23948sdkhjf

Vi gi’r den gas i svensk snestorm

| Af Carsten Teiner, Båstad | Tip redaktionen om en historie

Transportmagasinet har været til test af Ivecos flåde af gaskøjetøjer i et snevejsramt Sydsverige, så selv om testforholdene var ugunstige, så gav de miljørigtige biler et godt indtryk.

Man kan ikke påstå, at det går hurtigt. Trafikken snegler sig afsted. Det er et par minus-grader. Det blæser. Der er dårligt sigt - og sneen vælter ned. Vi er i den svenske by Båstad ved Kattegats kyst lidt nord for Helsingborg. Vi er en mindre gruppe nordiske motorjournalister, som er kommet hertil for at teste Ivecos last- og varebiler med fokus på naturgas (NP).

Vi er i uge 10 - den uge i marts, da vi blev ramt af bidende kulde fra de russiske og sibirske stepper. Snefald og trafikkaos i store dele af Skandinavien. Store dele af Danmark var også ramt - især Jylland, mens hovedstadsområdet slap nådigt.



Det var noget af en overraskelse med dette vejr i en forårsmåned.

Men uanset vejr og uvejr skal vi ud og teste køretøjerne.

I første omgang betyder det, at vi ikke kommer til at køre hele den planlagte testrute med varieret og kuperet kørsel. Vi holder os til motorvejen, hvor sneplovene har travlt denne fredag formiddag.

For at få det rigtige indtryk af Ivecos gasbiler, tester vi også de samme modeller med dieselmotorer. Det giver et godt grundlag til at sammenligne bilerne.

Vi kan tydeligt se og høre vejret udenfor; men alligevel fornemmer vi tydeligt det lavere støjniveau i gasbilerne end i dieselbilerne. Iveco oplyser, at støjniveauet er op mod 71 decibel i marchfart og 77 decibel ved acceleration i gas-Stralis udgaven.

Med hensyn til støjniveauet er der tale om øget chauffør-komfort. Ellers er den generelle komfort i bilerne nogenlunde ens i diesel- og naturgasmodellerne.

Holdet i Sverige
Med i Sverige er to udgaver af Eurocargo, kun med 9-liters naturgasmotorer (CNG - Compressed Natural Gas) på 210 hk (12- og 16 tons). Nyttelast fem-ni tons. På testbilerne er der halv nyttelast. Vi har ikke kørt Eurocargo med naturgas tidligere.

Så er der den 12,9-liter Stralis med både diesel (440 hk) og en udgave med naturgas - endda med 460 hestes Cursor 13 maskine, der kører på flydende naturgas (LNG). Nyttelast 25 tons på trailer.

Lastbilerne ved testen i Båstad havde begge 40 tons totalvægt og 25 tons nyttelast. Vi har tidligere kørt test med Stralis med naturgasmotor herhjemme

Ren til byen
Dertil kommer en række af den nye prisvindende Daily i 3-liter naturgas-udgave (3 liter og 136 hk) samt 2,3 liter RDE-Ready diesel udgave (2,3 liter og 160 hk).

RDE-versionen på 2,3 liter er måske den model, der kan få bedst fodfæste herhjemme, men merprisen på den renere Daily vil ud fra fabriksprisen være mellem 11.- og 15.000 kroner. Bilen opfylder allerede kravene til diesel-emissioner, der træder i kraft i efteråret 2020.

Nyttelasten i Daily-bilerne i Sverige er helholdsvis 0-, 500- og 850 kg.

Vi har tidligere kørt den nye Iveco Daily BluePower serie ved præsentationen sidste sommer i Italien - i alle udgaver inklusive den nye eludgave med øget rækkevidde (som ikke er et valg i Båstad).

Det skal tilføjes, at Daily NP nu har samme otte-trins HiMatic automatgear, som kan fås i diesel-udgaven.

Daily NP er både støjsvag og smidig, og det er en stor behagelighed i det daglige - ikke mindst i et elendigt føre som under testen, hvor de meget bløde gearskift betyder sikrere kørsel uden udskridninger ved blandt andet nedgearinger

Eurocargo, som stiller op i en 12- og 16 tons udgave, har begge Allison automatgearkasse - i to udgaver- kendt fra renovationsbiler.

De to Eurocargo biler er dog lidt "tunge" at få op ad Hallandsåsen, og der skal trædes hårdt på gaspedalen for at få dem til at skifte ned i gear, og så tager det alligevel sin tid at forcere bakken. Og her kan man godt høre maskinen arbejde.

Eurocargo med naturgas er præget af manglende smidighed og manglende trækkraft ved store stigninger, og det opdager man som nævnt op og ned ad Hallandsåsen et par gange.

Forbedret gas-teknologi
Det virker nærmest som en forsinkelse, når vi skal accelerere op ad bakken, og en tydelig tøven ved skiftene mellem gearene.

Men når vi taler gas generelt, var det ikke så udtalt i en Stralis NP400-test herhjemme i fjor, fordi Hallandsåsen giver større udfordringer end Sydmotorvejen.

Men faktum er, at den nye 460 hestes LNG maskine er en klar forbedring i forhold til 400 hk modellen.

