Brexit-parter nærmere overgangsaftale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Storbritannien og EU er kommet nærmere en aftale om en overgangsperiode, når Storbritannien den 29. marts 2019 forlader EU

Den 19. marts 2018 fremlagde EU de fremskridt, der har været i forhandlingerne om en overgangsaftale med Storbritannien. Overgangsaftalen skal give parterne tid til at forhandle en aftale om det fremtidige samarbejde og give virksomhederne tid til at indstille sig på ændrede regler. En overgangsaftale indebærer, at EU-reglerne i en overgangsperiode skal være gældende i Storbritannien.

Der er på mange punkter enighed om indholdet af overgangsaftalen, herunder at den skal gælde frem til 31. december 2020. Bliver aftalen vedtaget, betyder det for eksempel, at man i overgangsperioden forsat kan udføre transporter til Storbritannien på en fællesskabstilladelse, og at der i perioden ikke vil være toldbehandling på varer mellem EU og Storbritannien. Spørgsmålet om blandt andet den nordirske grænse mangler dog at komme på plads, før der kan indgås en endelig overgangsaftale.

Samarbejdet efter 1. januar 2021
23. marts 2018 fremlagde Det Europæiske Råd så deres retningslinjer for samarbejdet mellem EU og Storbritannien efter overgangsperioden. Her lægges der op til et nært partnerskab, men Rådet understreger, at EU’s fire friheder- fri bevægelighed over grænserne for arbejdskraft, varer, tjenesteydelser og kapital - er udelelige, og at der ikke bliver tale om et ”tag-selv-bord” i enkelte sektorer.

Hvordan det fremtidige samarbejde bliver på transportområdet efter overgangsperioden afhænger af, hvad parterne kan forhandle sig frem til.

Kan man ikke blive enige om en aftale efter overgangsperioden, vil det få stor betydning for transportbranchen. Blandt andet vil EU-transportører ikke længere kunne udføre transporter i Storbritannien på baggrund af en fællesskabstilladelse og omvendt. Alternativet kunne i så fald være CEMT-tilladelser. Ligeledes vil en britisk chauffør ansat i en EU-transportvirksomhed som udgangspunkt skulle have en førerattest.

Storbritannien har allerede meldt ud, at man selvstændigt ønsker at kunne indgå handelsaftaler, og Storbritannien vil derfor stå uden for toldunionen fra 2021. Man bør derfor være opmærksom på en fremtidig toldbehandling af varer til og fra Storbritannien.

Da Brexit kan få betydning for transportbranchen, anbefaler ITD, at de transportvirksomheder, der har - eller planlægger - aktiviteter i Storbritannien, følger udviklingen nøje.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

Nyhedsbrev

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Online Avis Arkiv

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Krone leverer trailer nr. 1000 til N&K

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.21