23948sdkhjf

Brexit-parter nærmere overgangsaftale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Storbritannien og EU er kommet nærmere en aftale om en overgangsperiode, når Storbritannien den 29. marts 2019 forlader EU

Den 19. marts 2018 fremlagde EU de fremskridt, der har været i forhandlingerne om en overgangsaftale med Storbritannien. Overgangsaftalen skal give parterne tid til at forhandle en aftale om det fremtidige samarbejde og give virksomhederne tid til at indstille sig på ændrede regler. En overgangsaftale indebærer, at EU-reglerne i en overgangsperiode skal være gældende i Storbritannien.

Der er på mange punkter enighed om indholdet af overgangsaftalen, herunder at den skal gælde frem til 31. december 2020. Bliver aftalen vedtaget, betyder det for eksempel, at man i overgangsperioden forsat kan udføre transporter til Storbritannien på en fællesskabstilladelse, og at der i perioden ikke vil være toldbehandling på varer mellem EU og Storbritannien. Spørgsmålet om blandt andet den nordirske grænse mangler dog at komme på plads, før der kan indgås en endelig overgangsaftale.

Samarbejdet efter 1. januar 2021
23. marts 2018 fremlagde Det Europæiske Råd så deres retningslinjer for samarbejdet mellem EU og Storbritannien efter overgangsperioden. Her lægges der op til et nært partnerskab, men Rådet understreger, at EU’s fire friheder- fri bevægelighed over grænserne for arbejdskraft, varer, tjenesteydelser og kapital - er udelelige, og at der ikke bliver tale om et ”tag-selv-bord” i enkelte sektorer.

Hvordan det fremtidige samarbejde bliver på transportområdet efter overgangsperioden afhænger af, hvad parterne kan forhandle sig frem til.

Kan man ikke blive enige om en aftale efter overgangsperioden, vil det få stor betydning for transportbranchen. Blandt andet vil EU-transportører ikke længere kunne udføre transporter i Storbritannien på baggrund af en fællesskabstilladelse og omvendt. Alternativet kunne i så fald være CEMT-tilladelser. Ligeledes vil en britisk chauffør ansat i en EU-transportvirksomhed som udgangspunkt skulle have en førerattest.

Storbritannien har allerede meldt ud, at man selvstændigt ønsker at kunne indgå handelsaftaler, og Storbritannien vil derfor stå uden for toldunionen fra 2021. Man bør derfor være opmærksom på en fremtidig toldbehandling af varer til og fra Storbritannien.

Da Brexit kan få betydning for transportbranchen, anbefaler ITD, at de transportvirksomheder, der har - eller planlægger - aktiviteter i Storbritannien, følger udviklingen nøje.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.181