Øget komfort i MAN’s nye TGX’ere

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Sidste år blev MAN TGX opgraderet med flere hestekræfter. I år er der mere komfort på programmet. Vi har prøvekørt MAN’s mest populære model i Danmark. Det er den med 500 hk

MAN har valgt at indføre sine nyheder i flere tempi. Sidste år blev motorer til TGX-modellerne opdateret, som gav en bedre effekt. Det har ikke alene givet flere kræfter og et bedre moment, men nu opfylder MAN TGX med den nye motor også Euro6c-reglerne samtidig med, at trækkraften er forbedret cirka 30 procent.

Nu bliver TGX-serien opdateret med et nyt førerhus, der giver 2018-modellerne bedre chaufførkomfort.



Det er først og fremmest den bedre isolering af førerhuset, der har gjort de nye MAN modeller mere komfortable end tidligere udgaver.

Man kan tale med lav stemmeføring under kørslen - også under acceleration - så man kan køre i timevis uden at blive træt. 1,5 decibel er støjniveauet sænket.

Støjen er selvfølgelig kun et enkelt parameter på komfortsiden. Det komfortable førersæde og den gode overskuelighed i kabinen spiller også en stor rolle. Generelt har de opdaterede førerhuse mere plads, mange opbevaringsrum og optimal komfort.

Der er tre førerhuse at vælge mellem i TGX-serien, nemlig XXL, XLX og XL. Førerhuset i testbilen havde den mellemste størrelse, XLX. Det er også kaldet for "all round" førerhuset til langturskørsel. Tagets højde er 1,94 meter. Det giver fuld ståhøjde for de fleste.

Når man holder hvil, får man en forbedret komfort gennem den nye køleboks, der er gemt væk under køjen.

Tidligere stak køleboksen en smule ud under køjen, så man måtte sidde noget akavet, når man satte sig i køjen med benene ud over kanten.

Når man ligger i køjen, har man også fået bedre lys - og der er en fjernbetjening, der styrer åbning/lukning af ruder og taglugen. Man behøver ikke rejse sig for at få frisk luft.

I køjen er der kommet nye, faste opbevaringsrum på bagvæggen med plads til blade, bøger og andre personlige ejendele, som man har brug for at have med i køjen. Udover et vækkeur med LCD-display er der også en stikdåse med integreret USB-stik. Herfra kan man også styre både læselampen og den indvendige belysning i kabinen.

Man ligger godt i den lækre komfortseng. Hvis man ønsker det, kan der monteres en ekstra seng.

Arbejdspladsen
Et stort plus for komforten er det nydesignede instrumentbræt - arbejdspladsen. Først og fremmest er gearvælgeren flyttet fra gulvet op på instrumentpanelet. Det mener undertegnede er en stor forbedring. Nu sidder gearvælgeren lige ved hånden. Samtidig er TGX’eren blevet udstyret med den nyeste ZF Traxon gearkasse. Før var det AS-Tronic gearkassen, som vi har kendt i 20 år.

Højere instrumentbord
Instrumentbrættet er løftet 25 mm op for at give bedre ergonomi og betjening. I det nye MAN-cockpit er kontaktkonceptet blevet fornyet, så det sikrer en intuitiv betjening.

Målet må altid være, at man designer en arbejdsplads på en måde, så brugeren kan koncentrere sig fuldt ud om at passe arbejdet.

For en lastbilchauffør handler det om at kunne koncentrere sig om kørslen uden at blive forstyrret for meget. Det er MAN lykkedes rigtig godt med her.

Arbejdspladsen i den nye TGX har også fået fire nydesignede kopholdere.

RIO telematik
Endelig er der kommet det nye RIO-Boks telematikmodul med flådestyringssystem til alle MAN Euro 6 lastbiler. Der er tillige firefarvet display og syv tommer navigation.

Kabinen er med flot, men med et lidt sart lyst design på instrumentbrættet. Udvendigt kan man kende 2018-udgaven på en ny kofanger.

Testkørsel i Jylland
Vi har prøvekørt den seneste MAN TGX 26.500 på en tur fra Aarhus til Randers og retur ad den kuperede motorvejsstrækning. Bilens Efficient Cruise & Roll system, der arbejder med radar i fronten og GPS-styring, kan se vejen tre kilometer frem.

Det betyder, at bilen pr. definition altid vælger det mest optimale gear. Man kan selvfølgelig gribe ind, hvis man mener, manuelt gear er bedre i en given situation som for eksempel ved manøvrering.

Serviceinspektør med på tur
Med på vores tur havde vi serviceinspektør Poul Jørgensen, der underviser i god økonomi. Han er ekspert i "Profi-Drive" og er uddannet til at give gode råd på vejen. Det gælder således også korrekt brug af bilens ZF intarder.

Hastighed og afstand
Bilen kan selv finde den rette afstand til de forankørende køretøjer takket været sin Adaptiv Cruise Control (ACC), efter at man har valgt hastigheden. Det sker let på knapper på rattet. Vi havde stillet ind på 85 km/t, så bilen kørte automatisk mellem 78- og 92 km/t. Systemet tager også hensyn til regnvejr, hvor bilen ruller tungere.

Efficient Roll læser landskabets topografi. Det fungerer ved at gearkassen skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger. Dermed spares der brændstof.

Man skal fortsat vænne sig de store spejlgrupper og den vel brede A-søjle, som tager lidt af udsynet.

Kørestil og bilens vægt
Testkøretøjet havde en samlet totalvægt på 46 ton, men de 500 hk trak ubesværet afsted med bilens last. Bilen måler selv, hvordan den kører mest optimalt. Systemet finder hurtigt ud af chaufførens kørestil og bilens vægt. Det måles blandt andet gennem accelerationen.

Udover ACC har TGX nødbremse-assistent, så bilen følger trafikken og bremser ned ved forhindringer. Dertil kommer, at TGX også har linjevogter-systemet.

Motoren selv starter op, hvis bilen har været bremset ned til 0 km/t. Er stoppet på mere end to sekunder, skal man kort træde på speederen. Så starter bilen igen. Den nye aktivitet kan forhindre mange skader.





Mere om: MAN TGX 500 hk


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

Vognmænd sparker dæk på Fyn

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Årets lastbil er tyrkisk

Nyhedsbrev

Trillinger løb med sejren

Online Avis Arkiv

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

International rådgivning på højt niveau

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Offshore-klynge til eksamen

Droner sænker prisen på offshore-vind

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

Tre jubilæer i samme virksomhed

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

Dansk vognmand køber op i Sverige

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Verdens første brinttog på skinner: Udleder kun vanddamp

To brinttog tages mandag i brug i den nordtyske delstat Niedersachsen. Spændende projekt, mener DTU-professor

Trailere med kunstig intelligens

EU-valg stopper ikke vejpakken

Overvågning af lastbiler med sensitive varer

De polske myndigheder stiller krav om GPS for transporter med visse typer medicin og andre såkaldt følsomme import- og eksportvarer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

International rådgivning på højt niveau

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu må du parkere på linjerne

HMK Bilcon lander forsvarsordre

Verdensberømt tyksak fylder 120 år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhængere fra Lastas

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Sidste test-lastbil ud af tre nye er nu afleveret

Byens Ejendom afholder konferencen - Ringsted: De store projekter 4. oktobe...

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

En svag tyrkisk lira øger handelsrisikoen især den tyrkiske energibranche k...

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

VM Tarm a/s leverer to stk. olie-/benzintankvognstræk

Send til en kollega

0.284