Vi gi’r den gas i svensk snestorm

| Af Carsten Teiner, Båstad | Tip redaktionen om en historie

Transportmagasinet har været til test af Ivecos flåde af gaskøjetøjer i et snevejsramt Sydsverige, så selv om testforholdene var ugunstige, så gav de miljørigtige biler et godt indtryk.

Man kan ikke påstå, at det går hurtigt. Trafikken snegler sig afsted. Det er et par minus-grader. Det blæser. Der er dårligt sigt - og sneen vælter ned. Vi er i den svenske by Båstad ved Kattegats kyst lidt nord for Helsingborg. Vi er en mindre gruppe nordiske motorjournalister, som er kommet hertil for at teste Ivecos last- og varebiler med fokus på naturgas (NP).

Vi er i uge 10 - den uge i marts, da vi blev ramt af bidende kulde fra de russiske og sibirske stepper. Snefald og trafikkaos i store dele af Skandinavien. Store dele af Danmark var også ramt - især Jylland, mens hovedstadsområdet slap nådigt.



Det var noget af en overraskelse med dette vejr i en forårsmåned.

Men uanset vejr og uvejr skal vi ud og teste køretøjerne.

I første omgang betyder det, at vi ikke kommer til at køre hele den planlagte testrute med varieret og kuperet kørsel. Vi holder os til motorvejen, hvor sneplovene har travlt denne fredag formiddag.

For at få det rigtige indtryk af Ivecos gasbiler, tester vi også de samme modeller med dieselmotorer. Det giver et godt grundlag til at sammenligne bilerne.

Vi kan tydeligt se og høre vejret udenfor; men alligevel fornemmer vi tydeligt det lavere støjniveau i gasbilerne end i dieselbilerne. Iveco oplyser, at støjniveauet er op mod 71 decibel i marchfart og 77 decibel ved acceleration i gas-Stralis udgaven.

Med hensyn til støjniveauet er der tale om øget chauffør-komfort. Ellers er den generelle komfort i bilerne nogenlunde ens i diesel- og naturgasmodellerne.

Holdet i Sverige
Med i Sverige er to udgaver af Eurocargo, kun med 9-liters naturgasmotorer (CNG - Compressed Natural Gas) på 210 hk (12- og 16 tons). Nyttelast fem-ni tons. På testbilerne er der halv nyttelast. Vi har ikke kørt Eurocargo med naturgas tidligere.

Så er der den 12,9-liter Stralis med både diesel (440 hk) og en udgave med naturgas - endda med 460 hestes Cursor 13 maskine, der kører på flydende naturgas (LNG). Nyttelast 25 tons på trailer.

Lastbilerne ved testen i Båstad havde begge 40 tons totalvægt og 25 tons nyttelast. Vi har tidligere kørt test med Stralis med naturgasmotor herhjemme

Ren til byen
Dertil kommer en række af den nye prisvindende Daily i 3-liter naturgas-udgave (3 liter og 136 hk) samt 2,3 liter RDE-Ready diesel udgave (2,3 liter og 160 hk).

RDE-versionen på 2,3 liter er måske den model, der kan få bedst fodfæste herhjemme, men merprisen på den renere Daily vil ud fra fabriksprisen være mellem 11.- og 15.000 kroner. Bilen opfylder allerede kravene til diesel-emissioner, der træder i kraft i efteråret 2020.

Nyttelasten i Daily-bilerne i Sverige er helholdsvis 0-, 500- og 850 kg.

Vi har tidligere kørt den nye Iveco Daily BluePower serie ved præsentationen sidste sommer i Italien - i alle udgaver inklusive den nye eludgave med øget rækkevidde (som ikke er et valg i Båstad).

Det skal tilføjes, at Daily NP nu har samme otte-trins HiMatic automatgear, som kan fås i diesel-udgaven.

Daily NP er både støjsvag og smidig, og det er en stor behagelighed i det daglige - ikke mindst i et elendigt føre som under testen, hvor de meget bløde gearskift betyder sikrere kørsel uden udskridninger ved blandt andet nedgearinger

Eurocargo, som stiller op i en 12- og 16 tons udgave, har begge Allison automatgearkasse - i to udgaver- kendt fra renovationsbiler.

De to Eurocargo biler er dog lidt "tunge" at få op ad Hallandsåsen, og der skal trædes hårdt på gaspedalen for at få dem til at skifte ned i gear, og så tager det alligevel sin tid at forcere bakken. Og her kan man godt høre maskinen arbejde.

Eurocargo med naturgas er præget af manglende smidighed og manglende trækkraft ved store stigninger, og det opdager man som nævnt op og ned ad Hallandsåsen et par gange.

Forbedret gas-teknologi
Det virker nærmest som en forsinkelse, når vi skal accelerere op ad bakken, og en tydelig tøven ved skiftene mellem gearene.

