23948sdkhjf

Danske havne investerer for over fem milliarder

| Af Jane Schmidt Klausen og Morten Munk Andersen | Tip redaktionen om en historie

De kommende år investerer de danske havne mere end fem mia. kroner i arealudvikling og udvidelser. Det årlige investerings- niveau er steget markant siden 2009

Der er godt gang i investeringslysten hos de danske havne. Frem mod 2023 investerer de samlet over fem mia. kroner i primært anlægsprojekter. Størstedelen af investeringerne falder i perioden 2018-2020.

Det viser en rundspørge, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har gennemført blandt en række af de danske havne.

Investeringerne dækker blandt andet arealudvikling og kajudvidelser.

- Havnene er - ligesom alle andre sektorer - under forandring som følge af, at markedet ændrer sig. De skal være i stand til fortsat at sætte de rette rammevilkår op for dem, der opererer på havnen. Og det kræver store investeringer at være konkurrencedygtig, siger Hans Arne Kristiansen, konstitueret direktør for brancheforeningen Danske Havne, generelt om investeringerne.

Flere udvidelser på vej

Ligesom Rønne Havn har andre danske havne også givet udtryk for yderligere udvidelsesplaner, der dog ikke er finansieret endnu

Søby Havn på Ærø ønsker at udvide med flere moler og kajanlæg for cirka 160 mio. kroner. En VVM-undersøgelse skulle være klar medio 2018

Esbjerg Havn har for nylig afsluttet en udvidelse på 250.000 kvm, men forventer at nå den maksimale kapacitet allerede næste år. Der er planer om at udvide for en mio. kvm mere (kaldet etape 5 og 6)

På Frederikshavn Havn færdiggør Aarsleff snart etape 1 af udvidelsen og forventer senere i år at påbegynde Etape 2. Etape 3 er planlagt, men igangsættelse og tidsplan er ikke offentliggjort

By & Havn investerer mest
By & Havn er den aktør, der investerer mest. Udviklingsselskabets formål er netop at udvikle arealer samt stå for havnedriften i Københavns Havn.

I perioden 2018-2020 er der her besluttet investeringer for 1,5 mia. kroner. Derudover er der potentielle projekter, som endnu ikke er endelig besluttet, for to mia. kroner i perioden 2018-2022. Det oplyser Carsten Boll, økonomidirektør i By & Havn.

- Der er med de 1,5 mia. kroner mere tryk på by end på havn, fortæller han med henvisning til, at størstedelen af beløbet vil gå til arealudvikling i Ørestad og Nordhavn foruden et parkeringsanlæg.

Investeringerne er "i høj grad" en konsekvens af de allerede solgte områder, som skal gøres klar, og nye områder, som skal forbedres til salg, fortæller han.

Invester 1,5 mia. om året
Ifølge Danske Havne er det årlige investeringsniveau steget de sidste 10 år.

Investeringsgraden - målt som årlige bruttoinvesteringer i procent af omsætningen - blev forøget fra et niveau på 45 procent i 2014 til 62 procent i 2016 og de planlagte investeringer udgør 85 procent af omsætningen i perioden 2017-20, viser en undersøgelse, de har gennemført.

Det betyder, at sektorens samlede investeringsaktivitet årligt ligger i størrelsesorden 1,5 mia. kroner mod cirka en mia. kroner årligt i perioden 2015-16, og cirka 0,5 mia. kroner i perioden 2009-14.

Men kan Danmark bære alle de her investeringer?
- Det er op til havnene selv at vurdere deres business-case. Vi har ingen grund til at tro, at de laver projekter, som ikke giver forretningsmæssig mening. Man må gå ud fra, at de bruger deres sunde fornuft i investeringerne, siger Hans Arne Kristiansen.

Udsigt til mere
Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri, kommer med et forsigtigt gæt på, at havneområdet kan opleve aktivitetsvækst fremadrettet.

