23948sdkhjf

DTL revser dårlig snerydning: Sparetænkning er en milliardregning til danskerne

Brancheorganisationen er ikke imponeret over niveauet af snerydning på det danske vejnet - men vognmændene er klar til at løfte opgaven

Det må kunne gøres bedre, mener DTL-Danske Vognmænd.

Der er varslet sne og slud. Temperaturen ligger omkring frysepunktet. Alligevel er selv motorveje og hovedfærdselsårer for ofte ikke saltet og ryddet, når morgentrafikken sætter ind.

- Det har slået mig igen og igen gennem denne vinter, at det er som om de meteorologiske varsler hver gang kommer bag på vinterførebekæmpelsen, og at der først sættes ind, når trafikken er i fuld gang. Det koster det danske samfund milliarder i tabt produktivitet, at så mange skal sidde i kø bag uheld, siger Erik Østergaard.

Nattens snevejr over Sjælland og København har efterladt regionen med alenlange bilkøer og en lang række uheld, som måske kunne være undgået, hvis myndighederne havde lyttet til vejrudsigterne og rettidigt havde sat ind med vinterførebekæmpelse.

Hær af vognmænd er klar
- Der står en hel hær af vognmænd klar til at træde til, når frost, sne og slud truer med at lukke infrastrukturen ned. Og jeg kan ikke sige mig fri for mistanken om, at myndighederne trækker beslutningen om at sætte ind med saltning og snerydning, for at spare penge. Men samfundsmæssigt set er det et dårligt bytte. Hellere salte en gang for meget, hvor vejret måske ikke blev så slemt som forudset – fremfor igen og igen at lade landet gå i stå og den ene ulykke efter den anden finde sted på vejene, fortsætter Østergaard.

- Selvfølgelig handler det også om, at bilisterne skal køre efter forholdene, at tage tidligere afsted og lette foden fra speederen. Men der er for mig at se ingen tvivl om, at vi kan og bør styrke vinterførebekæmpelsen. Der er jo mange vintre i Danmark uden særlig meget sne og frost – så det må være muligt at have økonomisk rum til at håndtere de dage eller perioder, hvor vi for alvor mærker vinteren, slutter Erik Østergaard.

I henhold til regulativet om vinterførebekæmpelse gælder det, for kørebaner, at:

Alle statens kørebaner er placeret i klasse I jf. bilag A, med undtagelse af enkelte arealer på sideanlæg, se under disse. Det tilstræbes således, at der saltes inden der bliver glat, hvorfor saltning på disse veje kan iværksættes på alle tider af døgnet.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandsformand er træt af 3F

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

Nye leveringer

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

Pas på: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Se kortet: Her kører de mest hensynsløse bilister

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Endnu en kranløsning er leveret - denne gang en fritstående traverskran med...

Send til en kollega

0.214