Kritisk niveau: Danmark er en gas-ørken

| Af Maria Berg Badstue Pedersen | Tip redaktionen om en historie

Kun 18 gas-tanke herhjemme er for få til at støtte udviklingen, mener gasaktører. Transportministeren svarer, at udbygningen vil følge flere gaskøretøjer på vejene

Mener ministeren, at udbredelsen af infrastruktur til gaskøretøjer, såsom muligheder for optankning, er tilstrækkelige i Danmark? Det spørgsmål stillede transportordfører fra Socialdemokratiet Rasmus Prehn transport-, bygnings og boligminister Ole Birk Olesen forleden.

Nej, mener virksomheden NGF Nature Energy.

Læs også: Danmark er bagud med lastbiler på gas

- Vi har kun 18 gasfyldestationer i Danmark. En af dem står hos os i Odense, og vi kan se, at mange turister er nødt til at lægge deres vej forbi os for at få fyldt tanken op, fortæller Rasmus Winther fra NGF Nature Energy til Energy Supply.

Det er noget af et paradoks, at det ikke er danske gasbiler, der tanker på anlægget, der ellers er gemt godt af vejen - langt fra alfarvej i et industrikvarter i Odense.

- Der er to millioner gasbiler i Europa. Men Danmark er nærmest som et sort hul, når det kommer til infrastruktur for antallet af gasfyldestationer. I november var EU-Kommissionen endda ude og kritisere Danmark for ikke at leve op til kommissionens krav til en el,- gas- og brintbil-infrastruktur, fortæller Rasmus Winther.

Han mener, der både mangler gasfyldestationer og danske gasbil-bilister.

Ikke ret mange gasbiler
Frustrationen over gas-infrastrukturen i Danmark fik da også hele gas-Danmark til at vente i spænding på Ole Birk Olesens svar, der i sidste ende ikke kom bag på nogen.

- 18 gasfyldestationer lyder umiddelbart af få, men det tal skal ses i sammenhæng med, at gaskøretøjer udgør mindre end en promille af den samlede køretøjsbestand i Danmark, sagde Ole Birk Olesen.

- Jeg er helt overbevist om, at gastankstationerne også vil komme i højere grad, hvis der kommer flere gasbiler, lød det endvidere ministeren.

Ligesom for elbilerne
Udrulningen af gasbiler, og tilhørende infrastruktur, kommer altså, i følge ministeren, til at foregå fuldstændigt ligesom med elbilerne.

- Det interessante med elbilerne er bare, at de jo er kommet til trods for, at der ikke har været nogen minister, der har opsat statsbetalte elladestationer - i hvert fald ikke i noget nævneværdigt omfang. De er kommet, fordi virksomheder har stillet elladestationer til rådighed for elbilejerne. I starten var der stort set ingen elladestationer til elbiler. Alligevel kom elbilerne, og i takt med det, kom der flere elladestationer - og så kom der flere biler, og så kom der endnu flere elladestationer. Det er det, vi også må forvente med gastanke, slår han fast.

Men spørgsmålet er så, hvad kom først: Hønen eller ægget?

Rammerne er ikke til det
Hos virksomheden Nærenergi, der leverer løsninger til infrastruktur til gaskøretøjer, er direktør Jacob Himmelstrup frustreret. Ikke så meget over den manglende infrastruktur. Man kan sagtens køre på tværs af Danmark i en gasbil med de fyldestationer, der allerede er, mener han. Men han giver NGF Nature Energy ret i, at der godt kunne være flere, hvilket han også arbejder ihærdigt på.

- At vi kun har 18 gasfyldestationer vidner jo om, at efterspørgslen ikke er der, siger Jacob Himmelstrup.

En efterspørgsel der udebliver slet og ret fordi, rammerne ikke er til det.

- Det er frustrerende, at det er dyrt at køre på biogas. Det giver ingen mening. Bilen er dyrere og brændstoffet er dyrere. Man skal være miljøaktivist for at dedikere sig til det. Rent teknologisk er vi der, men det kan ikke betale sig, og ingen gider at køre i dem, fordi det er for dyrt, siger han.

Nemt at ændre
Ifølge Jacob Himmelstrup ville det dog ikke være svært at ændre på vilkårene for at få flere gasbiler ud på de danske veje; enten kan man hæve prisen på fossilt brændstof, eller også kan man gøre det lidt sjovere at køre gasbil.

- I Sverige har man 30.000 biler på gas. Der har man lavet nogle retningslinjer, der gør det lettere. Hvis man kører gas-firmabil, slipper man billigere ved at køre i bilen i form af lavere beskatning af firmabilen. Man må køre i busbanen i gasbil og har fordelagtige parkeringsordninger. Det gør det nemmere, og så betaler folk gerne lidt mere, siger han.

