23948sdkhjf

Scandlines solgt for tocifret milliardbeløb

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Kapitalfonden 3i har solgt Scandlines, men købt en del tilbage igen. Dermed bliver to nye investorer lukket ind i ejerkredsen.

Efter et par år som eneejer har kapitalfonden 3i solgt rederiet Scandlines.

Salger sætter værdien af Scandlines til 1,7 mia. euro, svarende til 12,7 mia. kroner. Til den værdi køber kapitalfonden First State Investments 50,1 pct. af rederiet, imens Hermes Investment Management køber 14,9 pct. De sidste 35 pct. køber 3i, som dermed bliver i ejerkredsen.

Efter geninvesteringen står 3i tilbage med et nettoprovenu på 347 mio. euro svarende til 2,6 mia. kroner.

Både First State og Hermes er langsigtede investorer i infrastruktur, som primært repræsenterer europæiske pensionsselskaber.

- Vi er især imponeret af Scandlines integrerede transportmodel. Ved at levere højfrekvent, miljøvenlig transportservice af høj kvalitet fungerer Scandlines som en vigtig forbindelse mellem det europæiske fastland og Skandinavien," siger Marcus Aure, partner i First State, i en pressemeddelelse.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

Også i Hermes lægger man vægt på, at Scandlines har en vigtig rolle som forbindelsesled mellem Danmark og Tyskland.

- Vi forventer, at vores investering i Scandlines med sit fokus på virkelig god kundeservice og høj sikkerhed samt energieffektivitet vil give et langsigtet stabilt cash flow.

I 2007 købte 3i og fonde, som 3i forvaltede, i første omgang 40 pct. af aktierne i Scandlines. I 2010 købte 3i yderligere 10 pct. fra Deutsche Seereederei og erhvervede de resterende 50 pct. fra Allianz Capital Partners i november 2013.

Hos 3i giver partner Peter Wirtz udtryk for en tro på, at Scandlines går en lys fremtid i møde.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen frem for broen over Øresund

- Scandlines har været en fantastisk investering for os og vores geninvestering i virksomheden – sammen med First State og Hermes Investment Management – afspejler vores tillid til den fortsatte succes, siger han i pressemeddelelsen.

I Scandlines mener CEO Søren Poulsgaard Jensen, at både virksomheden og dens medarbejdere kommer til at drage nytte af de nye investorer.

- Jeg har været meget glad for samarbejdet med 3i om at transformere selskabet og udvikle dets vækstpotentiale. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med de nye ejere, siger han i pressemeddelelsen.

Mere om: Scandlines
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Online Avis Arkiv

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Her er afløseren for Stralis

Ny Iveco-lastbil hedder S-Way.

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Hydrauliske komponenter fra KTR

Knud Gade A/S gør klar til Smukfest

Velkommen til Varde Bilvask

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Send til en kollega

0.222