Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Ægthedsvurdering kan foregå uden udstedelse af midlertidigt førerbevis

Det bliver lettere at ansætte en chauffør fra et andet EU-land, men som bor her i landet. Fra den 1. maj forenkles den såkaldte ægthedsvurdering af udenlandske kørekort. Sådan en vurdering kan godt tage et halvt år.

I den ny bekendtgørelse fra Trafikstyrelsen kan medarbejderen beholde sit gamle kørekort, mens vurderingen af ægtheden pågår.

Det fysiske kort er ikke længere nødvendigt i verifikationsperioden. Den foretages via IT-systemer og det europæiske færdselspolitisamarbejde TISPOL (European Traffic Police Network), inden det ombyttes med et dansk kørekort.

Forenklingen er foreslået af Virksomhedsforum, som er en instans i Erhvervsministeriet, og som jagter unødigt bøvl.

- Danske transportvirksomheder vil ikke fremover blive mødt af samme unødvendige administrative praksis, når virksomhederne anvender chauffører fra andre EU- eller EØS-lande, der er bosat i Danmark, erklærer erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i en pressemeddelelse.

Forenklingen retter sig mod internationale medarbejdere, der er tvunget til at ombytte hjemlandets kørekort til et dansk efter to år.

Et midlertidigt dansk kørekort kan ikke bruges i udlandet. Derfor er det vigtigt, at de kan bruge deres udenlandske kørekort i ventetiden.

Mest i busbranchen
Internationale medarbejdere er i denne sammenhæng ikke mindst buschauffører.

"Der er mange EU-borgere fra for eksempel Tyskland, Polen, Ungarn og Rumænien, som er buschauffører i Danmark. De har lært sig dansk og udgør en vigtig del af arbejdsstyrken i busbranchen," skriver Virksomhedsforum.

"Der snart vil mangle kvalificeret arbejdskraft til busbranchen. Det er derfor helt nødvendigt at beholde buschauffører fra andre EU-lande og få et yderligere rekrutteringsgrundlag fra andre EU-lande, som det var tilfældet i 2006 og 2007, hvor der også var alvorlig mangel på buschauffører," lyder det videre i Virksomhedsforums begrundelse.

Kun ét kørekort
Sagen løser i øvrigt det paradoks, der opstår, hvis chaufføren ikke kan få ombyttet sit kørekort på grund af manglende dokumentation og heller ikke kan få et dansk kørekort, da man ikke må være indehaver af mere end ét kørekort.

Bekendtgørelsen var i høring indtil den 21. marts.

Vognmandsorganisationerne DTL og ITD har ikke bemærkninger. Initiativet har ikke særlig stor betydning for lastbilbranchens rekruttering af chauffører.

- Som sådan er initiativet fornuftigt nok, siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens, ITD.

- Lidt har også ret, men det er vigtigt, at der ikke kan snydes med det, siger underdirektør Ove Holm, DTL, om forenklingen.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

Nyhedsbrev

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Online Avis Arkiv

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Krone leverer trailer nr. 1000 til N&K

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.217