23948sdkhjf

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

| Af Poul Rudolf | Tip redaktionen om en historie

Den 1. april kan underdirektør Ove Holm, DTL, fejre sit 25 års jubilæum i vognmændenes tjeneste. Han rykker ud, hver gang der er behov for at forsvare vognmændenes sag.

Mange erhvervspolitiske organisationer ser med misundelse på DTLs politiske indflydelse. Det skyldes ikke mindst foreningens erhvervspolitiske chef, Ove Holm. Den 52-årige underdirektør i DTL har en unik evne til at skaffe politiske resultater til gavn for det samlede vognmandserhverv.

Det har han gjort i præcis 25 år, når vi runder den 1. april 2018, og det bliver han heldigvis ved med. Vognmændene kan nemlig ikke få en bedre politisk kampsoldat. Man behøver bare at skæve til listen over de politiske resultater, han har været med til at opnå til gavn for branchen. Det er efterhånden blevet til et halvt hundrede store og små sejre. Flere er indgået i et samarbejde med andre organisationer, men det er alligevel et imponerende antal.

Blandt de større sager er ændringerne af miljøzonerne, så de blev til at leve med for vognmændene. Der har været afskaffelse af kørselsafgiften, indførelse af modulvogntog og øget totalvægt for lastbiler.

Yndlingskapitalist

Ove Holms vestjyske beskedenhed forbyder ham at prale, og på den konto har han fået mange venner - også blandt embedsmænd og folkevalgte. Eksempelvis har SF’s formand Pia Olsen Dyhr i sin tid som transportminister kaldt Ove Holm for sin yndlingskapitalist!

Ove Holm kan sit faglige stof og er charmerende på en ungdommelig måde, som ikke altid kan henføres til dåbsattesten. Politisk er han god til at udnytte sine medfødte egenskaber. Som chef for DTLs erhvervspolitiske afdeling kan han naturligvis trække på den medarbejderekspertise, han skal bruge for at finde en løsning på aktuel situation eller for at kommer med et indlæg i en mere langsigtet plan.

Han er ikke nogen enmandshær; men det er ham, som tager de fleste initiativer. Han står bag mange af de sager, som vognmændene bringer op på politisk plan; men han kan også afmontere den politiske dynamit, der kan være til skade for vognmændene.

Læs også: EU stævner Danmark i sag om regler for godstransport

Han har ved flere lejlighed været med i det "tæskehold," der er sendt i byen for at tale kommuner, politikere og embedsmænd til fornuft i politisk svære sager.

Godt makkerskab

Ove Holm har et dagligt makkerskab med DTL’s adm. direktør Erik Østergaard og et godt samarbejde med de to andre underdirektører i foreningen; men forholdet til Claus Perregaard, der er chef for DTL’s kommunikationsafdeling, er noget ganske særligt.

Dette forhold smitter på forunderlig vis af på DTL’s politik, som er præget af en blanding af Ove Holms liberalistiske holdning og Claus Perrregaards ståsted til venstre for midten.

Ove Holm har været medlem af partiet Venstre, siden han som teenager kunne formulere sine første selvstændige holdninger; mens Claus Perregaard er tidligere kommunikationschef i SF.

Alligevel inspirerer de to hinanden til en meget pragmatisk tilgang til transportpolitik, som snart søger indflydelse til venstre i folketingssalen, snart til højre.

Læs også: DTL vil have SKAT til at opruste

Denne noget zigzagagtige kurs har fuld opbakning fra DTL’s ledelse – og har som nævnt skabt mange overraskende politiske resultater.

Foretrækker politisk arbejde

Ove Holm blev ansat for 25 år siden i det daværende Danske Vognmænd som økonom. Hans opgave var at udarbejde statistikker, analyser og andet talmæssigt skyts, der kunne anvendes i påvirkningen af det politiske system.

Det gjorde han så godt, at han efterhånden selv overtog mange af forhandlingerne – og langsomt steg han i graderne med titler som cheføkonom, cheflobbyist, erhvervspolitisk chef – og siden 2013: underdirektør.

Kobler af på Møn

Ove Holm har en evne til at koble totalt af fra de erhvervspolitiske cirkler, når han er på ferie. Hver sommer tilbringer han og sin hustru Elsebet mindst en uge på primitiv campingferie på Møn, hvor de hygger sig blandt sommerfugle og dræbersnegle. Eneste faciliteter er et gammeldags lokum og en tank med rent vand.

Mere om: DTL | Ove Holm
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandsformand er træt af 3F

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Nyhedsbrev

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Online Avis Arkiv

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Nye leveringer

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Se kortet: Her kører de mest hensynsløse bilister

Molslinjen gør plads til lastbilerne

Pas på: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

Debat
ATL-direktør: - Hjemtagning er en farce

Politiet holder øje med seler og telefoner

Fem nye triple boogier til københavnere

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Thomas Darving til Leasing Fyn

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Flere unge skal være mekanikere

Brexit-nødplan på vej

Branchen byder nye tiltag velkommen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Send til en kollega

0.193