23948sdkhjf

Containere flyder i Storebælt efter kollision

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Tre containere flyder stadig i Storebælt, efter at en tørlaster kolliderede med et containerskib

Containerskibet Delphis Gdansk og tørlasteren BCC Neptune, der kolliderede i Storebælt tirsdag morgen, er nu fjernet fra dybvandsruten, oplyser Forsvaret på Twitter.

Der er dog stadig containere i bæltet. Ved kollisionen røg to containere over på BCC Neptune, og ifølge Ritzau røg der yderligere fem i vandet. To er gået til bunds, imens de sidste tre stadig flyder.

Vagtholdsleder Ole Theill Sørensen ved Forsvarets Operationscenter fortæller til Ritzau, at skibenes rederier selv skal sørge for at få fjernet containerne.

- De er markeret med en bøje, sådan at de bliver vist på andre skibes radarskærm, så de kan se og undgå dem, siger han.

- I øjeblikket ligger søværnets fartøjer ude og agerer afvisningsfartøj, sådan at der ikke er nogle skibe, der sejler ind i de her containere, tilføjer han.

Midt på formiddagen tirsdag sejlede søværnets patruljefartøj 'Nymfen' en læge, en repræsentant fra havarikommisionen og tre politibetjente fra Kalundborg og ud til de to skibe. 

- Det de skal gøre er at sikre, at besætningen og især kaptajnen og styrmanden er ædru og kan styre skibene efter søfartsreglerne, siger Peter Dam Jakobsen, indsatsleder hos Midt- og Vestsjællands Politi, til TV Øst.

Da 'Nymfen' vendte tilbage midt på eftermiddagen, var der taget blodprøver.

- Nu er politiets indsats overstået, og nu er det op til haverikommissionen at opklare, hvad der var årsag til, at de to skibe stødte sammen og eventuel udstede en sanktion i form af en bøde, siger Peter Dam Jakobsen til TV Øst.

Forsvaret melder ikke andet om skaderne på skibene, end at beviserne er sikrede. DR har dog været i nærheden af skibene og melder om, at ankeret på det ene skib har flænset det andet skib op, at en ankerkæde er revet over, og at der bliver bjærget 24-kilos kasser med bananer.

Foruden 'Nymfen' har også miljøskibet 'Marie Miljø' været i aktion. Meldingen var dog tirsdag aften, at begge skibe ville forlade området inden længe.

Tirsdag morgen var også Marinehjemmeværnets fartøj 'Aldebaran' i aktion. Det var blandt de første på stedet, da det ankom til de kolliderede skibe ved 0830-tiden, og da der var kommet overblik over situationen på de havarerede skibe, fik 'Aldebaran' til opgave at samle vraggods. 

- Der var masser af bananer i vandet. Vi samlede en del af dem, men til sidst erkendte man, at bananer trods alt ikke var så farlige, så vi koncentrerede os om vragdele, plastik og flamingo, siger Thomas Pulawski, fartøjsfører på 'Aldebaran', til hjv.dk.

Mere om: Kollision
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Logistikken vigtig for ny dansk stålgigant

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Koldings borgmester: Borgerne kender jo ikke alternativet til havnen

Beslutningen om at lukke havnen blev måske truffet lidt for hurtigt, men den er stadig trods meningsmåling, lyder det fra flere politikere i Koldings byråd

Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen

66 pct. af indbyggerne i Kolding mener ikke, at byens havn skal nedlægges, viser tal fra Epinion. Målingen er bestilt af havnens virksomheder, som nu håber på dialog om havnens fremtid.

Overblik: Her fanger fotovognene flest

Nyhedsbrev

Politi søger vidner til stenkast på Østjyske Motorvej

Online Avis Arkiv

Panalpina køber op i Sydamerika

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Stena åbner ny rute over Kattegat

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Nye leveringer

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Nu vil DAF med på byggepladsen

Tid til at tænke leasing

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Kranbygger røg under milliarden

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konkurrence - Vind et Gunnebo GrabiQ kædesæt!

Et kroghejs efter chaufførernes ønsker

Spændelement for glatte aksler og rør

Har du set vores nyeste produkt inden for faldsikringsudstyr?

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Eigild Knudsen ApS

Beskyt personale og udstyr

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning...

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen A...

Send til en kollega

0.188