23948sdkhjf

Alder bremser ikke chaufførdrømmen

Flere tager lastbilkørekort senere i livet - én af dem er Steen Bjerre, der efter 40 år på arbejdsmarkedet har besluttet at forfølge drengedrømmen om landevejen

Steen Bjerres drengedrøm om at blive lastbilchauffør er blevet til virkelighed, og i juni starter han i en alder af 59 år på sit første chaufførjob som ferieafløser hos Frode Laursen.

På få måneder har han omskolet sig fra elektronikmekaniker med speciale i projektledelse til lastbilchauffør med kort til forvogn, vogntog, farligt gods, tank, kran og gaffeltruck.

Men baggrunden er alvorlig, og karriereskiftet fra netværksprojekter til godstransport har krævet en stor personlig indsats, efter han i oktober 2017 tog imod en fratrædelsesordning hos TDC Erhverv i forbindelse med en fyringsrunde.

Flere er over 50 år
- Der ryger mange tanker gennem hovedet i den situation. Men det har nok altid været min natur at søge at få det bedste ud af situationen. Nogle gange følger heldet jo også dem, der søger det. Hvis ikke man gør noget, er der i hvert fald væsentlig mindre chance for, at det lykkes, siger han.

Den indstilling er han ikke alene om at have. Dekra, hvor Steen Bjerre har taget lastbilkørekort, har således oplevet en stigning på 34 procent fra 2016 til 2017 i antallet af personer over 50 år, der tager lastbilkørekort.

Den ældste kursist, der tog lastbilkørekort hos Dekra i 2017, var 72 år.

En drengedrøm
Steen Bjerre blev uddannet som elektronikmekaniker i 1979 og arbejdede først som servicetekniker i syv år og siden i godt 30 år som projektleder i forbindelse med netværksinstallationer hos erhvervskunder.

- Der var hjælp til uddannelse med i fratrædelsespakken, og jeg satte mig ned og tyggede på mine muligheder. Jeg kom til at tænke på, at det altid har været en drengedrøm for mig at køre lastbil. Jeg kan stadig godt finde på at stoppe op og beundre en chauffør, der forstår at arbejde med sin lastbil. Jeg fandt ud af, at jeg kunne sammensætte et kursusprogram hos Dekra og få kort til lastvogn og vogntog, og TDC’s HR-afdeling var velvillig indstillet, siger Steen Bjerre.

I første forsøg
Han bestod teori- og køreprøverne i første forsøg.

- Det er ellers noget af et pensum. Det overraskede mig, hvor meget der er i den teoretiske del, ikke mindst på grund af de EU-regulativer, man skal kende til. Men nu har jeg en god pakke af teoretiske kompetencer og mangler kun praktisk erfaring, siger Steen Bjerre.

Han traf Frode Laursens personalechef på Dekras jobmesse i marts.

- Han syntes, det var frisk af mig at starte op på det i min alder og ville gerne lade mig starte som ferieafløser i juni, juli og august. Det kan give mig de første vigtige erfaringer. Jeg forstår godt, at vognmændene allerhelst vil have chauffører med erfaring. Det er ikke nødvendigvis fødselsdatoen, der er afgørende for ens muligheder, hvis man kan vise, at man har de kvaliteter, der kan kompensere for alderen, siger Steen Bjerre.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Nyhedsbrev

Kranfirma konkurs

Online Avis Arkiv

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mægler stod for salget til NTG

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

MAN vil erobre Grønland

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael...

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø Ap...

Undgå produktionstop!

Send til en kollega

0.347