Teknikken har fået en overhaling af italienerne, men dels er der nu 13 liter til rådighed - og dels sikrer en bedre managementstyring af luftstrømmen i cylinderne et fast moment, så omdrejningerne ikke falder ved hvert gearskift. Det sikrer en jævn motorgang under alle forhold. Nævnes skal også den nye ZF Traxon automatgearkasse.

1.600 km. rækkevidde
Den nye Curser 13 NP teknik er avanceret. Det er som udgangspunkt en dieselmotor som de andre NP-modeller, men forsynet med et topstykke med tændrør som i en benzinmotor, og den har en kompression på 12:1 i stedet for 17:1 med diesel.

NP maskinen arbejder med tre-vejs katalysator. Ved 85 km/t kører den med 1.200 omdrejninger. Rækkevidden skulle ligge på 1.600 km. med to LNG tanke på 540 liter.

For at gøre gassen flydende skal den fryses til minus 161 grader, så den fylder væsentligt mindre i tankene. Ved indsprøjtningen skal den atter være luftig og varmes derfor op og indsprøjtes med 8,5 bar.

Fin økonomi
Vi prøvede som nævnt Stralis NP Hi-Way sidste år på en 162 km. testrute fra København til Sydsjælland ad motorvej og landevej. Den tur klarede vi med et resultat på 3,4 km pr kg gas. Det var nogenlunde det samme, som vi klarede med et dieselkøretøj; men på grund af vejret var det umuligt at måle forbruget i Sverige.

I forhold til 460 NP-motoren er en 400 NP naturgas-lastbil i princippet også opbygget som en benzinmotor på basis af en diesel-motor. Den yder bare 400 hk og har et moment på 1.700 Nm - i stedet for 460 hk og et moment på 2.000 Nm.

Begge naturgasudgaver af Stralis kan sagtens følge med den øvrige lastbiltrafik. 460’eren er bare en tand mere avanceret og mere letkørt med blødere gearskift og øgede trækkraft. Det er vigtigt ved eksportkørsel.

Mangler politisk støtte
Iveco er efter mange års satsning ved at få fodfæste med sine gas-biler i Finland og Sverige - primært på grund af statsstøtte. I Danmark og Norge mangler den politiske opbakning.

I Norge er der større interesse for el-drift, som først er nu ved at dukke op på i større lastbiler.

På bussiden er gas udbredt i mange nordiske byer oftest på grund af miljøkrav fra de offentlige trafikselskaber.

I Sydeuropa er gasdrift til lastbiler og varebiler - og personbiler - en stor succes. Fiat Power Train (FPT) har solgt 30.000 gasmotorer.

Venteliste på gasmotor
FPT har produceret over 600 NP-gasmotorer med 400 hk og 30 motorer med 460 hk; men der er allerede på nuværende tidspunkt 1.200 stk. i ordrebogen.

I dag er der venteliste på gasmotorer, og FPT er i gang med at ombygge deres motorfabrik. Fiat presser også selv på for at få leveret flere gasmotorer til deres varebiler.

Ændring på vej
Herhjemme er der endnu kun solgt en håndfuld gasbiler fra Fiat og Iveco.

Det vil måske ændre sig, efterhånden som der kommer flere gastanke i Danmark, og den politiske fordømmelse af dieselmotorer breder sig.

Flere virksomheder har ytret interesse for gas-drevne lastbiler til bydistribution. Det gælder blandt andet Carlsberg.

Rundt omkring i Europa er prisen på biogas til transport væsentlig lavere end i Danmark. Herhjemme er prisen for naturgas 30 procent højere en prisen på dieselolie.

I Danmark koster et kg naturgas 12 kroner, det i Finland koster 8,50 kr. pr. kg.

Væsentlig dyrere lastbiler
Samtidig gør teknologien gaslastbiler 40 procent dyrere end diesellastbiler. Derfor er det nødvendigt, at der findes transportkøbere, der er villige til at betale mere for at transporterer deres varer i CO2 neutrale gasdrevne lastbiler.

Ellers skulle der kraftig politisk regulering til - enten i form af pisk eller gulerod.

Test med gaslastbil i et år
Frode Laursen A/S har tidligere testet en Iveco Stralis med biogas i et år. Transportfirmaet fandt ud af, at det koster 60-80 øre mere pr. kilometer at fylde gas på bilen end diesel.

Når alt regnes med - også investeringen i den dyrere gaslastil - gav det en merpris på mellem 1,00 og 1,25 kroner pr. kilometer.

En af de store ankepunkter var, der det kun er et lille antal energiselskaber, der sælger naturgas. Derfor kan man ikke forhandle sig til rabataftaler, som man kan, når man køber diesel.

Sidst men ikke mindst er antallet af gastanke stadig meget lavt i Danmark. Der skal køres længere for at tanke ude.

Regeringen har tidligere nok reduceret afgifterne, men slet ikke i samme grad som vore nabolande på trods af de store miljøfordele med naturgas:

99 pct. færre partikler

60 pct. mindre NOx

20 pct. mindre CO2

95 pct. mindre CO2, hvis der køres med biogas.

Regeringen har dog gjort det muligt for transportbranchen at benytte gas, som før var øremærket husopvarmning; men staten har ikke støttet med pristilskud i samme grad de fleste andre lande i Europa.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Send til en kollega

0.205