Behov for flere grusgrave i Østjylland

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ny analyse afslører mangel på grus til betonindustrien og store udfordringer med transport af råstoffer

Betonindustrien mangler grus flere steder i Midtjylland og særligt i Østjylland. Det viser en analyse fra Regionens Råstofafdeling.  Analysen er en del af forarbejdet til en revision af den gældende Råstofplan 2016, som Udvalg for Regional Udvikling onsdag besluttede at sende i høring.

Betonproduktion aftager 22 pct. af de midtjyske råstoffer. En tilpasning af råstofplanen skal sikre mulighed for fortsat vækst, og samtidigt reducere transport af råstoffer over store afstande, der løber op i 185.000 lastbiler om året. Det svarer til 20 mio. km per år på de midtjyske veje. Det fordyrer samtidigt råstofferne med cirka 200 mio. kroner og koster yderligere 75 mio. kroner i slid på vejene, uheld, kødannelse, luftforurening og klimaforandring.

- Beton og dermed grus og sand i de rette mængder er helt afgørende for en fortsat vækst. Samtidigt er det afgørende, at vi indvinder og transporterer råstofferne på den mest fordelagtige og mindst belastende måde – både for virksomhederne, for borgerne og for miljøet, siger formand for regionsrådets Udvalg for Regional Udvikling, Jørgen Nørby.

Behov for at grave omkring Østjylland
Analysen viser, at der i dag kun indvindes en tredjedel af de mængder grus og sten, der er brug for i betonindustrien. Det resterende behov dækkes af sø-materiale samt af import. Især til området langs det østjyske motorvejsnet, hvor betonindustrien er koncentreret.

- Det vil være ønskeligt at finde grusgrave tættere på betonvirksomhederne, så vi reducerer kørsel og dermed slid og CO2-udledning og samtidigt møder virksomhedernes behov. Den proces går regionen nu i gang med, siger Jørgen Nørby.

Øjenåbner for branchen
Region Midtjyllands betonproducenter omsætter for cirka 4 mia. kroner årligt og leverer mindst 30 pct. af den samlede betonproduktion i Danmark. 31 pct. af branchens ansatte er beskæftiget i Region Midtjylland. Branchedirektør Thomas Uhd fra brancheforeningen Dansk Beton kalder regionens analyse en vigtig "øjenåbner".

- Nu har vi et godt overblik, der dokumenterer og beskriver branchens udfordringer. Her tænker jeg dels på at fremskaffe råmaterialer af den rette kvaliteter, dels på at branchen i mange år har været i en situation med rigeligt mængder råstoffer, men nu skal de til at vænne sig til, at det kan blive sværere og måske dyrere at sikre sig den nødvendige ressource i form af sand og især grus og sten, siger han.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Production Part Approval Process (PPAP)

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Send til en kollega

0.291