23948sdkhjf

Øget komfort i MAN’s nye TGX’ere

Sidste år blev MAN TGX opgraderet med flere hestekræfter. I år er der mere komfort på programmet. Vi har prøvekørt MAN’s mest populære model i Danmark. Det er den med 500 hk

MAN har valgt at indføre sine nyheder i flere tempi. Sidste år blev motorer til TGX-modellerne opdateret, som gav en bedre effekt. Det har ikke alene givet flere kræfter og et bedre moment, men nu opfylder MAN TGX med den nye motor også Euro6c-reglerne samtidig med, at trækkraften er forbedret cirka 30 procent.

Nu bliver TGX-serien opdateret med et nyt førerhus, der giver 2018-modellerne bedre chaufførkomfort.

Det er først og fremmest den bedre isolering af førerhuset, der har gjort de nye MAN modeller mere komfortable end tidligere udgaver.

Man kan tale med lav stemmeføring under kørslen - også under acceleration - så man kan køre i timevis uden at blive træt. 1,5 decibel er støjniveauet sænket.

Støjen er selvfølgelig kun et enkelt parameter på komfortsiden. Det komfortable førersæde og den gode overskuelighed i kabinen spiller også en stor rolle. Generelt har de opdaterede førerhuse mere plads, mange opbevaringsrum og optimal komfort.

Der er tre førerhuse at vælge mellem i TGX-serien, nemlig XXL, XLX og XL. Førerhuset i testbilen havde den mellemste størrelse, XLX. Det er også kaldet for "all round" førerhuset til langturskørsel. Tagets højde er 1,94 meter. Det giver fuld ståhøjde for de fleste.

Når man holder hvil, får man en forbedret komfort gennem den nye køleboks, der er gemt væk under køjen.

Tidligere stak køleboksen en smule ud under køjen, så man måtte sidde noget akavet, når man satte sig i køjen med benene ud over kanten.

Når man ligger i køjen, har man også fået bedre lys - og der er en fjernbetjening, der styrer åbning/lukning af ruder og taglugen. Man behøver ikke rejse sig for at få frisk luft.

I køjen er der kommet nye, faste opbevaringsrum på bagvæggen med plads til blade, bøger og andre personlige ejendele, som man har brug for at have med i køjen. Udover et vækkeur med LCD-display er der også en stikdåse med integreret USB-stik. Herfra kan man også styre både læselampen og den indvendige belysning i kabinen.

Man ligger godt i den lækre komfortseng. Hvis man ønsker det, kan der monteres en ekstra seng.

Arbejdspladsen

Et stort plus for komforten er det nydesignede instrumentbræt - arbejdspladsen. Først og fremmest er gearvælgeren flyttet fra gulvet op på instrumentpanelet. Det mener undertegnede er en stor forbedring. Nu sidder gearvælgeren lige ved hånden. Samtidig er TGX’eren blevet udstyret med den nyeste ZF Traxon gearkasse. Før var det AS-Tronic gearkassen, som vi har kendt i 20 år.

Højere instrumentbord

Instrumentbrættet er løftet 25 mm op for at give bedre ergonomi og betjening. I det nye MAN-cockpit er kontaktkonceptet blevet fornyet, så det sikrer en intuitiv betjening.

Målet må altid være, at man designer en arbejdsplads på en måde, så brugeren kan koncentrere sig fuldt ud om at passe arbejdet.

For en lastbilchauffør handler det om at kunne koncentrere sig om kørslen uden at blive forstyrret for meget. Det er MAN lykkedes rigtig godt med her.

Arbejdspladsen i den nye TGX har også fået fire nydesignede kopholdere.

RIO telematik

Endelig er der kommet det nye RIO-Boks telematikmodul med flådestyringssystem til alle MAN Euro 6 lastbiler. Der er tillige firefarvet display og syv tommer navigation.

Kabinen er med flot, men med et lidt sart lyst design på instrumentbrættet. Udvendigt kan man kende 2018-udgaven på en ny kofanger.

Testkørsel i Jylland

Vi har prøvekørt den seneste MAN TGX 26.500 på en tur fra Aarhus til Randers og retur ad den kuperede motorvejsstrækning. Bilens Efficient Cruise & Roll system, der arbejder med radar i fronten og GPS-styring, kan se vejen tre kilometer frem.

Det betyder, at bilen pr. definition altid vælger det mest optimale gear. Man kan selvfølgelig gribe ind, hvis man mener, manuelt gear er bedre i en given situation som for eksempel ved manøvrering.

Serviceinspektør med på tur

Med på vores tur havde vi serviceinspektør Poul Jørgensen, der underviser i god økonomi. Han er ekspert i "Profi-Drive" og er uddannet til at give gode råd på vejen. Det gælder således også korrekt brug af bilens ZF intarder.

Hastighed og afstand

Bilen kan selv finde den rette afstand til de forankørende køretøjer takket været sin Adaptiv Cruise Control (ACC), efter at man har valgt hastigheden. Det sker let på knapper på rattet. Vi havde stillet ind på 85 km/t, så bilen kørte automatisk mellem 78- og 92 km/t. Systemet tager også hensyn til regnvejr, hvor bilen ruller tungere.

Efficient Roll læser landskabets topografi. Det fungerer ved at gearkassen skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger. Dermed spares der brændstof.

Man skal fortsat vænne sig de store spejlgrupper og den vel brede A-søjle, som tager lidt af udsynet.

Kørestil og bilens vægt

Testkøretøjet havde en samlet totalvægt på 46 ton, men de 500 hk trak ubesværet afsted med bilens last. Bilen måler selv, hvordan den kører mest optimalt. Systemet finder hurtigt ud af chaufførens kørestil og bilens vægt. Det måles blandt andet gennem accelerationen.

Udover ACC har TGX nødbremse-assistent, så bilen følger trafikken og bremser ned ved forhindringer. Dertil kommer, at TGX også har linjevogter-systemet.

Motoren selv starter op, hvis bilen har været bremset ned til 0 km/t. Er stoppet på mere end to sekunder, skal man kort træde på speederen. Så starter bilen igen. Den nye aktivitet kan forhindre mange skader.





Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094