23948sdkhjf

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017
Scandlines øgede som ventet omsætningen og lønsomheden i 2017, hvor rederiet udnyttede den udvidede kapacitet på Gedser-Rostock-ruten og reducerede investeringsniveauet efter en betydelig styrkelse af flåden og infrastrukturen i de foregående år. Det skriver Scandlines i en pressemeddelelse .

- Koncernen skabte de bedste økonomiske resultater hidtil og opretholdt den gode og stabile drift, der understreger trafikmaskines position som en afgørende del af den europæiske infrastruktur, skriver Scandlines.

Den samlede omsætning steg 4 procent til 487 mio. euro i 2017 mod 480 mio. euro i 2016. Væksten var primært drevet af den positive udvikling på Gedser-Rostock-ruten. Omsætningen fra trafikmaskinerne på begge ruter steg 6 procent til 352 mio. euro fra 333 mio. euro året før. Det skete med afsæt i den udvidede kapacitet, en styrket markedsføringsindsats og en særlig stærk udvikling i fragtsegmentet, som skabte 12 procent vækst i trafikvolumen.

Omsætningen fra Scandlines’ Bordershops var på niveau med året før på 135 mio. euro.

Scandlines’ færger gennemførte flere end 42.000 afgange og transporterede 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og over 0,6 mio. fragtenheder i 2017.

Driftsresultatet før afskrivninger og særlige poster (EBITDA) steg 7 pct. til 194 mio. euro mod 180 mio. euro i 2016 svarende til en overskudsgrad på 40 procent . Fremgangen var ifølge selskabet primært drevet af vækst i både trafikvolumen og omsætning, mens driftsomkostningerne kun steg moderat.

- Der er en vedvarende stærk efterspørgsel efter vores ydelser både til vands og til lands, da vi har fået positioneret Scandlines som et særdeles effektivt og konkurrencedygtigt stykke infrastruktur. Vi er ikke kommet let til markedspositionen og vores rekordresultater i 2017. Vi har investeret betragtelige ressourcer og hårdt arbejde i at skabe en stærk og lønsom virksomhed. Mens andre diskuterer mulighederne for at forbinde Skandinavien og Europa, gør vi netop dét hver eneste dag. Og vi har tænkt os at fortsætte i årtier, da vores langsigtede strategi er bæredygtig også efter den planlagte åbning af Femern-tunnelen, siger adm. direktør Søren Poulsgaard Jensen.

Han vurderer på den baggrund, at Scandlines fremtid tegner lys og peger på, at rederiet i årets løb gennemførte en omfattende refinansiering, som reducerer de langsigtede omkostninger til servicering af vores gæld betragteligt.

- Derudover bød vi i marts 2018 infrastrukturfondene First State Investments og Hermes Investment Management velkommen som nye ejere sammen med 3i, der fortsætter som minoritetsaktionær. Det er bevis for den styrke, som vores forretningsmodel og konkurrenceevne har på langt sigt. Vi vil fortsætte med at skabe en grønnere trafikmaskine i de kommende år – og vi vil helt sikkert fortsætte med at sejle, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

For 2018 forventer Scandlines moderat omsætningsvækst og forbedret lønsomhed baseret på forventet fremgang i kapacitetsudnyttelsen på Gedser-Rostock-ruten og stabil drift på Rødby-Puttgarden-ruten samt i koncernens BorderShops.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109