Han vil ændre politiets fortolkning

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Sagerne står nærmest i kø for Kran Bloks nye formand; men lige nu vil han ændre politiets fortolkning af særtransport-bekendtgørelsen.

Michael P. B. Mangelsen havde ikke siddet mange dage som nyvalgt formand for Kran Blok Erfa, før sagerne begyndte at dukke op.

De seneste par uger har særtransporter fyldt meget i medierne - i hvert fald i de medier, som interesseret sig for transport.

Læs også: Bekendtgørelse får dramatiske konsekvenser

Der har været historien om chaufførerne i følgebilerne, der bliver chikaneret af trafikanterne på vejene. Der er politiets nye fortolkning af særtransportbekendtgørelsen, som får dramatiske konsekvenser.

Til daglig er Michael Mangelsen afdelingsleder hos SCT Transport i Gilleleje, hvor han beregner og planlægger særtransporter i hele landet samt til/fra Sverige.

- Selv om SCT først og fremmest er kendt for entreprenørkørsel, har vi også en hel del særtransporter. Vi har 12 store kranbiler og 13 blokvogne/hurtigløbere, forklarer han.

Vigtigt for mange vognmænd
- Særtransporter er en naturlig del af SCT’s forretning, ligesom det også er for mange andre vognmænd her i Danmark.

Læs også: Flere særtransporter på vej ud i trafikken

- Rigtig mange af medlemmerne i Kran Blok Erfa er vognmænd, forklarer Michael Mangelsen.

- Vi repræsenterer 150 virksomheder, så det der skrives om lige nu, berører rigtig mange vognmandsvirksomheder - og det berører dem faktisk ret meget.

Mange års kamp
- En ting er, at vores medlemmer gerne vil have information om det, der berører dem; men vi vil også rigtig gerne have mulighed for at præge den lovgivning og de bekendtgørelser, som påvirker vores dagligdag, fortsætter Michael Mangelsen.

- Kran Blok Erfa har i mange år kæmpet for at få ændret en enkelt formulering i særtransportbekendtgørelsen, så den kommer tilbage til den oprindelige.

Læs også: Ny formand for kran-blok vognmænd

- Så bliver det muligt at fortolke den anderledes og dermed give de udstedende myndigheder muligheden for at vurdere/afgøre, hvorvidt en transport må køres som særtransport.

- Det har været en mærkesag både for min forgænger, Frank Segall, og den gamle bestyrelse.

Politiets nye fortolkning
- Når sagen blusser op nu, er det fordi Politiet netop har sendt en ny fortolkning af reglerne ud til deres sær-transportkontorer, hvor de dikterer, hvordan reglerne skal fortolkes fremadrettet.

Transportmagasinet: Hvad betyder det?

- Jamen, det betyder, at vi risikere at få nogle helt absurde situationer, hvor vognmændene skal sende mange flere lastbiler på gaden helt unødvendigt.

Læs også: Kran Blok Erfa skal have ny formand

- Et eksempel kunne være, at en bygherre skal have 20 spær leveret, fordi der skal bygges en ekstra etage på et hus. Med politiets nye fortolkning skal der sendes 20 lastbiler afsted hver med et spær. Det er helt forrykt. Man kan i dag sagtens køre med 20 spær på en bil.

Økonomi og miljø
- I særtransportbekendtgørelsen står der, at man skal tage hensyn til både samfundsøkonomiske og miljømæssige forhold, når man planlægger en særtransport. Det vil man slet ikke kunne gøre, når politiet fortolker bekendtgørelsen på den nye måde.

Transportmagasinet: tror du, at myndighederne vil være lydhøre over for jeres argumenter?

- Ja, det tror jeg. Vi har rettet henvendelse til de respektive myndigheder, som er åbne for dialog. Det er dem, vi sætter vores lid til nu, siger han.

Mere oplysning
- I sagen med chikane af følgebilerne tror jeg i virkeligheden, at det handler om manglende oplysning.

Læs også: 80 meter lange særtransporter skaber problemer

- En mulig løsning ville være at iværksætte en oplysningskampagne sammen med Færdselsstyrelsen. Vi skal gøre omverden opmærksom på, hvad en særtransport indebærer, og hvorfor der skal være følgevogne på vejene.

- Følgebilerne er også til for alle andre trafikanters og deres trafiksikkerheds skyld, selv om de fylder på vejene. Jeg er overbevist om, at folks manglende forståelse skyldes mangel på oplysning, slutter Michael Mangelsen inden han haster videre med de mange sager, der ligger på hans bord.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lastbilchauffør fra Randers dør efter fald fra anhænger

Nyhedsbrev

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Online Avis Arkiv

Fremtidens Chauffør
- Vi skal fordoble antallet af lærlinge

SAWO styrker ledelsen

Fire nye medlemmer i ATL-bestyrelse

Formanden hedder fortsat Peter B. Jepsen. Henrik Tofteng er ny næstformand.

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

Grøn transport får webplatform

Danske Fragtmænd frikendt i arbejdsmiljøsag

Kun hver tredje ledig får chaufførjob efter kursus

En ud af tre kursister kommer i job efter Dekra-kurser, viser aktindsigt. Jobcentrene har siden 2016 lagt 197 mio. kr. hos Dekra

Hundredvis af broelementer med speciallastbil til Frederikssund

Alpi får ny direktør

Leman nomineret til erhvervspris

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Postnord indvier Danmarks største pakketerminal

Dansk e-handel får endnu et løft med Postnords nye, store gods- og pakketerminal i Skandinavisk Transportcenter ved Køge

Stor interesse for logistikmesse

Fremtiden banker på med både trusler og muligheder for logistikbranchen. Move 2018 vil samle branchen til et fælles blik på de store nationale og internationale udfordringer

Revner i asfalten sender Lillebæltsbro til hurtig reparation

Disponent og chauffør delte FDE Fondens Talentpris

Disponent Allan Hollænder fra Fairtrans A/S i Kliplev og chauffør Christian Mathiesen fra J.A. Skovrup ApS i Bække delte ”FDE Fondens Talentpris 2018”

Thortrans vandt Danish Transport Award 2018

Thortrans er et fremragende eksempel på en transportvirksomhed, der er fremme i skoene og har forstået at give kunderne det, de har brug for.

Laila blev årets medarbejder

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Oldermand vil på pension

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

5 nye flotte Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere med sider til P.K. Justesen A/S

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Moffett hjælper med kloakkerne

Skab tillid med klima ikon

Ny projektleder til kemi og gylle

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Jan D. Larsen ApS

IAFT 16949:2016 Specialist Transition (På dansk & engelsk)

Trailerbasen.dk

Software QA tester ved IPW

KITO underviser CERTEX Danmark i kædetaljer

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Mangler I lagermedarbejdere?

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Nyt brochure fra Europart Danmark A/S

Send til en kollega

0.252