- Vi repræsenterer 150 virksomheder, så det der skrives om lige nu, berører rigtig mange vognmandsvirksomheder - og det berører dem faktisk ret meget.

Mange års kamp
- En ting er, at vores medlemmer gerne vil have information om det, der berører dem; men vi vil også rigtig gerne have mulighed for at præge den lovgivning og de bekendtgørelser, som påvirker vores dagligdag, fortsætter Michael Mangelsen.

- Kran Blok Erfa har i mange år kæmpet for at få ændret en enkelt formulering i særtransportbekendtgørelsen, så den kommer tilbage til den oprindelige.

Læs også: Flere særtransporter på vej ud i trafikken

- Så bliver det muligt at fortolke den anderledes og dermed give de udstedende myndigheder muligheden for at vurdere/afgøre, hvorvidt en transport må køres som særtransport.

- Det har været en mærkesag både for min forgænger, Frank Segall, og den gamle bestyrelse.

Politiets nye fortolkning
- Når sagen blusser op nu, er det fordi Politiet netop har sendt en ny fortolkning af reglerne ud til deres sær-transportkontorer, hvor de dikterer, hvordan reglerne skal fortolkes fremadrettet.

Transportmagasinet: Hvad betyder det?

- Jamen, det betyder, at vi risikere at få nogle helt absurde situationer, hvor vognmændene skal sende mange flere lastbiler på gaden helt unødvendigt.

Læs også: Ny formand for kran-blok vognmænd

- Et eksempel kunne være, at en bygherre skal have 20 spær leveret, fordi der skal bygges en ekstra etage på et hus. Med politiets nye fortolkning skal der sendes 20 lastbiler afsted hver med et spær. Det er helt forrykt. Man kan i dag sagtens køre med 20 spær på en bil.

Økonomi og miljø
- I særtransportbekendtgørelsen står der, at man skal tage hensyn til både samfundsøkonomiske og miljømæssige forhold, når man planlægger en særtransport. Det vil man slet ikke kunne gøre, når politiet fortolker bekendtgørelsen på den nye måde.

Transportmagasinet: tror du, at myndighederne vil være lydhøre over for jeres argumenter?

- Ja, det tror jeg. Vi har rettet henvendelse til de respektive myndigheder, som er åbne for dialog. Det er dem, vi sætter vores lid til nu, siger han.

Mere oplysning
- I sagen med chikane af følgebilerne tror jeg i virkeligheden, at det handler om manglende oplysning.

Læs også: Kran Blok Erfa skal have ny formand

- En mulig løsning ville være at iværksætte en oplysningskampagne sammen med Færdselsstyrelsen. Vi skal gøre omverden opmærksom på, hvad en særtransport indebærer, og hvorfor der skal være følgevogne på vejene.

- Følgebilerne er også til for alle andre trafikanters og deres trafiksikkerheds skyld, selv om de fylder på vejene. Jeg er overbevist om, at folks manglende forståelse skyldes mangel på oplysning, slutter Michael Mangelsen inden han haster videre med de mange sager, der ligger på hans bord.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Tank i det billigste land og spar penge

Nyhedsbrev

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Online Avis Arkiv

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

'Broen' lægger til kaj i Grenaa havn

Den legendariske Storebæltsfærge er på vej til Østjylland igen, hvor en mulig fremtid som turistattraktion nu skal undersøges

Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du handler på kredit

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til J. M. Jensen...

Send til en kollega

0.237