Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Formanden for Danske Beredskaber foreslår, at brandvæsnet skal være med til at rydde op efter motorvejsuheld

Det koster tid, frustrationer og ikke mindst penge, når der på stort set daglig basis sker uheld på de danske motorveje, som der skal ryddes op efter – som regel med store kødannelser til følge.

For nylig var der eksempelvis kø i syv timer på motorvej E45 ved Hedensted, fordi en lastbil med 20 ton mandariner var væltet.

Den slags ventetid kan der gøres op med, hvis brandvæsnet får lov til at deltage i oprydningen, mener formanden for Danske Beredskaber Jarl Vagn Hansen.

- Hvis vi får noget ekstra grej til at løse sådan en opgave, er der ingen tvivl om, at beredskabet kan være med til at løse fremkommeligheden hurtigere, når man er derude i forvejen, siger Jarl Vagn Hansen til DR P4 Trekanten.

For brandvæsnet er i mange tilfælde allerede på motorvejen, når oprydningen skal påbegyndes. Brandvæsnet løser nemlig flere akutte opgaver, når der sker uheld på motorvejen. Eksempelvis brandslukning og redning af fastklemte.

Men brandvæsnets opgave slutter, så snart den akutte situation er løst, og det vil derfor kræve en lovændring, hvis beredskabet også skal deltage i oprydningen efter uheldet.

Jarl Vagn Hansen er overbevist om, at de kommunale beredskaber vil kunne løse opgaven med at rydde op efter ulykker - og hurtigere end det sker i øjeblikket.

- Jeg er sikker på, at vi har både interesse og lyst til at løse sådan en opgave, og jeg er sikker på, at vores medarbejdere ville hilse sådan en opgave velkommen, for den ligger tæt på vores kernekompetencer, siger Jarl Vagn Hansen.

Dansk Industris direktør for transport og infrastruktur Michael Svane vurderer, at forsinkelser på grund af ulykker på motorvejene koster samfundet mellem en halv og en milliard kroner om året. Det viser beregninger foretaget af Dansk Industri.

Derfor er Michael Svane glad for alle idéer, der kan reducere ventetiden efter uheld.

- Set med vores øjne er det helt afgørende, at vi får den bedst mulige oprydning efter ulykker på motorvejsnettet, så det lyder som en idé, man skal kigge nærmere på. Den er jo også kendt fra andre lande, siger han til DR P4 Trekanten.

Det er Vejdirektoratet, der i dag har står for at rydde op efter uheld på motorveje via deres samarbejdspartnere.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Nyhedsbrev

Tank i det billigste land og spar penge

Online Avis Arkiv

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

'Broen' lægger til kaj i Grenaa havn

Den legendariske Storebæltsfærge er på vej til Østjylland igen, hvor en mulig fremtid som turistattraktion nu skal undersøges

Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Send til en kollega

0.199