Han vil ændre politiets fortolkning

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Sagerne står nærmest i kø for Kran Bloks nye formand; men lige nu vil han ændre politiets fortolkning af særtransport-bekendtgørelsen.

Michael P. B. Mangelsen havde ikke siddet mange dage som nyvalgt formand for Kran Blok Erfa, før sagerne begyndte at dukke op.

De seneste par uger har særtransporter fyldt meget i medierne - i hvert fald i de medier, som interesseret sig for transport.



Der har været historien om chaufførerne i følgebilerne, der bliver chikaneret af trafikanterne på vejene. Der er politiets nye fortolkning af særtransportbekendtgørelsen, som får dramatiske konsekvenser.

Til daglig er Michael Mangelsen afdelingsleder hos SCT Transport i Gilleleje, hvor han beregner og planlægger særtransporter i hele landet samt til/fra Sverige.

- Selv om SCT først og fremmest er kendt for entreprenørkørsel, har vi også en hel del særtransporter. Vi har 12 store kranbiler og 13 blokvogne/hurtigløbere, forklarer han.

Vigtigt for mange vognmænd
- Særtransporter er en naturlig del af SCT’s forretning, ligesom det også er for mange andre vognmænd her i Danmark.

Læs også: ITD: Lovende møde om regler for særtransporter

- Rigtig mange af medlemmerne i Kran Blok Erfa er vognmænd, forklarer Michael Mangelsen.

- Vi repræsenterer 150 virksomheder, så det der skrives om lige nu, berører rigtig mange vognmandsvirksomheder - og det berører dem faktisk ret meget.

Mange års kamp
- En ting er, at vores medlemmer gerne vil have information om det, der berører dem; men vi vil også rigtig gerne have mulighed for at præge den lovgivning og de bekendtgørelser, som påvirker vores dagligdag, fortsætter Michael Mangelsen.

- Kran Blok Erfa har i mange år kæmpet for at få ændret en enkelt formulering i særtransportbekendtgørelsen, så den kommer tilbage til den oprindelige.

Læs også: Bekendtgørelse får dramatiske konsekvenser

- Så bliver det muligt at fortolke den anderledes og dermed give de udstedende myndigheder muligheden for at vurdere/afgøre, hvorvidt en transport må køres som særtransport.

- Det har været en mærkesag både for min forgænger, Frank Segall, og den gamle bestyrelse.

Politiets nye fortolkning
- Når sagen blusser op nu, er det fordi Politiet netop har sendt en ny fortolkning af reglerne ud til deres sær-transportkontorer, hvor de dikterer, hvordan reglerne skal fortolkes fremadrettet.

Transportmagasinet: Hvad betyder det?

- Jamen, det betyder, at vi risikere at få nogle helt absurde situationer, hvor vognmændene skal sende mange flere lastbiler på gaden helt unødvendigt.

Læs også: Flere særtransporter på vej ud i trafikken

- Et eksempel kunne være, at en bygherre skal have 20 spær leveret, fordi der skal bygges en ekstra etage på et hus. Med politiets nye fortolkning skal der sendes 20 lastbiler afsted hver med et spær. Det er helt forrykt. Man kan i dag sagtens køre med 20 spær på en bil.

Økonomi og miljø
- I særtransportbekendtgørelsen står der, at man skal tage hensyn til både samfundsøkonomiske og miljømæssige forhold, når man planlægger en særtransport. Det vil man slet ikke kunne gøre, når politiet fortolker bekendtgørelsen på den nye måde.

Transportmagasinet: tror du, at myndighederne vil være lydhøre over for jeres argumenter?

- Ja, det tror jeg. Vi har rettet henvendelse til de respektive myndigheder, som er åbne for dialog. Det er dem, vi sætter vores lid til nu, siger han.

Mere oplysning
- I sagen med chikane af følgebilerne tror jeg i virkeligheden, at det handler om manglende oplysning.

Læs også: Ny formand for kran-blok vognmænd

- En mulig løsning ville være at iværksætte en oplysningskampagne sammen med Færdselsstyrelsen. Vi skal gøre omverden opmærksom på, hvad en særtransport indebærer, og hvorfor der skal være følgevogne på vejene.

- Følgebilerne er også til for alle andre trafikanters og deres trafiksikkerheds skyld, selv om de fylder på vejene. Jeg er overbevist om, at folks manglende forståelse skyldes mangel på oplysning, slutter Michael Mangelsen inden han haster videre med de mange sager, der ligger på hans bord.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Få styr på tungvognsjunglen

Silo Trans udvider i Vejle

Hurtig udvisning af polsk chauffør

Chauffør lavede systematisk brud på køre- og hviletid - det kostede bøde, førerret og udvisning af Danmark

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Vognmænd sparker dæk på Fyn

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Årets lastbil er tyrkisk

Trillinger løb med sejren

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Droner sænker prisen på offshore-vind

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

Tre jubilæer i samme virksomhed

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Trailere med kunstig intelligens

International rådgivning på højt niveau

EU-valg stopper ikke vejpakken

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

International rådgivning på højt niveau

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Offshore-klynge til eksamen

Nu må du parkere på linjerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhæng...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Send til en kollega

0.19