23948sdkhjf

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Uber har på forhånd sagt, at et nederlag ved EU-Domstolen ikke får den store betydning for tjenesten

Uber taber tirsdag endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen.

Denne gang taber Uber en klage over en fransk lov, der forbyder kørselstjenesten at bruge chauffører uden lovpligtige tilladelser.

- Medlemsstaterne kan forbyde og straffe ulovlig udøvelse af transportaktiviteter i forbindelse med UberPop-tjenesten uden forudgående meddelelse til kommissionen, siger EU-Domstolen.

Uber mente, at EU-Kommissionen på forhånd skulle have været underrettet om det franske lovindgreb i 2014.

Det skete ikke. Og dermed kan de franske domstole ikke retsforfølge Uber i Frankrig på grundlag af en lov, der er forkert indført, mente kørselstjenesten.

Men en underretning på forhånd af EU-Kommissionen ville kun have været nødvendig, hvis Uber var en digital serviceformidler.

Og det er Uber ikke, afgjorde en skelsættende EU-dom i en stor spansk sag kort før jul.

Uber er derimod et taxaselskab. Det er derfor omfattet af EU-landenes nationale regler for hyrevogne, sagde EU-Domstolen allerede i december.

Derfor har Frankrig lov til at gribe ind mod chauffører, der kører rundt med passagerer uden lovpligtige tilladelser, lyder det også i den nye EU-dom.

Uber har på forhånd sagt, at et nederlag i retten ikke vil få den store betydning i dag.

Den del af forretningen, som den franske lov greb ind imod, blev nedlagt i 2015. 

Og i dag bruger Uber kun professionelle chauffører i Frankrig og de fleste andre europæiske lande, har det på forhånd lydt fra selskabet.

En unavngiven talsperson for Uber nedtoner tirsdag betydningen af dommen.

- Som vores nye administrerende direktør har sagt, er det passende at regulere tjenester som Uber, siger talspersonen i en skriftlig udtalelse.

- Så vi vil fortsætte dialogen med byer over hele Europa, hedder det i udtalelsen.

Ubers indtog er stødt på modstand mange steder i Europa. Både fra myndigheder og fra taxachauffører, der har set deres levebrød truet.

Sidste år droppede Uber at køre i Danmark. Det skyldtes en ny taxalov, der blandt andet fastholdt krav om taxameter og sædefølere.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandsformand er træt af 3F

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Nyhedsbrev

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Online Avis Arkiv

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

Se kortet: Her kører de mest hensynsløse bilister

Pas på: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nye leveringer

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Endnu en kranløsning er leveret - denne gang en fritstående traverskran med...

Send til en kollega

0.333