23948sdkhjf

Femern-selskab pyntede sig med fiktive milliarder

| Af /ritzau/ | Tip redaktionen om en historie

Eksperter dumper en beregningsmetode, der pyntede på Femern-projektets økonomi kort før vigtig godkendelse

Med en kontroversiel regnemetode har selskabet bag Femern-forbindelsen forbedret økonomien bag danmarkshistoriens største anlægsprojekt, skriver Finans.

Ifølge Finans valgte Femern A/S at anvende en teknisk beregning tilbage i 2016, der sikrede en fiktiv milliardgevinst. Det skete, kort tid før at Folketinget stod over for en vigtig politisk afgørelse om Femern-projektets fremtid.

Flere eksperter dumper regnemetoden.

- Det, Femern A/S gør, er aldeles horribelt, siger Knud Erik Andersen, forhenværende trafikchef i Vejdirektoratet, til Finans.

Forklaringen skal findes i trafikprognoserne, der forudsætter, at trafikken vil stige år for år til gavn for Femern-projektets økonomi.

Ifølge Femern-selskabets egen trafikprognose fra 2014 er det kun ansvarligt at regne med en trafikstigning frem til 2047. Men det valgte selskabet at se stort på, da åbningen af tunnelen blev udskudt fra 2022 til 2028.

Konsekvensen er, at der ifølge Femerns regnemaskine vil køre væsentlig flere biler og lastbiler igennem tunnelen i årene efter 2047 alene på grund af, at åbningen er blevet forsinket med seks år.

I en årrække drejer det sig om flere end 250.000 ekstra køretøjer om året, hvilket ifølge Finans' beregninger sikrer en øget milliardindtjening på papiret.

Problemet er bare, at regnemetoden ifølge flere eksperter ikke holder.

- Der kommer naturligvis ikke mere trafik i tunnelen, bare fordi den er forsinket. Det svarer til - alt andet lige - at hævde, at Storebæltsbroen i 2035 vil få mere trafik, hvis åbningen var blevet udskudt fra 1998 til 2004.

- Det skriger jo til himlen, siger Knud Erik Andersen til Finans.

Han var i 1990'erne med til at udarbejde Vejdirektoratets første trafikprognose for en kommende fast forbindelse over Femern.

Regnemetoden bliver også dumpet af professor i transportøkonomi på København Universitet Mogens Fosgerau og lektor Harry Lahrmann fra Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet.

De påpeger, at Femern A/S ikke kan tillade sig at ændre i trafikprognosens forudsætninger, alene fordi projektet bliver forsinket.

Trafikprognoserne har flere gange været kritiseret for at være for optimistiske, men den tekniske milliardgevinst har aldrig tidligere været fremme, skriver Finans.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV får ny storaktionær

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

Padborg Transportmesse 2019
Spejlløs lastbil i Padborg

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Padborg Transportmesse 2019
Travlt hos Super Dæk Padborg

Online Avis Arkiv

Padborg Transportmesse 2019
Stort lækkerheds-område i Padborg

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Padborg Transportmesse 2019
Tæt på Scanias chaufførmiljø

Padborg Transportmesse 2019
HMF tager to med til Padborg

De besøgende vil kunne se en kranbil med wirehejs og en tømmerhandelbil.

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Padborg Transportmesse 2019
Flere unge er på vej ind i transportbranchen

Kurven er knækket. Flere unge søger ind i transportbranchen og flere vognmænd tager lærlinge.

Test
Arocs-test i grusgraven

Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne

Flyvende biler er ikke science fiction

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

ATL: Behov for flere veje

Transportpris til rollemodeller

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Kort om navne

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Hydraulisk fjernstyret akku-pumpe for sikkerhedsklip

Vognmandsfirmaet K.P. Nielsen er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Jens Johannesen har fået leveret den nye EFFER model 2255

ADVARSEL: Har du højdeskræk, skal du IKKE se denne video!

Ny trailer til Viborg renovation !

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

Internet of Things - IoT i praksis

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand Claus J. Larsen

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Tr...

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Send til en kollega

0.184