23948sdkhjf

Øget komfort i MAN’s nye TGX’ere

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Sidste år blev MAN TGX opgraderet med flere hestekræfter. I år er der mere komfort på programmet. Vi har prøvekørt MAN’s mest populære model i Danmark. Det er den med 500 hk

MAN har valgt at indføre sine nyheder i flere tempi. Sidste år blev motorer til TGX-modellerne opdateret, som gav en bedre effekt. Det har ikke alene givet flere kræfter og et bedre moment, men nu opfylder MAN TGX med den nye motor også Euro6c-reglerne samtidig med, at trækkraften er forbedret cirka 30 procent.

Nu bliver TGX-serien opdateret med et nyt førerhus, der giver 2018-modellerne bedre chaufførkomfort.



Det er først og fremmest den bedre isolering af førerhuset, der har gjort de nye MAN modeller mere komfortable end tidligere udgaver.

Man kan tale med lav stemmeføring under kørslen - også under acceleration - så man kan køre i timevis uden at blive træt. 1,5 decibel er støjniveauet sænket.

Støjen er selvfølgelig kun et enkelt parameter på komfortsiden. Det komfortable førersæde og den gode overskuelighed i kabinen spiller også en stor rolle. Generelt har de opdaterede førerhuse mere plads, mange opbevaringsrum og optimal komfort.

Der er tre førerhuse at vælge mellem i TGX-serien, nemlig XXL, XLX og XL. Førerhuset i testbilen havde den mellemste størrelse, XLX. Det er også kaldet for "all round" førerhuset til langturskørsel. Tagets højde er 1,94 meter. Det giver fuld ståhøjde for de fleste.

Når man holder hvil, får man en forbedret komfort gennem den nye køleboks, der er gemt væk under køjen.

Tidligere stak køleboksen en smule ud under køjen, så man måtte sidde noget akavet, når man satte sig i køjen med benene ud over kanten.

Når man ligger i køjen, har man også fået bedre lys - og der er en fjernbetjening, der styrer åbning/lukning af ruder og taglugen. Man behøver ikke rejse sig for at få frisk luft.

I køjen er der kommet nye, faste opbevaringsrum på bagvæggen med plads til blade, bøger og andre personlige ejendele, som man har brug for at have med i køjen. Udover et vækkeur med LCD-display er der også en stikdåse med integreret USB-stik. Herfra kan man også styre både læselampen og den indvendige belysning i kabinen.

Man ligger godt i den lækre komfortseng. Hvis man ønsker det, kan der monteres en ekstra seng.

Arbejdspladsen
Et stort plus for komforten er det nydesignede instrumentbræt - arbejdspladsen. Først og fremmest er gearvælgeren flyttet fra gulvet op på instrumentpanelet. Det mener undertegnede er en stor forbedring. Nu sidder gearvælgeren lige ved hånden. Samtidig er TGX’eren blevet udstyret med den nyeste ZF Traxon gearkasse. Før var det AS-Tronic gearkassen, som vi har kendt i 20 år.

Højere instrumentbord
Instrumentbrættet er løftet 25 mm op for at give bedre ergonomi og betjening. I det nye MAN-cockpit er kontaktkonceptet blevet fornyet, så det sikrer en intuitiv betjening.

Målet må altid være, at man designer en arbejdsplads på en måde, så brugeren kan koncentrere sig fuldt ud om at passe arbejdet.

For en lastbilchauffør handler det om at kunne koncentrere sig om kørslen uden at blive forstyrret for meget. Det er MAN lykkedes rigtig godt med her.

Arbejdspladsen i den nye TGX har også fået fire nydesignede kopholdere.

RIO telematik
Endelig er der kommet det nye RIO-Boks telematikmodul med flådestyringssystem til alle MAN Euro 6 lastbiler. Der er tillige firefarvet display og syv tommer navigation.

Kabinen er med flot, men med et lidt sart lyst design på instrumentbrættet. Udvendigt kan man kende 2018-udgaven på en ny kofanger.

Testkørsel i Jylland
Vi har prøvekørt den seneste MAN TGX 26.500 på en tur fra Aarhus til Randers og retur ad den kuperede motorvejsstrækning. Bilens Efficient Cruise & Roll system, der arbejder med radar i fronten og GPS-styring, kan se vejen tre kilometer frem.

