23948sdkhjf

Han vil ændre politiets fortolkning

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Sagerne står nærmest i kø for Kran Bloks nye formand; men lige nu vil han ændre politiets fortolkning af særtransport-bekendtgørelsen.

Michael P. B. Mangelsen havde ikke siddet mange dage som nyvalgt formand for Kran Blok Erfa, før sagerne begyndte at dukke op.

De seneste par uger har særtransporter fyldt meget i medierne - i hvert fald i de medier, som interesseret sig for transport.



Der har været historien om chaufførerne i følgebilerne, der bliver chikaneret af trafikanterne på vejene. Der er politiets nye fortolkning af særtransportbekendtgørelsen, som får dramatiske konsekvenser.

Til daglig er Michael Mangelsen afdelingsleder hos SCT Transport i Gilleleje, hvor han beregner og planlægger særtransporter i hele landet samt til/fra Sverige.

- Selv om SCT først og fremmest er kendt for entreprenørkørsel, har vi også en hel del særtransporter. Vi har 12 store kranbiler og 13 blokvogne/hurtigløbere, forklarer han.

Vigtigt for mange vognmænd
- Særtransporter er en naturlig del af SCT’s forretning, ligesom det også er for mange andre vognmænd her i Danmark.

Læs også: Nye regler om særtransporter forsinkes

- Rigtig mange af medlemmerne i Kran Blok Erfa er vognmænd, forklarer Michael Mangelsen.

- Vi repræsenterer 150 virksomheder, så det der skrives om lige nu, berører rigtig mange vognmandsvirksomheder - og det berører dem faktisk ret meget.

Mange års kamp
- En ting er, at vores medlemmer gerne vil have information om det, der berører dem; men vi vil også rigtig gerne have mulighed for at præge den lovgivning og de bekendtgørelser, som påvirker vores dagligdag, fortsætter Michael Mangelsen.

- Kran Blok Erfa har i mange år kæmpet for at få ændret en enkelt formulering i særtransportbekendtgørelsen, så den kommer tilbage til den oprindelige.

Læs også: Bekendtgørelse får dramatiske konsekvenser

- Så bliver det muligt at fortolke den anderledes og dermed give de udstedende myndigheder muligheden for at vurdere/afgøre, hvorvidt en transport må køres som særtransport.

- Det har været en mærkesag både for min forgænger, Frank Segall, og den gamle bestyrelse.

Politiets nye fortolkning
- Når sagen blusser op nu, er det fordi Politiet netop har sendt en ny fortolkning af reglerne ud til deres sær-transportkontorer, hvor de dikterer, hvordan reglerne skal fortolkes fremadrettet.

Transportmagasinet: Hvad betyder det?

- Jamen, det betyder, at vi risikere at få nogle helt absurde situationer, hvor vognmændene skal sende mange flere lastbiler på gaden helt unødvendigt.

Læs også: Kran Blok skal have ny formand

- Et eksempel kunne være, at en bygherre skal have 20 spær leveret, fordi der skal bygges en ekstra etage på et hus. Med politiets nye fortolkning skal der sendes 20 lastbiler afsted hver med et spær. Det er helt forrykt. Man kan i dag sagtens køre med 20 spær på en bil.

Økonomi og miljø
- I særtransportbekendtgørelsen står der, at man skal tage hensyn til både samfundsøkonomiske og miljømæssige forhold, når man planlægger en særtransport. Det vil man slet ikke kunne gøre, når politiet fortolker bekendtgørelsen på den nye måde.

Transportmagasinet: tror du, at myndighederne vil være lydhøre over for jeres argumenter?

- Ja, det tror jeg. Vi har rettet henvendelse til de respektive myndigheder, som er åbne for dialog. Det er dem, vi sætter vores lid til nu, siger han.

Mere oplysning
- I sagen med chikane af følgebilerne tror jeg i virkeligheden, at det handler om manglende oplysning.

Læs også: Flere særtransporter på vej ud i trafikken

- En mulig løsning ville være at iværksætte en oplysningskampagne sammen med Færdselsstyrelsen. Vi skal gøre omverden opmærksom på, hvad en særtransport indebærer, og hvorfor der skal være følgevogne på vejene.

- Følgebilerne er også til for alle andre trafikanters og deres trafiksikkerheds skyld, selv om de fylder på vejene. Jeg er overbevist om, at folks manglende forståelse skyldes mangel på oplysning, slutter Michael Mangelsen inden han haster videre med de mange sager, der ligger på hans bord.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Flere billeder: Her er de fedeste biler på Transport 2019

Lavtgående hejseladsbil

En lille, men spændende Scania P 280 til Aalborg Forsyning

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Debat
Bonus for biogas kan sikre grøn omstilling

- Vi taber terræn i forhold til vores naboer, når det gælder omstilling til biogaskøretøjer, lyder det fra Ivecos miljøchef

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Nyhedsbrev

Transport 2019
Få overblikket: Alle grønne køretøjer på markedet

Online Avis Arkiv

Transport 2019
Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen

Selv om far er vognmand, fik Nikolaj Jørgensen aldrig selv det store kørekort, men alligevel arbejder han for transportbranchen

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Transport 2019
I biffen: Se Convoy!

Se den legendariske truckerfilm sammen med chaufførerne og Mr. President

Galleri: Indtryk fra Transport 2019

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

Årets varebil kåret

Transport 2019 er skudt i gang

Transport 2019
Scania fejrer 50-års jubilæum for V8

PostNord vil tættere på danskerne

Jubilæumsår med Esbjerg Havn i fin form

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

Hanstholm Havn går frem på gods

På Køge Havn er de godt tilfredse med 2018

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan vasker du dine lastbiler og busser? Læs med her før du køber et vaskeanlæg…

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Controlflex Kobling

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Send til en kollega

0.185