23948sdkhjf

Vi gi’r den gas i svensk snestorm

| Af Carsten Teiner, Båstad | Tip redaktionen om en historie

Transportmagasinet har været til test af Ivecos flåde af gaskøjetøjer i et snevejsramt Sydsverige, så selv om testforholdene var ugunstige, så gav de miljørigtige biler et godt indtryk.

Man kan ikke påstå, at det går hurtigt. Trafikken snegler sig afsted. Det er et par minus-grader. Det blæser. Der er dårligt sigt - og sneen vælter ned. Vi er i den svenske by Båstad ved Kattegats kyst lidt nord for Helsingborg. Vi er en mindre gruppe nordiske motorjournalister, som er kommet hertil for at teste Ivecos last- og varebiler med fokus på naturgas (NP).

Vi er i uge 10 - den uge i marts, da vi blev ramt af bidende kulde fra de russiske og sibirske stepper. Snefald og trafikkaos i store dele af Skandinavien. Store dele af Danmark var også ramt - især Jylland, mens hovedstadsområdet slap nådigt.



Det var noget af en overraskelse med dette vejr i en forårsmåned.

Men uanset vejr og uvejr skal vi ud og teste køretøjerne.

I første omgang betyder det, at vi ikke kommer til at køre hele den planlagte testrute med varieret og kuperet kørsel. Vi holder os til motorvejen, hvor sneplovene har travlt denne fredag formiddag.

For at få det rigtige indtryk af Ivecos gasbiler, tester vi også de samme modeller med dieselmotorer. Det giver et godt grundlag til at sammenligne bilerne.

Vi kan tydeligt se og høre vejret udenfor; men alligevel fornemmer vi tydeligt det lavere støjniveau i gasbilerne end i dieselbilerne. Iveco oplyser, at støjniveauet er op mod 71 decibel i marchfart og 77 decibel ved acceleration i gas-Stralis udgaven.

Med hensyn til støjniveauet er der tale om øget chauffør-komfort. Ellers er den generelle komfort i bilerne nogenlunde ens i diesel- og naturgasmodellerne.

Holdet i Sverige
Med i Sverige er to udgaver af Eurocargo, kun med 9-liters naturgasmotorer (CNG - Compressed Natural Gas) på 210 hk (12- og 16 tons). Nyttelast fem-ni tons. På testbilerne er der halv nyttelast. Vi har ikke kørt Eurocargo med naturgas tidligere.

Så er der den 12,9-liter Stralis med både diesel (440 hk) og en udgave med naturgas - endda med 460 hestes Cursor 13 maskine, der kører på flydende naturgas (LNG). Nyttelast 25 tons på trailer.

Lastbilerne ved testen i Båstad havde begge 40 tons totalvægt og 25 tons nyttelast. Vi har tidligere kørt test med Stralis med naturgasmotor herhjemme

Ren til byen
Dertil kommer en række af den nye prisvindende Daily i 3-liter naturgas-udgave (3 liter og 136 hk) samt 2,3 liter RDE-Ready diesel udgave (2,3 liter og 160 hk).

RDE-versionen på 2,3 liter er måske den model, der kan få bedst fodfæste herhjemme, men merprisen på den renere Daily vil ud fra fabriksprisen være mellem 11.- og 15.000 kroner. Bilen opfylder allerede kravene til diesel-emissioner, der træder i kraft i efteråret 2020.

Nyttelasten i Daily-bilerne i Sverige er helholdsvis 0-, 500- og 850 kg.

Vi har tidligere kørt den nye Iveco Daily BluePower serie ved præsentationen sidste sommer i Italien - i alle udgaver inklusive den nye eludgave med øget rækkevidde (som ikke er et valg i Båstad).

Det skal tilføjes, at Daily NP nu har samme otte-trins HiMatic automatgear, som kan fås i diesel-udgaven.

Daily NP er både støjsvag og smidig, og det er en stor behagelighed i det daglige - ikke mindst i et elendigt føre som under testen, hvor de meget bløde gearskift betyder sikrere kørsel uden udskridninger ved blandt andet nedgearinger

Eurocargo, som stiller op i en 12- og 16 tons udgave, har begge Allison automatgearkasse - i to udgaver- kendt fra renovationsbiler.

De to Eurocargo biler er dog lidt "tunge" at få op ad Hallandsåsen, og der skal trædes hårdt på gaspedalen for at få dem til at skifte ned i gear, og så tager det alligevel sin tid at forcere bakken. Og her kan man godt høre maskinen arbejde.

Eurocargo med naturgas er præget af manglende smidighed og manglende trækkraft ved store stigninger, og det opdager man som nævnt op og ned ad Hallandsåsen et par gange.

Forbedret gas-teknologi
Det virker nærmest som en forsinkelse, når vi skal accelerere op ad bakken, og en tydelig tøven ved skiftene mellem gearene.

Men når vi taler gas generelt, var det ikke så udtalt i en Stralis NP400-test herhjemme i fjor, fordi Hallandsåsen giver større udfordringer end Sydmotorvejen.

Men faktum er, at den nye 460 hestes LNG maskine er en klar forbedring i forhold til 400 hk modellen.