Det betyder, at bilen pr. definition altid vælger det mest optimale gear. Man kan selvfølgelig gribe ind, hvis man mener, manuelt gear er bedre i en given situation som for eksempel ved manøvrering.

Serviceinspektør med på tur
Med på vores tur havde vi serviceinspektør Poul Jørgensen, der underviser i god økonomi. Han er ekspert i "Profi-Drive" og er uddannet til at give gode råd på vejen. Det gælder således også korrekt brug af bilens ZF intarder.

Hastighed og afstand
Bilen kan selv finde den rette afstand til de forankørende køretøjer takket været sin Adaptiv Cruise Control (ACC), efter at man har valgt hastigheden. Det sker let på knapper på rattet. Vi havde stillet ind på 85 km/t, så bilen kørte automatisk mellem 78- og 92 km/t. Systemet tager også hensyn til regnvejr, hvor bilen ruller tungere.

Efficient Roll læser landskabets topografi. Det fungerer ved at gearkassen skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger. Dermed spares der brændstof.

Man skal fortsat vænne sig de store spejlgrupper og den vel brede A-søjle, som tager lidt af udsynet.

Kørestil og bilens vægt
Testkøretøjet havde en samlet totalvægt på 46 ton, men de 500 hk trak ubesværet afsted med bilens last. Bilen måler selv, hvordan den kører mest optimalt. Systemet finder hurtigt ud af chaufførens kørestil og bilens vægt. Det måles blandt andet gennem accelerationen.

Udover ACC har TGX nødbremse-assistent, så bilen følger trafikken og bremser ned ved forhindringer. Dertil kommer, at TGX også har linjevogter-systemet.

Motoren selv starter op, hvis bilen har været bremset ned til 0 km/t. Er stoppet på mere end to sekunder, skal man kort træde på speederen. Så starter bilen igen. Den nye aktivitet kan forhindre mange skader.





Mere om: MAN TGX 500 hk


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Kurt Beier-sagen
Postnord kører videre med udenlandske chauffører

Nyhedsbrev

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Online Avis Arkiv

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Organiseret snyd i vognmandsfirma giver rødt kort til chauffører

Vestre Landsret justerer på dom i sag om fusk i vognmandsfirma i Horsens.

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Kurt Beier-sagen
Sag om filippinske chauffører går verden rundt

Historien om de underbetalte filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fundet vej til nyhedsoverskrifterne på flere kontinenter

Ny konkurrence for chauffører

Scania Driver Competition afløser Young European Truck Driver. Nu er der ingen aldersbegrænsning.

Lithium-ION letter arbejdet i Billund Lufthavn

- Vi er glade for vores nyindkøbte el-traktorer med lithium-ION batterier. De giver mere driftstid, da vi ikke skal skifte batterierne manuelt og kan "sjatlade" i pauserne, fortæller materielchef Niels N. Poulsen fra Billund Lufthavn

Kurt Beier-sagen
Efter slum-sag: Ingen hjælp til Beier-chauffører i Tyskland

Efter en anmeldelse om menneskehandel skred tysk politi ind over for vognmand Kurt Beier Transport og afhørte 16 chauffører. Chaufførerne har dog endnu ikke fået hjælp af de tyske myndigheder

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Kurt Beier-sagen
Eksperter: Svært at løfte sager om menneskehandel i Danmark

Det kan blive vanskeligt at retsforfølge dansk firma, der er mistænkt for menneskehandel med 26 filippinske chauffører

Kurt Beier-sagen
Transportkæmpe: Vi kendte ikke til uacceptable forhold i Tyskland

NTG afviser at have kendt til filippineres forhold på selskabets område i Tyskland. Det holder ikke, mener chauffører og fagforening, der vil stille selskabet til ansvar

Danlad styrer mod rekord

Kurt Beier-sagen
Aabenraa Kommune politianmelder Kurt Beier Transport

Det omstridte transportfirma Kurt Beier Transport bliver meldt til politiet af Aabenraa Kommune, skriver 3F

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Kurt Beier-sagen
DTL: - Transporten er erhvervslivets forsømte stedsøn

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt materiale revolutionerer bilindustrien

To Renault til Esbjerg-vognmand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

CP ApS kan køre hjem med en ny MAX Trailer 3 akslet maskintrailer med udtræ...

Download gratis e-bog om stress

Send til en kollega

0.297