Øget komfort i MAN’s nye TGX’ere

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Sidste år blev MAN TGX opgraderet med flere hestekræfter. I år er der mere komfort på programmet. Vi har prøvekørt MAN’s mest populære model i Danmark. Det er den med 500 hk

MAN har valgt at indføre sine nyheder i flere tempi. Sidste år blev motorer til TGX-modellerne opdateret, som gav en bedre effekt. Det har ikke alene givet flere kræfter og et bedre moment, men nu opfylder MAN TGX med den nye motor også Euro6c-reglerne samtidig med, at trækkraften er forbedret cirka 30 procent.

Nu bliver TGX-serien opdateret med et nyt førerhus, der giver 2018-modellerne bedre chaufførkomfort.



Det er først og fremmest den bedre isolering af førerhuset, der har gjort de nye MAN modeller mere komfortable end tidligere udgaver.

Man kan tale med lav stemmeføring under kørslen - også under acceleration - så man kan køre i timevis uden at blive træt. 1,5 decibel er støjniveauet sænket.

Støjen er selvfølgelig kun et enkelt parameter på komfortsiden. Det komfortable førersæde og den gode overskuelighed i kabinen spiller også en stor rolle. Generelt har de opdaterede førerhuse mere plads, mange opbevaringsrum og optimal komfort.

Der er tre førerhuse at vælge mellem i TGX-serien, nemlig XXL, XLX og XL. Førerhuset i testbilen havde den mellemste størrelse, XLX. Det er også kaldet for "all round" førerhuset til langturskørsel. Tagets højde er 1,94 meter. Det giver fuld ståhøjde for de fleste.

Når man holder hvil, får man en forbedret komfort gennem den nye køleboks, der er gemt væk under køjen.

Tidligere stak køleboksen en smule ud under køjen, så man måtte sidde noget akavet, når man satte sig i køjen med benene ud over kanten.

Når man ligger i køjen, har man også fået bedre lys - og der er en fjernbetjening, der styrer åbning/lukning af ruder og taglugen. Man behøver ikke rejse sig for at få frisk luft.

I køjen er der kommet nye, faste opbevaringsrum på bagvæggen med plads til blade, bøger og andre personlige ejendele, som man har brug for at have med i køjen. Udover et vækkeur med LCD-display er der også en stikdåse med integreret USB-stik. Herfra kan man også styre både læselampen og den indvendige belysning i kabinen.

Man ligger godt i den lækre komfortseng. Hvis man ønsker det, kan der monteres en ekstra seng.

Arbejdspladsen
Et stort plus for komforten er det nydesignede instrumentbræt - arbejdspladsen. Først og fremmest er gearvælgeren flyttet fra gulvet op på instrumentpanelet. Det mener undertegnede er en stor forbedring. Nu sidder gearvælgeren lige ved hånden. Samtidig er TGX’eren blevet udstyret med den nyeste ZF Traxon gearkasse. Før var det AS-Tronic gearkassen, som vi har kendt i 20 år.

Højere instrumentbord
Instrumentbrættet er løftet 25 mm op for at give bedre ergonomi og betjening. I det nye MAN-cockpit er kontaktkonceptet blevet fornyet, så det sikrer en intuitiv betjening.

Målet må altid være, at man designer en arbejdsplads på en måde, så brugeren kan koncentrere sig fuldt ud om at passe arbejdet.

For en lastbilchauffør handler det om at kunne koncentrere sig om kørslen uden at blive forstyrret for meget. Det er MAN lykkedes rigtig godt med her.

Arbejdspladsen i den nye TGX har også fået fire nydesignede kopholdere.

RIO telematik
Endelig er der kommet det nye RIO-Boks telematikmodul med flådestyringssystem til alle MAN Euro 6 lastbiler. Der er tillige firefarvet display og syv tommer navigation.

Kabinen er med flot, men med et lidt sart lyst design på instrumentbrættet. Udvendigt kan man kende 2018-udgaven på en ny kofanger.

Testkørsel i Jylland
Vi har prøvekørt den seneste MAN TGX 26.500 på en tur fra Aarhus til Randers og retur ad den kuperede motorvejsstrækning. Bilens Efficient Cruise & Roll system, der arbejder med radar i fronten og GPS-styring, kan se vejen tre kilometer frem.

Det betyder, at bilen pr. definition altid vælger det mest optimale gear. Man kan selvfølgelig gribe ind, hvis man mener, manuelt gear er bedre i en given situation som for eksempel ved manøvrering.

Serviceinspektør med på tur
Med på vores tur havde vi serviceinspektør Poul Jørgensen, der underviser i god økonomi. Han er ekspert i "Profi-Drive" og er uddannet til at give gode råd på vejen. Det gælder således også korrekt brug af bilens ZF intarder.

Hastighed og afstand
Bilen kan selv finde den rette afstand til de forankørende køretøjer takket været sin Adaptiv Cruise Control (ACC), efter at man har valgt hastigheden. Det sker let på knapper på rattet. Vi havde stillet ind på 85 km/t, så bilen kørte automatisk mellem 78- og 92 km/t. Systemet tager også hensyn til regnvejr, hvor bilen ruller tungere.