Teknikken har fået en overhaling af italienerne, men dels er der nu 13 liter til rådighed - og dels sikrer en bedre managementstyring af luftstrømmen i cylinderne et fast moment, så omdrejningerne ikke falder ved hvert gearskift. Det sikrer en jævn motorgang under alle forhold. Nævnes skal også den nye ZF Traxon automatgearkasse.

1.600 km. rækkevidde
Den nye Curser 13 NP teknik er avanceret. Det er som udgangspunkt en dieselmotor som de andre NP-modeller, men forsynet med et topstykke med tændrør som i en benzinmotor, og den har en kompression på 12:1 i stedet for 17:1 med diesel.

NP maskinen arbejder med tre-vejs katalysator. Ved 85 km/t kører den med 1.200 omdrejninger. Rækkevidden skulle ligge på 1.600 km. med to LNG tanke på 540 liter.

For at gøre gassen flydende skal den fryses til minus 161 grader, så den fylder væsentligt mindre i tankene. Ved indsprøjtningen skal den atter være luftig og varmes derfor op og indsprøjtes med 8,5 bar.

Fin økonomi
Vi prøvede som nævnt Stralis NP Hi-Way sidste år på en 162 km. testrute fra København til Sydsjælland ad motorvej og landevej. Den tur klarede vi med et resultat på 3,4 km pr kg gas. Det var nogenlunde det samme, som vi klarede med et dieselkøretøj; men på grund af vejret var det umuligt at måle forbruget i Sverige.

I forhold til 460 NP-motoren er en 400 NP naturgas-lastbil i princippet også opbygget som en benzinmotor på basis af en diesel-motor. Den yder bare 400 hk og har et moment på 1.700 Nm - i stedet for 460 hk og et moment på 2.000 Nm.

Begge naturgasudgaver af Stralis kan sagtens følge med den øvrige lastbiltrafik. 460’eren er bare en tand mere avanceret og mere letkørt med blødere gearskift og øgede trækkraft. Det er vigtigt ved eksportkørsel.

Mangler politisk støtte
Iveco er efter mange års satsning ved at få fodfæste med sine gas-biler i Finland og Sverige - primært på grund af statsstøtte. I Danmark og Norge mangler den politiske opbakning.

I Norge er der større interesse for el-drift, som først er nu ved at dukke op på i større lastbiler.

På bussiden er gas udbredt i mange nordiske byer oftest på grund af miljøkrav fra de offentlige trafikselskaber.

I Sydeuropa er gasdrift til lastbiler og varebiler - og personbiler - en stor succes. Fiat Power Train (FPT) har solgt 30.000 gasmotorer.

Venteliste på gasmotor
FPT har produceret over 600 NP-gasmotorer med 400 hk og 30 motorer med 460 hk; men der er allerede på nuværende tidspunkt 1.200 stk. i ordrebogen.

I dag er der venteliste på gasmotorer, og FPT er i gang med at ombygge deres motorfabrik. Fiat presser også selv på for at få leveret flere gasmotorer til deres varebiler.

Ændring på vej
Herhjemme er der endnu kun solgt en håndfuld gasbiler fra Fiat og Iveco.

Det vil måske ændre sig, efterhånden som der kommer flere gastanke i Danmark, og den politiske fordømmelse af dieselmotorer breder sig.

Flere virksomheder har ytret interesse for gas-drevne lastbiler til bydistribution. Det gælder blandt andet Carlsberg.

Rundt omkring i Europa er prisen på biogas til transport væsentlig lavere end i Danmark. Herhjemme er prisen for naturgas 30 procent højere en prisen på dieselolie.

I Danmark koster et kg naturgas 12 kroner, det i Finland koster 8,50 kr. pr. kg.

Væsentlig dyrere lastbiler
Samtidig gør teknologien gaslastbiler 40 procent dyrere end diesellastbiler. Derfor er det nødvendigt, at der findes transportkøbere, der er villige til at betale mere for at transporterer deres varer i CO2 neutrale gasdrevne lastbiler.

Ellers skulle der kraftig politisk regulering til - enten i form af pisk eller gulerod.

Test med gaslastbil i et år
Frode Laursen A/S har tidligere testet en Iveco Stralis med biogas i et år. Transportfirmaet fandt ud af, at det koster 60-80 øre mere pr. kilometer at fylde gas på bilen end diesel.

Når alt regnes med - også investeringen i den dyrere gaslastil - gav det en merpris på mellem 1,00 og 1,25 kroner pr. kilometer.

En af de store ankepunkter var, der det kun er et lille antal energiselskaber, der sælger naturgas. Derfor kan man ikke forhandle sig til rabataftaler, som man kan, når man køber diesel.

Sidst men ikke mindst er antallet af gastanke stadig meget lavt i Danmark. Der skal køres længere for at tanke ude.

Regeringen har tidligere nok reduceret afgifterne, men slet ikke i samme grad som vore nabolande på trods af de store miljøfordele med naturgas:

99 pct. færre partikler

60 pct. mindre NOx

20 pct. mindre CO2

95 pct. mindre CO2, hvis der køres med biogas.

Regeringen har dog gjort det muligt for transportbranchen at benytte gas, som før var øremærket husopvarmning; men staten har ikke støttet med pristilskud i samme grad de fleste andre lande i Europa.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Sax-Trans udvider

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.195