23948sdkhjf

Behov for flere grusgrave i Østjylland

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ny analyse afslører mangel på grus til betonindustrien og store udfordringer med transport af råstoffer

Betonindustrien mangler grus flere steder i Midtjylland og særligt i Østjylland. Det viser en analyse fra Regionens Råstofafdeling.  Analysen er en del af forarbejdet til en revision af den gældende Råstofplan 2016, som Udvalg for Regional Udvikling onsdag besluttede at sende i høring.

Betonproduktion aftager 22 pct. af de midtjyske råstoffer. En tilpasning af råstofplanen skal sikre mulighed for fortsat vækst, og samtidigt reducere transport af råstoffer over store afstande, der løber op i 185.000 lastbiler om året. Det svarer til 20 mio. km per år på de midtjyske veje. Det fordyrer samtidigt råstofferne med cirka 200 mio. kroner og koster yderligere 75 mio. kroner i slid på vejene, uheld, kødannelse, luftforurening og klimaforandring.

- Beton og dermed grus og sand i de rette mængder er helt afgørende for en fortsat vækst. Samtidigt er det afgørende, at vi indvinder og transporterer råstofferne på den mest fordelagtige og mindst belastende måde – både for virksomhederne, for borgerne og for miljøet, siger formand for regionsrådets Udvalg for Regional Udvikling, Jørgen Nørby.

Behov for at grave omkring Østjylland
Analysen viser, at der i dag kun indvindes en tredjedel af de mængder grus og sten, der er brug for i betonindustrien. Det resterende behov dækkes af sø-materiale samt af import. Især til området langs det østjyske motorvejsnet, hvor betonindustrien er koncentreret.

- Det vil være ønskeligt at finde grusgrave tættere på betonvirksomhederne, så vi reducerer kørsel og dermed slid og CO2-udledning og samtidigt møder virksomhedernes behov. Den proces går regionen nu i gang med, siger Jørgen Nørby.

Øjenåbner for branchen
Region Midtjyllands betonproducenter omsætter for cirka 4 mia. kroner årligt og leverer mindst 30 pct. af den samlede betonproduktion i Danmark. 31 pct. af branchens ansatte er beskæftiget i Region Midtjylland. Branchedirektør Thomas Uhd fra brancheforeningen Dansk Beton kalder regionens analyse en vigtig "øjenåbner".

- Nu har vi et godt overblik, der dokumenterer og beskriver branchens udfordringer. Her tænker jeg dels på at fremskaffe råmaterialer af den rette kvaliteter, dels på at branchen i mange år har været i en situation med rigeligt mængder råstoffer, men nu skal de til at vænne sig til, at det kan blive sværere og måske dyrere at sikre sig den nødvendige ressource i form af sand og især grus og sten, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandsformand er træt af 3F

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Nyhedsbrev

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Online Avis Arkiv

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

Se kortet: Her kører de mest hensynsløse bilister

Pas på: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nye leveringer

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Endnu en kranløsning er leveret - denne gang en fritstående traverskran med...

Send til en kollega

0.208