Her er alle lastbiler ens

Hos grossisten Lemvigh-Müller har chaufførerne selv været med til at bestemme lastbilflådens opbygning, design og udstyr til gavn for det fysiske arbejdsmiljø

Lastbilchauffør Henrik Søgaard har sin faste bil hos Lemvigh-Müller i Randers, men er han syg eller på ferie, kan en afløser uden problemer sætte sig ved rattet og levere dagens stål. Afløseren kender nemlig bilen ud og ind allerede.

Ny flåde Lemvigh-Müller besluttede for få år siden, at virksomhedens 36 lastbiler skulle være samme type med ens opbygning, indretning og sættevogne. Det har ført til et bedre arbejdsmiljø blandt de 52 chauffører, fortæller Henrik Søgaard, som har været chauffør i virksomheden i 14 år, og som også er arbejdsmiljørepræsentant:

- Den investering er for mig at se win-win. Vi chauffører får en nemmere og sikrere dagligdag, når vi nu kan køre hvilken som helst bil, hvor for eksempel trinhøjden er den samme. Vi skal jo ud og ind mange gange i løbet af en arbejdsdag, så det bliver jo meget rutine, og derfor er det vigtigt, at indretningen ikke ændrer sig hele tiden, hvis vi skal skifte bil, siger Henrik Søgaard.

Chauffører er udsatte
Tiltaget er et led i Lemvigh-Müllers arbejde for at nedbringe sygefravær og arbejdsulykker samt at højne trivslen. Netop blandt lastbilchauffører er der ofte mange arbejdsulykker. Sammenlignet med andre jobgrupper er andelen af arbejdsulykker mere end dobbelt så høj blandt chauffører.

Det skyldes, at de ofte skifter fra at sidde inaktiv til at skulle udføre fysisk arbejde, et skifte, der øger risikoen for skader. Desuden løfter, skubber og trækker chaufførerne, og de kan ikke altid anvende tekniske hjælpemidler. Det billede kan Randi Madsen, der er arbejdsmiljøchef hos Lemvigh-Müller godt genkende:

- Derfor er det fantastisk med ensretning, for så kan vi sikre, at alle biler har et højt niveau. Samtidig kan vi give præcis vejledning i forhold til, hvordan arbejdet udføres og sørge for, at der sker på en så sikker og skånsom måde som muligt, siger hun.

Ifølge Randi Madsen tyder det på, at tiltaget med ensretning har hjulpet på arbejdsmiljøet.

- Chaufførernes seneste arbejdspladsvurderinger (APV, red,) for det fysiske arbejdsmiljø er meget positive, så det ser bestemt ud til, at vi er på rette spor.

Chauffører med til at bestemme
Chaufførerne har selv været med til at bestemme, hvordan virksomhedens biler skal bygges op. På den måde sikrede man, at der blev taget stilling til de ting, der er vigtigst for en chauffør.

Der er derfor til Lemvigh-Müllers lastbiler:

  • Valgt den kranleverandør, som chaufførerne foretrak
  • Sikret, at kranerne sidder ens på alle 36 biler
  • Sikret optimale ergonomiske mål, fx i forhold til skulderbredde
  • Valgt ens knapper på displays
  • Sørget for bedst mulig opstigning til bil og lad
  • Udskiftet standardhåndtag med et, chaufførerne syntes var bedre

Henrik Søgaard var ikke selv med i den styregruppe, som stod bag beslutningerne, men synes, at det var en rigtig idé at inddrage chaufførerne.

- Jamen, det er da fantastisk godt at lytte til dem, der rent faktisk bruger bilerne og udstyret i stedet for bare at trække noget ned over hovedet på os. Jeg er sikker på, at det giver nogle mere tilfredse medarbejdere, som kan yde en endnu bedre service over for kunderne, siger Henrik Søgaard.

Lemvigh-Müller undersøger løbende, om lastbilerne kan yderligere forbedres i forhold til arbejdsmiljø.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

Nyhedsbrev

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Online Avis Arkiv

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.248