23948sdkhjf

Her er alle lastbiler ens

Hos grossisten Lemvigh-Müller har chaufførerne selv været med til at bestemme lastbilflådens opbygning, design og udstyr til gavn for det fysiske arbejdsmiljø

Lastbilchauffør Henrik Søgaard har sin faste bil hos Lemvigh-Müller i Randers, men er han syg eller på ferie, kan en afløser uden problemer sætte sig ved rattet og levere dagens stål. Afløseren kender nemlig bilen ud og ind allerede.

Ny flåde Lemvigh-Müller besluttede for få år siden, at virksomhedens 36 lastbiler skulle være samme type med ens opbygning, indretning og sættevogne. Det har ført til et bedre arbejdsmiljø blandt de 52 chauffører, fortæller Henrik Søgaard, som har været chauffør i virksomheden i 14 år, og som også er arbejdsmiljørepræsentant:

- Den investering er for mig at se win-win. Vi chauffører får en nemmere og sikrere dagligdag, når vi nu kan køre hvilken som helst bil, hvor for eksempel trinhøjden er den samme. Vi skal jo ud og ind mange gange i løbet af en arbejdsdag, så det bliver jo meget rutine, og derfor er det vigtigt, at indretningen ikke ændrer sig hele tiden, hvis vi skal skifte bil, siger Henrik Søgaard.

Chauffører er udsatte
Tiltaget er et led i Lemvigh-Müllers arbejde for at nedbringe sygefravær og arbejdsulykker samt at højne trivslen. Netop blandt lastbilchauffører er der ofte mange arbejdsulykker. Sammenlignet med andre jobgrupper er andelen af arbejdsulykker mere end dobbelt så høj blandt chauffører.

Det skyldes, at de ofte skifter fra at sidde inaktiv til at skulle udføre fysisk arbejde, et skifte, der øger risikoen for skader. Desuden løfter, skubber og trækker chaufførerne, og de kan ikke altid anvende tekniske hjælpemidler. Det billede kan Randi Madsen, der er arbejdsmiljøchef hos Lemvigh-Müller godt genkende:

- Derfor er det fantastisk med ensretning, for så kan vi sikre, at alle biler har et højt niveau. Samtidig kan vi give præcis vejledning i forhold til, hvordan arbejdet udføres og sørge for, at der sker på en så sikker og skånsom måde som muligt, siger hun.

Ifølge Randi Madsen tyder det på, at tiltaget med ensretning har hjulpet på arbejdsmiljøet.

- Chaufførernes seneste arbejdspladsvurderinger (APV, red,) for det fysiske arbejdsmiljø er meget positive, så det ser bestemt ud til, at vi er på rette spor.

Chauffører med til at bestemme
Chaufførerne har selv været med til at bestemme, hvordan virksomhedens biler skal bygges op. På den måde sikrede man, at der blev taget stilling til de ting, der er vigtigst for en chauffør.

Der er derfor til Lemvigh-Müllers lastbiler:

  • Valgt den kranleverandør, som chaufførerne foretrak
  • Sikret, at kranerne sidder ens på alle 36 biler
  • Sikret optimale ergonomiske mål, fx i forhold til skulderbredde
  • Valgt ens knapper på displays
  • Sørget for bedst mulig opstigning til bil og lad
  • Udskiftet standardhåndtag med et, chaufførerne syntes var bedre

Henrik Søgaard var ikke selv med i den styregruppe, som stod bag beslutningerne, men synes, at det var en rigtig idé at inddrage chaufførerne.

- Jamen, det er da fantastisk godt at lytte til dem, der rent faktisk bruger bilerne og udstyret i stedet for bare at trække noget ned over hovedet på os. Jeg er sikker på, at det giver nogle mere tilfredse medarbejdere, som kan yde en endnu bedre service over for kunderne, siger Henrik Søgaard.

Lemvigh-Müller undersøger løbende, om lastbilerne kan yderligere forbedres i forhold til arbejdsmiljø.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Hanstholm Havn når milepæl

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Nyhedsbrev

Kranfirma konkurs

Online Avis Arkiv

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mægler stod for salget til NTG

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

MAN vil erobre Grønland

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael...

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø Ap...

Undgå produktionstop!

Send til en kollega

0.319