Lever ikke op til kravene
Tilbage står så spørgsmålet om, hvad Danmark har tænkt sig at gøre ved det faktum, at man ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas og brintbiler. Altså at Danmark ikke har implementeret den gældende lovgivning om minimumskrav til infrastrukturen. Særligt fordi det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet.

Tung transport tøver med gas
Også i den tunge transport, hvor biogas er et oplagt drivmiddel, må vi se os slået af svenskerne. Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige. Årsagen til det lave antal biogasbusser i Danmark er den manglende infrastruktur; skal der komme flere gaskøretøjer, må vi have flere gasfyldestationer, skriver organisationen Grøn Gas Danmark.

133 personbiler på gas
Bestanden af personbiler på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 VOLKSWAGEN 80 60,15%
2 MERCEDES-BENZ 38 28,57%
3 FIAT 5 3,76%
4 VOLVO 3 2,26%
5 SEAT 2 1,50%
6 CHEVROLET 1 0,75%
7 FORD 1 0,75%
8 OPEL 1 0,75%
9 PEUGEOT 1 0,75%
10 SUBARU 1 0,75%
TOTAL 133
Kilde: DBI IT
_______________________
140 varebiler på gas
Bestand varebiler på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 VOLKSWAGEN 82 58,57%
2 FIAT 28 20,00%
3 MERCEDES-BENZ 19 13,57%
4 IVECO 3 2,14%
5 JEEP 2 1,43%
6 AUDI 1 0,71%
7 CHRYSLER 1 0,71%
8 DODGE 1 0,71%
9 HYUNDAI 1 0,71%
10 SUZUKI 1 0,71%
11 SAAB 1 0,71%
TOTAL 140
Kilde: DBI IT
_______________________
133 lastbiler på gas
Bestanden af lastbiler på gas pr. 10. marts 2018.
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 MERCEDES-BENZ 93 69,92%
2 SCANIA 28 21,05%
3 IVECO 8 6,02%
4 VOLVO 4 3,01%
TOTAL 133
Kilde: DBI IT
_______________________
159 busser på gas
Bestanden af busser på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 SCANIA 102 64,15%
2 MAN 44 27,67%
3 MERCEDES-BENZ 11 6,92%
4 IVECO 2 1,26%
TOTAL 159
Kilde: DBI IT

Mere om: Gas | Gasbiler


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lastbilchauffør fra Randers dør efter fald fra anhænger

Nyhedsbrev

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Online Avis Arkiv

Fremtidens Chauffør
- Vi skal fordoble antallet af lærlinge

Fire nye medlemmer i ATL-bestyrelse

Formanden hedder fortsat Peter B. Jepsen. Henrik Tofteng er ny næstformand.

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

Kun hver tredje ledig får chaufførjob efter kursus

En ud af tre kursister kommer i job efter Dekra-kurser, viser aktindsigt. Jobcentrene har siden 2016 lagt 197 mio. kr. hos Dekra

SAWO styrker ledelsen

Danske Fragtmænd frikendt i arbejdsmiljøsag

Grøn transport får webplatform

Hundredvis af broelementer med speciallastbil til Frederikssund

Alpi får ny direktør

Postnord indvier Danmarks største pakketerminal

Dansk e-handel får endnu et løft med Postnords nye, store gods- og pakketerminal i Skandinavisk Transportcenter ved Køge

Leman nomineret til erhvervspris

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Stor interesse for logistikmesse

Fremtiden banker på med både trusler og muligheder for logistikbranchen. Move 2018 vil samle branchen til et fælles blik på de store nationale og internationale udfordringer

Revner i asfalten sender Lillebæltsbro til hurtig reparation

Disponent og chauffør delte FDE Fondens Talentpris

Disponent Allan Hollænder fra Fairtrans A/S i Kliplev og chauffør Christian Mathiesen fra J.A. Skovrup ApS i Bække delte ”FDE Fondens Talentpris 2018”

Thortrans vandt Danish Transport Award 2018

Thortrans er et fremragende eksempel på en transportvirksomhed, der er fremme i skoene og har forstået at give kunderne det, de har brug for.

Laila blev årets medarbejder

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Oldermand vil på pension

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

5 nye flotte Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere med sider til P.K. Justesen A/S

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Moffett hjælper med kloakkerne

Skab tillid med klima ikon

Ny projektleder til kemi og gylle

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Jan D. Larsen ApS

IAFT 16949:2016 Specialist Transition (På dansk & engelsk)

Trailerbasen.dk

Software QA tester ved IPW

KITO underviser CERTEX Danmark i kædetaljer

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Mangler I lagermedarbejdere?

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Nyt brochure fra Europart Danmark A/S

Send til en kollega

0.22