Men når vi taler gas generelt, var det ikke så udtalt i en Stralis NP400-test herhjemme i fjor, fordi Hallandsåsen giver større udfordringer end Sydmotorvejen.

Men faktum er, at den nye 460 hestes LNG maskine er en klar forbedring i forhold til 400 hk modellen.

Teknikken har fået en overhaling af italienerne, men dels er der nu 13 liter til rådighed - og dels sikrer en bedre managementstyring af luftstrømmen i cylinderne et fast moment, så omdrejningerne ikke falder ved hvert gearskift. Det sikrer en jævn motorgang under alle forhold. Nævnes skal også den nye ZF Traxon automatgearkasse.

1.600 km. rækkevidde
Den nye Curser 13 NP teknik er avanceret. Det er som udgangspunkt en dieselmotor som de andre NP-modeller, men forsynet med et topstykke med tændrør som i en benzinmotor, og den har en kompression på 12:1 i stedet for 17:1 med diesel.

NP maskinen arbejder med tre-vejs katalysator. Ved 85 km/t kører den med 1.200 omdrejninger. Rækkevidden skulle ligge på 1.600 km. med to LNG tanke på 540 liter.

For at gøre gassen flydende skal den fryses til minus 161 grader, så den fylder væsentligt mindre i tankene. Ved indsprøjtningen skal den atter være luftig og varmes derfor op og indsprøjtes med 8,5 bar.

Fin økonomi
Vi prøvede som nævnt Stralis NP Hi-Way sidste år på en 162 km. testrute fra København til Sydsjælland ad motorvej og landevej. Den tur klarede vi med et resultat på 3,4 km pr kg gas. Det var nogenlunde det samme, som vi klarede med et dieselkøretøj; men på grund af vejret var det umuligt at måle forbruget i Sverige.

I forhold til 460 NP-motoren er en 400 NP naturgas-lastbil i princippet også opbygget som en benzinmotor på basis af en diesel-motor. Den yder bare 400 hk og har et moment på 1.700 Nm - i stedet for 460 hk og et moment på 2.000 Nm.

Begge naturgasudgaver af Stralis kan sagtens følge med den øvrige lastbiltrafik. 460’eren er bare en tand mere avanceret og mere letkørt med blødere gearskift og øgede trækkraft. Det er vigtigt ved eksportkørsel.

Mangler politisk støtte
Iveco er efter mange års satsning ved at få fodfæste med sine gas-biler i Finland og Sverige - primært på grund af statsstøtte. I Danmark og Norge mangler den politiske opbakning.

I Norge er der større interesse for el-drift, som først er nu ved at dukke op på i større lastbiler.

På bussiden er gas udbredt i mange nordiske byer oftest på grund af miljøkrav fra de offentlige trafikselskaber.

I Sydeuropa er gasdrift til lastbiler og varebiler - og personbiler - en stor succes. Fiat Power Train (FPT) har solgt 30.000 gasmotorer.

Venteliste på gasmotor
FPT har produceret over 600 NP-gasmotorer med 400 hk og 30 motorer med 460 hk; men der er allerede på nuværende tidspunkt 1.200 stk. i ordrebogen.

I dag er der venteliste på gasmotorer, og FPT er i gang med at ombygge deres motorfabrik. Fiat presser også selv på for at få leveret flere gasmotorer til deres varebiler.

Ændring på vej
Herhjemme er der endnu kun solgt en håndfuld gasbiler fra Fiat og Iveco.

Det vil måske ændre sig, efterhånden som der kommer flere gastanke i Danmark, og den politiske fordømmelse af dieselmotorer breder sig.

Flere virksomheder har ytret interesse for gas-drevne lastbiler til bydistribution. Det gælder blandt andet Carlsberg.

Rundt omkring i Europa er prisen på biogas til transport væsentlig lavere end i Danmark. Herhjemme er prisen for naturgas 30 procent højere en prisen på dieselolie.

I Danmark koster et kg naturgas 12 kroner, det i Finland koster 8,50 kr. pr. kg.

Væsentlig dyrere lastbiler
Samtidig gør teknologien gaslastbiler 40 procent dyrere end diesellastbiler. Derfor er det nødvendigt, at der findes transportkøbere, der er villige til at betale mere for at transporterer deres varer i CO2 neutrale gasdrevne lastbiler.

Ellers skulle der kraftig politisk regulering til - enten i form af pisk eller gulerod.

Test med gaslastbil i et år
Frode Laursen A/S har tidligere testet en Iveco Stralis med biogas i et år. Transportfirmaet fandt ud af, at det koster 60-80 øre mere pr. kilometer at fylde gas på bilen end diesel.

Når alt regnes med - også investeringen i den dyrere gaslastil - gav det en merpris på mellem 1,00 og 1,25 kroner pr. kilometer.