- Inden for kystsikring sker der meget som følge af blandt andet stigende vandstande. Man skal også huske på, at verdensøkonomien har det rigtigt godt, hvilket taler for, at skibstransporten holder niveau, selvom det meste stadigvæk foregår på land, siger han.

Læs mere: Rønne er i gang med første etape af stor havneudvikling

Havnenes investeringer

Mio. kroner Beløb Periode
Esbjerg 25 2018
Femern* - 2020-?
Frederikshavn 330 2018-19
Grenaa 30-35 2018
Hanstholm 550-600 2018-20
Kalundborg 200 2017-19
København (By & Havn) 1.500 2018-20
Køge 200 2018-22
Odense 360 ?
Rønne 600 2017-19
Skagen 570 2019-21
Vordingborg 307-312 2018-19
Aarhus 368 2018-23
Samlet 5.100
*En del af totalbudgettet på 52,5 mia. kroner på den kommende faste Femern-forbindelse går til en midlertidig arbejdshavn. Femern A/S vil ikke oplyse værdien af arbejdshavnen

Sådan gjorde vi

Investeringsniveauet for de danske havne er fundet dels gennem en rundspørge blandt havneselskaberne og dels gennem oplyste summer i udbud.

Der er så vidt muligt udeladt investeringer i byggeri, eksempelvis bolig- og erhvervsejendomme. Langt størstedelen af det samlede beløb vedrører altså anlægsopgaver.

Listen er ikke udtømmende, og der kan være igangværende eller kommende havneprojekter, som vi har overset.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Alpi åbner i trekantområdet

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Regeringen og DF vil lade små robotter bringe varer ud

Opgørelse: Chaufførerne knokler mest

Lastbilchaufførerne hører til blandt dem, der arbejder mest i Danmark. Det viser en opgørelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Nyhedsbrev

Danske Fragtmænd har godt fat i de ufaglærte

Grundig oplæring, dansk på jobbet og nul-tolerance over for racisme er fundamentet i succes med at holde på ufaglærte medarbejdere

Online Avis Arkiv

Konkurrent afviser DSVs milliardtilbud

Jernbaneterminal til 100 mio. kr. samler fortsat støv på Esbjerg Havn

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Regering vil udrulle klimaasfalt på hele vejnettet

Skal vi køre ad Afgifts Allé?

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

DSV sælger kæmpeejendom ved Horsens

BMS tilkaldt til børnehjem

Skulle løfte bronzefigur på plads med stor-kran.

Molslinjen: Grønt lys til køb af Danske Færger

Salget af statens og Clipper Groups halvparter i Danske Færger til Molslinjen er nu godkendt af Konkurrencestyrelsen

Lastbilsalget stiger

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

Nye leveringer

Salget af materiel fortsætter med at ligge i top. Her viser vi et udpluk fra de seneste leveringer.

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

For nylig fik Forsvaret leveret 22 spritnye lastbiler af Scania Danmark, og dermed blev en samlet levering af op til 950 nye lastbiler over de næste syv år skudt i gang

Fremtidens Chauffør
Her er hver fjerde ansatte en lærling

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

EU-lande vil mindske CO2 fra biler med 35 procent

20 EU-lande stemte sent tirsdag aften for at reducere biler og varevognes CO2-udledning. Fire stemte imod

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Trailere til Tyrkiet på en uge

ITD: Postnord bør droppe oprustning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Minister afviser tilskud til elbiler: Utilstrækkelig klimagevinst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny ansættelse i HF

Solceller i glas - facader og glaspartier

KTR Koblinger til pumper og kompressorer

Univar Lubesnake - den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Blockchain-teknologi i logistikbranchen

Åbent hus hos SAWO, Thisted

Så er det nu, du skal få styr på AB18, ABR18 og ABT18, inden de nye aftalevilkår tages i brug!

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

CERTEX Danmark er en del af noget stort

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Danløft A/S kan nu kalde sig leverandør af Eepos skinner og kransystemer

2 flotte nye Kel-Berg rundbuede tiptrailere til Demstrup Autotransport - Pr...

Send til en kollega

0.22