23948sdkhjf

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Scandlines øgede som ventet omsætningen og lønsomheden i 2017, hvor rederiet udnyttede den udvidede kapacitet på Gedser-Rostock-ruten og reducerede investeringsniveauet efter en betydelig styrkelse af flåden og infrastrukturen i de foregående år. Det skriver Scandlines i en pressemeddelelse.

- Koncernen skabte de bedste økonomiske resultater hidtil og opretholdt den gode og stabile drift, der understreger trafikmaskines position som en afgørende del af den europæiske infrastruktur, skriver Scandlines.

Den samlede omsætning steg 4 procent til 487 mio. euro i 2017 mod 480 mio. euro i 2016. Væksten var primært drevet af den positive udvikling på Gedser-Rostock-ruten. Omsætningen fra trafikmaskinerne på begge ruter steg 6 procent til 352 mio. euro fra 333 mio. euro året før. Det skete med afsæt i den udvidede kapacitet, en styrket markedsføringsindsats og en særlig stærk udvikling i fragtsegmentet, som skabte 12 procent vækst i trafikvolumen.

Omsætningen fra Scandlines’ Bordershops var på niveau med året før på 135 mio. euro.

Scandlines’ færger gennemførte flere end 42.000 afgange og transporterede 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og over 0,6 mio. fragtenheder i 2017.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

Driftsresultatet før afskrivninger og særlige poster (EBITDA) steg 7 pct. til 194 mio. euro mod 180 mio. euro i 2016 svarende til en overskudsgrad på 40 procent . Fremgangen var ifølge selskabet primært drevet af vækst i både trafikvolumen og omsætning, mens driftsomkostningerne kun steg moderat.

- Der er en vedvarende stærk efterspørgsel efter vores ydelser både til vands og til lands, da vi har fået positioneret Scandlines som et særdeles effektivt og konkurrencedygtigt stykke infrastruktur. Vi er ikke kommet let til markedspositionen og vores rekordresultater i 2017. Vi har investeret betragtelige ressourcer og hårdt arbejde i at skabe en stærk og lønsom virksomhed. Mens andre diskuterer mulighederne for at forbinde Skandinavien og Europa, gør vi netop dét hver eneste dag. Og vi har tænkt os at fortsætte i årtier, da vores langsigtede strategi er bæredygtig også efter den planlagte åbning af Femern-tunnelen, siger adm. direktør Søren Poulsgaard Jensen.

Læs også: SDK Group runder milliarden

Han vurderer på den baggrund, at Scandlines fremtid tegner lys og peger på, at rederiet i årets løb gennemførte en omfattende refinansiering, som reducerer de langsigtede omkostninger til servicering af vores gæld betragteligt.

- Derudover bød vi i marts 2018 infrastrukturfondene First State Investments og Hermes Investment Management velkommen som nye ejere sammen med 3i, der fortsætter som minoritetsaktionær. Det er bevis for den styrke, som vores forretningsmodel og konkurrenceevne har på langt sigt. Vi vil fortsætte med at skabe en grønnere trafikmaskine i de kommende år – og vi vil helt sikkert fortsætte med at sejle, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

For 2018 forventer Scandlines moderat omsætningsvækst og forbedret lønsomhed baseret på forventet fremgang i kapacitetsudnyttelsen på Gedser-Rostock-ruten og stabil drift på Rødby-Puttgarden-ruten samt i koncernens BorderShops.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Online Avis Arkiv

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Her er afløseren for Stralis

Ny Iveco-lastbil hedder S-Way.

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Hydrauliske komponenter fra KTR

Knud Gade A/S gør klar til Smukfest

Velkommen til Varde Bilvask

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Send til en kollega

0.251