En af de store ankepunkter var, der det kun er et lille antal energiselskaber, der sælger naturgas. Derfor kan man ikke forhandle sig til rabataftaler, som man kan, når man køber diesel.

Sidst men ikke mindst er antallet af gastanke stadig meget lavt i Danmark. Der skal køres længere for at tanke ude.

Regeringen har tidligere nok reduceret afgifterne, men slet ikke i samme grad som vore nabolande på trods af de store miljøfordele med naturgas:

99 pct. færre partikler

60 pct. mindre NOx

20 pct. mindre CO2

95 pct. mindre CO2, hvis der køres med biogas.

Regeringen har dog gjort det muligt for transportbranchen at benytte gas, som før var øremærket husopvarmning; men staten har ikke støttet med pristilskud i samme grad de fleste andre lande i Europa.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Den 21.-23. marts 2019 afholdes 15. udgave af Skandinaviens førende transportmesse i MCH Messecenter Herning

Nye leveringer

Endnu engang har vi fornøjelsen at vise et udpluk af det seneste materiel leveret til vognmænd og entreprenører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

63 trailere til NTG

Store bøder til udenlandske lastbiler

Tungvognscenter Syd-kontroller har resulteret i bøder for fejl, snyd og manipulation til flere udenlandske transportvirksomheder

Nyhedsbrev

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Online Avis Arkiv

Rendyrket renovation i storbyen

Frederiksberg kommune øger antallet af elektriske skraldebiler. Nu har kommunens affaldsselskab fem el-drevne lastbiler

Kontrol med dyretransporter er for slap

Både miljøministeren og dyrevelfærdsordførerne er enige om behovet for skærpelser

Nye funktioner med Volvo Dynamic Steering

Volvo Trucks har udviklet nye chaufførsupportsystemer, der øger sikkerheden

Kalundborg Havn har vokseværk

Travlhed på industrilager betyder 3000 ekstra kvadratmeter.

Slovensk vognmand Adblue-manipulerer Euro 6 lastbil

Sagen er den første af sin slags på dansk grund, oplyser Tungvognscenter Syd

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Nye leveringer

Transportbranchen køber fortsat meget materiel. Her er et lille udvalg fra den seneste uges leveringer.

Pas på: Nu kan man blive straffet for at fotografere trafikuheld

Et enigt folketing beder politiet om at tage hårdere fat på bilister og chauffører, der uden blusel fotograferer uheldssteder og generer redningsarbejde.

Reconor Gruppen omstrukturerer

Samler koncernens aktiviteter i to overordnede forretningsområder.

Udspil: Social dumping skal straffes dobbelt

Bødestraffen bør hæves, mener fagforening. Tænketank er enig.

Flere konkurser i transportbranchen

LGT sender tusindvis af lastbiler til Østeuropa

Volvo i canadisk hybrid-aftale

Volvo FH fylder 25 år

Jubilæet fejres med en jubilæumsmodel - "FH 25 Special Edition." Der bliver kun solgt 25 af dem i Danmark

Søvndrukne chauffører skal stoppes

TV-Midtvest afslører chauffører, der kører i døgndrift uden ordentlig søvn. Det fører nu til ekstra kontrol med arbejdstiden

Slut med trængsel i myldretiden: På Motorring 4 har de knækket koden

Udmattet chauffør overvejede selvmord på jobbet

Ung chauffør føler sig snydt og udsat for alt for hårdt arbejde hos østjysk transportfirma

Miljø-deklaration på lastbiler

Besko Akademi udvider staben

Her er bilist nummer 200 million

Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Vidende lastbil-journalist fylder rundt

Lange udsigter for nordjysk kombiterminal

Nu risikerer 35.000 virksomheder tvangsopløsning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Krankollaps: Københavns kommende bro er totalskadet

ATL: Privat affaldsindsamling er billigere og bedre for miljøet

Aalborg Havn: Markant stigning i efterspørgsel på lagerplads

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

Det nye AB-system er offentliggjort! Forbered dig på de nye aftalevilkår

Ny flot Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til L. Pedersen & Søn ApS

EFFER kran til Lellinge

18 volt støvsuger fra Metabo

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Multilift Kroghejs til Henry

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Ny flot Faymonville Prefamax !

Jan Hansen Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Frost & Sullivan udnævner TomTom Telematics til »Fleet Telematics Company of the Year«

Wirehejs til Brians Renovation

AB18 og ABR18 – Forstå byggeriets nye aftaledokumenter med ny artikel

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Focus Miljø ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre fra Lastas

Hvis I vil skrive om CSR i jeres årsrapport, så tjek Cabis guide - gratis download

Europcar fremtidssikrer og effektiviserer deres forretningsgang, ved at dig...

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til HV - Transport A/S

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Hejsning, flytning og opsætning af pavilloner for ABC Pavilloner på ny bygg...

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Send til en kollega

0.226