23948sdkhjf

Sikker og effektiv asfaltbil

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Aabenraa Kommune har sammen med Kudsk & Nissum opbygget en lastbil, der lægger asfalten ud foran lastbilen, hvor man kan arbejde i større sikkerhed

Det er med risiko for liv og lemmer at have sin arbejdsplads på vejen. Det ved alle asfaltarbejdere. Derfor gøres der store anstrengelser for at skabe så meget sikkerhed for dem som muligt.

I Aabenraa Kommune er man gået meget ind på opgaven på et helt nytænkende måde. Sammen med opbyggervirksomheden Kudsk & Nissum i Vojens har man bygget en asfaltbil, som gør arbejdsdagen mere sikker for de medarbejdere, der skal lappe hullerne i vejen - og samtidig give kommunen en økonomisk besparelse.



- Vi er gået helt utraditionelt til værks og har vendt alt om på en traditionel asfaltbil, fortæller Morten Kudsk fra opbyggervirksomheden.

- I stedet for at aflevere asfalten bagude som traditionelle asfaltbiler, kommer asfalten ud i en skuffe foran lastbilen.

Transportbånd under chassis
- Vi har ganske enkelt vendt asfaltkassen om 180 grader, og så har vi lavet et stort hul i ladet med en tragt ved siden af kardanakslen. En snegl i bunden af kassen skubber asfalten ned i tragten og ned på et transportbånd under chassiset. Båndet går fra midten af chassiset og frem under forkofangeren. Her afleveres asfalten i en skuffe lige klar til chaufføren at hente. Chaufføren kan gå og arbejder foran lastbilen og styre transportbåndet på en knap ved bilen højre forskærm.

- Når skuffen ikke bruges, klappes den op ved hjælp af en fjeder, og så kan chaufføren køre frem til det næste hul, der skal lappes.

- Det blev beslutet at bruge en højrestyret lastbil, så chaufføren kan stige ud på den sikre side af køretøjet og ikke skal ud i den venstre side, hvor trafikken er.

- Bilen er bygget specielt til at reparere slaghuller i vejen. Der er ikke tale om en decideret asfaltudlægger, fastslår Morten Kudsk.

Selve asfalten ligger i en stor isoleret kasse med låg. Her kan asfalten holde sig varm hele dagen. Om sommeren kan den ligge natten over.

Kommunens idé
Transportmagasinet: Hvordan fandt I på den løsning?

- Det er Aabenraa Kommune, der har haft ideen. Vi har haft knowhow til at udføre, svarer Morten Kudsk.

- Vi har tidligere bygget en prototype på en lille Mitsubishi-lastbil, hvor vi har fået lidt erfaring fra. Kommunen har været rigtig godt tilfredse. Nu har de solgt bilen til en anden kommune. Og fået bygget denne større lastbil.

- Det har været vigtigt at bygge en bil, hvor alt udstyret og teknikken er nem at håndtere. Desuden er alt udstyr og betjening flyttet over i højre side af bilen, så man kan stå på den sikre side af bilen og arbejde. Her i højre side har vi betjeningspanelet, her er sprøjten med emulsion, her er et oliefyr til at opvarme emulsionen med.

Sikkerhed og effektivitet
- Vi har mange slaghuller i vejen. Siden nytår har vi repareret cirka 8.000 huller, fortæller Frank Hansen fra Entreprenørgåden i Aabenraa Kommune, der er idemanden til den nye asfaltlastbil.

- Det er af stor betydning, at medarbejderne står i sikkerhed. Derfor er denne specielle opbygning mere sikker. Manden behøver ikke så omme i trafikken, men kan stå beskyttet foran lastbilen.

- Det handler både om arbejdssikkerhed men også effektivitet. Før skulle vi stå to mand og reparere slaghuller. Nu kan vi gøre det med en mand.

Transportmagasinet: Forventer I, at der er andre kommuner, som kunne være interesseret i en lignende bil?

- Ja, svarer Morten Kudsk. Aabenraa er innovative og er ikke bange for at investere her og nu for at finde billigere, sikrere og mere effektive løsninger på længere sigt. Det er spændende at få lov at arbejde med sådan en kommune, og jeg er sikker på, at disse asfaltbiler vækker interesse hos kommuner og asfaltfirmaer.

- Både vi og Aabenraa Kommune er allerede blevet spurgt om muligheden for at komme ud og se bilen i aktion, siger Morten Kudsk.

- Nu er der ingen undskyldning for huller i vejen i Aabenraa. De har fået det rigtige værktøj til det, slutter Morten Kudsk.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Alpi åbner i trekantområdet

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Opgørelse: Chaufførerne knokler mest

Lastbilchaufførerne hører til blandt dem, der arbejder mest i Danmark. Det viser en opgørelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Danske Fragtmænd har godt fat i de ufaglærte

Grundig oplæring, dansk på jobbet og nul-tolerance over for racisme er fundamentet i succes med at holde på ufaglærte medarbejdere

Nyhedsbrev

Regeringen og DF vil lade små robotter bringe varer ud

Online Avis Arkiv

Jernbaneterminal til 100 mio. kr. samler fortsat støv på Esbjerg Havn

Konkurrent afviser DSVs milliardtilbud

Regering vil udrulle klimaasfalt på hele vejnettet

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Skal vi køre ad Afgifts Allé?

DSV sælger kæmpeejendom ved Horsens

BMS tilkaldt til børnehjem

Skulle løfte bronzefigur på plads med stor-kran.

Molslinjen: Grønt lys til køb af Danske Færger

Salget af statens og Clipper Groups halvparter i Danske Færger til Molslinjen er nu godkendt af Konkurrencestyrelsen

Lastbilsalget stiger

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

For nylig fik Forsvaret leveret 22 spritnye lastbiler af Scania Danmark, og dermed blev en samlet levering af op til 950 nye lastbiler over de næste syv år skudt i gang

Fremtidens Chauffør
Her er hver fjerde ansatte en lærling

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

EU-lande vil mindske CO2 fra biler med 35 procent

20 EU-lande stemte sent tirsdag aften for at reducere biler og varevognes CO2-udledning. Fire stemte imod

Nye leveringer

Salget af materiel fortsætter med at ligge i top. Her viser vi et udpluk fra de seneste leveringer.

Lastbilerne er næsten fyldt op

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Trailere til Tyrkiet på en uge

ITD: Postnord bør droppe oprustning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny ansættelse i HF

Solceller i glas - facader og glaspartier

KTR Koblinger til pumper og kompressorer

Univar Lubesnake - den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Blockchain-teknologi i logistikbranchen

Åbent hus hos SAWO, Thisted

Så er det nu, du skal få styr på AB18, ABR18 og ABT18, inden de nye aftalev...

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

CERTEX Danmark er en del af noget stort

Send til en kollega

0.305