Efficient Roll læser landskabets topografi. Det fungerer ved at gearkassen skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger. Dermed spares der brændstof.

Man skal fortsat vænne sig de store spejlgrupper og den vel brede A-søjle, som tager lidt af udsynet.

Kørestil og bilens vægt
Testkøretøjet havde en samlet totalvægt på 46 ton, men de 500 hk trak ubesværet afsted med bilens last. Bilen måler selv, hvordan den kører mest optimalt. Systemet finder hurtigt ud af chaufførens kørestil og bilens vægt. Det måles blandt andet gennem accelerationen.

Udover ACC har TGX nødbremse-assistent, så bilen følger trafikken og bremser ned ved forhindringer. Dertil kommer, at TGX også har linjevogter-systemet.

Motoren selv starter op, hvis bilen har været bremset ned til 0 km/t. Er stoppet på mere end to sekunder, skal man kort træde på speederen. Så starter bilen igen. Den nye aktivitet kan forhindre mange skader.





Mere om: MAN TGX 500 hk


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Den 21.-23. marts 2019 afholdes 15. udgave af Skandinaviens førende transportmesse i MCH Messecenter Herning

63 trailere til NTG

Nye leveringer

Endnu engang har vi fornøjelsen at vise et udpluk af det seneste materiel leveret til vognmænd og entreprenører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nye funktioner med Volvo Dynamic Steering

Volvo Trucks har udviklet nye chaufførsupportsystemer, der øger sikkerheden

Nyhedsbrev

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Online Avis Arkiv

Store bøder til udenlandske lastbiler

Tungvognscenter Syd-kontroller har resulteret i bøder for fejl, snyd og manipulation til flere udenlandske transportvirksomheder

Kontrol med dyretransporter er for slap

Både miljøministeren og dyrevelfærdsordførerne er enige om behovet for skærpelser

Slovensk vognmand Adblue-manipulerer Euro 6 lastbil

Sagen er den første af sin slags på dansk grund, oplyser Tungvognscenter Syd

Rendyrket renovation i storbyen

Frederiksberg kommune øger antallet af elektriske skraldebiler. Nu har kommunens affaldsselskab fem el-drevne lastbiler

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Kalundborg Havn har vokseværk

Travlhed på industrilager betyder 3000 ekstra kvadratmeter.

Nye leveringer

Transportbranchen køber fortsat meget materiel. Her er et lille udvalg fra den seneste uges leveringer.

Flere konkurser i transportbranchen

Pas på: Nu kan man blive straffet for at fotografere trafikuheld

Et enigt folketing beder politiet om at tage hårdere fat på bilister og chauffører, der uden blusel fotograferer uheldssteder og generer redningsarbejde.

Reconor Gruppen omstrukturerer

Samler koncernens aktiviteter i to overordnede forretningsområder.

Udspil: Social dumping skal straffes dobbelt

Bødestraffen bør hæves, mener fagforening. Tænketank er enig.

LGT sender tusindvis af lastbiler til Østeuropa

Volvo i canadisk hybrid-aftale

Volvo FH fylder 25 år

Jubilæet fejres med en jubilæumsmodel - "FH 25 Special Edition." Der bliver kun solgt 25 af dem i Danmark

Søvndrukne chauffører skal stoppes

TV-Midtvest afslører chauffører, der kører i døgndrift uden ordentlig søvn. Det fører nu til ekstra kontrol med arbejdstiden

Slut med trængsel i myldretiden: På Motorring 4 har de knækket koden

Udmattet chauffør overvejede selvmord på jobbet

Ung chauffør føler sig snydt og udsat for alt for hårdt arbejde hos østjysk transportfirma

Miljø-deklaration på lastbiler

Besko Akademi udvider staben

Her er bilist nummer 200 million

Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Vidende lastbil-journalist fylder rundt

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lange udsigter for nordjysk kombiterminal

Nu risikerer 35.000 virksomheder tvangsopløsning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Krankollaps: Københavns kommende bro er totalskadet

ATL: Privat affaldsindsamling er billigere og bedre for miljøet

Aalborg Havn: Markant stigning i efterspørgsel på lagerplads

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

Det nye AB-system er offentliggjort! Forbered dig på de nye aftalevilkår

Ny flot Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til L. Pedersen & Søn ApS

EFFER kran til Lellinge

18 volt støvsuger fra Metabo

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Multilift Kroghejs til Henry

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Ny flot Faymonville Prefamax !

Jan Hansen Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Frost & Sullivan udnævner TomTom Telematics til »Fleet Telematics Company of the Year«

Wirehejs til Brians Renovation

AB18 og ABR18 – Forstå byggeriets nye aftaledokumenter med ny artikel

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Focus Miljø ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre fra Lastas

Hvis I vil skrive om CSR i jeres årsrapport, så tjek Cabis guide - gratis download

Europcar fremtidssikrer og effektiviserer deres forretningsgang, ved at dig...

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til HV - Transport A/S

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Hejsning, flytning og opsætning af pavilloner for ABC Pavilloner på ny bygg...

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Send til en kollega

0.256