Danmark frifindes i stor cabotage-sag

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

EU-Domstolen mener, at EU-regler for cabotagekørsel er uklare. Derfor har Danmark ikke gjort noget forkert

Danmark bliver frifundet for brud på EU's regler for udenlandske chaufførers kørsel med fragt på danske veje.

Sådan lyder den endelige afgørelse torsdag fra EU-Domstolen.

EU-Domstolen mener, at EU's regler for såkaldt cabotagekørsel er uklare. Og derfor har Danmark lov til at fortolke dem på sin måde, mener domstolen.

Det er EU-Kommissionen, der har anklaget Danmark for at bryde reglerne.

I forbindelse med en international transport må udenlandske chauffører ifølge EU-reglerne have tre cabotagekørsler i et andet medlemsland inden for en uge.

Det er der enighed om.

Men EU-Kommissionen mener, at de udenlandske chauffører både kan losse af flere steder og læsse på flere steder på samme tur.

Og det tillader Danmark ikke.

Ifølge de danske regler må de udenlandske chauffører godt have enten flere lossesteder og ét læssested eller flere læssesteder og ét lossested på samme tur.

Men ikke flere af begge dele.

Og den fortolkning er i orden, lyder det torsdag fra EU-Domstolen.

Den siger i sin afgørelse, at loftet på tre kørsler på en uge kunne blive "meningsløst", hvis udenlandske chauffører både kan læsse og losse et ubegrænset antal gange på samme tur.

Branchedirektør Michael Svane fra DI Transport hilser EU-dommen velkommen.

- Det er fint at få afklaret, om den danske praksis har været lovlig eller ej, siger Michael Svane.

Han mener, at dommen viser behovet for mere klare EU-regler, der er nemme at forstå og kontrollere.

Michael Svane er også tilfreds med, at den danske regering arbejder for at få ændret EU-reglerne, så de begrænser antallet af dage, som udenlandske chauffører må køre i Danmark.

Det var Magnus Heunicke (S), der var transportminister, da Danmark i 2014 modtog den første trussel om at blive slæbt for EU-Domstolen.

Han sagde dengang, at Danmark ikke var bange for en retssag.

- De regler, vi har i Danmark, er nemlig vigtige for, at vi kan bekæmpe social dumping, sagde den daværende transportminister.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Production Part Approval Process (PPAP)

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Send til en kollega

0.212