23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL: - Det er en sejr i kampen mod social dumping

Danmark har fået medhold ved EU-domstolen: De danske regler mod ulovlig cabotage er ikke for skrappe. DTL jubler

EU-domstolen har givet Danmark medhold: De danske fortolkninger af cabotagereglerne – og sanktionerne ved overtrædelser – er ikke for skrappe.

- Resultatet fra EU-domstolen var forventet, men jeg er da ikke desto mindre glad for dommen, siger Erik Østergaard, DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør.

- Over hele Vesteuropa ser vi landene skærpe kursen overfor social dumping – og Danmark har ikke just været frontløbere. Så havde Danmark lidt nederlag, ville mange andre lande stå for tur og med udsigt til en tur gennem EU-retsmøllen. Så med afgørelsen i dag tror jeg, mange lande ånder lettet op, og signalet er klart: Social dumping er ikke acceptabelt, og landene har ret til at beskytte sig. Det er en vigtig markering.

Striden med EU udsprang af, at Danmark strammede reglerne for udenlandske chauffører i 2013 for at sikre, at udenlandske lastbilchauffører ikke kunne køre piratkørsel og underbyde danske vognmænd gennem social dumping.

EU-Kommissionen truede med retssag allerede i 2014, da de mente, at udenlandske chauffører ifølge EU-reglerne har ret til at køre rundt i Danmark og både fylde varer på og læsse varer af deres lastbiler på samme tur.

- Jeg synes dommen i dag sender to klare signaler til de danske politikere: Social dumping må og skal bekæmpes. Og det kan betale sig at sætte sig op imod EU-systemet, når det åbenlyst tager fejl. Det må vi forvente af vores folkevalgte, at de har mod og mandshjerte til, slutter Erik Østergaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02