Danske havne investerer for over fem milliarder

| Af Jane Schmidt Klausen og Morten Munk Andersen | Tip redaktionen om en historie

De kommende år investerer de danske havne mere end fem mia. kroner i arealudvikling og udvidelser. Det årlige investerings- niveau er steget markant siden 2009

Der er godt gang i investeringslysten hos de danske havne. Frem mod 2023 investerer de samlet over fem mia. kroner i primært anlægsprojekter. Størstedelen af investeringerne falder i perioden 2018-2020.

Det viser en rundspørge, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har gennemført blandt en række af de danske havne.

Investeringerne dækker blandt andet arealudvikling og kajudvidelser.

- Havnene er - ligesom alle andre sektorer - under forandring som følge af, at markedet ændrer sig. De skal være i stand til fortsat at sætte de rette rammevilkår op for dem, der opererer på havnen. Og det kræver store investeringer at være konkurrencedygtig, siger Hans Arne Kristiansen, konstitueret direktør for brancheforeningen Danske Havne, generelt om investeringerne.

Flere udvidelser på vej

Ligesom Rønne Havn har andre danske havne også givet udtryk for yderligere udvidelsesplaner, der dog ikke er finansieret endnu

Søby Havn på Ærø ønsker at udvide med flere moler og kajanlæg for cirka 160 mio. kroner. En VVM-undersøgelse skulle være klar medio 2018

Esbjerg Havn har for nylig afsluttet en udvidelse på 250.000 kvm, men forventer at nå den maksimale kapacitet allerede næste år. Der er planer om at udvide for en mio. kvm mere (kaldet etape 5 og 6)

På Frederikshavn Havn færdiggør Aarsleff snart etape 1 af udvidelsen og forventer senere i år at påbegynde Etape 2. Etape 3 er planlagt, men igangsættelse og tidsplan er ikke offentliggjort

By & Havn investerer mest
By & Havn er den aktør, der investerer mest. Udviklingsselskabets formål er netop at udvikle arealer samt stå for havnedriften i Københavns Havn.

I perioden 2018-2020 er der her besluttet investeringer for 1,5 mia. kroner. Derudover er der potentielle projekter, som endnu ikke er endelig besluttet, for to mia. kroner i perioden 2018-2022. Det oplyser Carsten Boll, økonomidirektør i By & Havn.

- Der er med de 1,5 mia. kroner mere tryk på by end på havn, fortæller han med henvisning til, at størstedelen af beløbet vil gå til arealudvikling i Ørestad og Nordhavn foruden et parkeringsanlæg.

Investeringerne er "i høj grad" en konsekvens af de allerede solgte områder, som skal gøres klar, og nye områder, som skal forbedres til salg, fortæller han.

Invester 1,5 mia. om året
Ifølge Danske Havne er det årlige investeringsniveau steget de sidste 10 år.

Investeringsgraden - målt som årlige bruttoinvesteringer i procent af omsætningen - blev forøget fra et niveau på 45 procent i 2014 til 62 procent i 2016 og de planlagte investeringer udgør 85 procent af omsætningen i perioden 2017-20, viser en undersøgelse, de har gennemført.

Det betyder, at sektorens samlede investeringsaktivitet årligt ligger i størrelsesorden 1,5 mia. kroner mod cirka en mia. kroner årligt i perioden 2015-16, og cirka 0,5 mia. kroner i perioden 2009-14.

Men kan Danmark bære alle de her investeringer?
- Det er op til havnene selv at vurdere deres business-case. Vi har ingen grund til at tro, at de laver projekter, som ikke giver forretningsmæssig mening. Man må gå ud fra, at de bruger deres sunde fornuft i investeringerne, siger Hans Arne Kristiansen.

Udsigt til mere
Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri, kommer med et forsigtigt gæt på, at havneområdet kan opleve aktivitetsvækst fremadrettet.

- Inden for kystsikring sker der meget som følge af blandt andet stigende vandstande. Man skal også huske på, at verdensøkonomien har det rigtigt godt, hvilket taler for, at skibstransporten holder niveau, selvom det meste stadigvæk foregår på land, siger han.

Læs mere: Rønne er i gang med første etape af stor havneudvikling

Havnenes investeringer

Mio. kroner Beløb Periode
Esbjerg 25 2018
Femern* - 2020-?
Frederikshavn 330 2018-19
Grenaa 30-35 2018
Hanstholm 550-600 2018-20
Kalundborg 200 2017-19
København (By & Havn) 1.500 2018-20
Køge 200 2018-22
Odense 360 ?
Rønne 600 2017-19
Skagen 570 2019-21
Vordingborg 307-312 2018-19
Aarhus 368 2018-23
Samlet 5.100
*En del af totalbudgettet på 52,5 mia. kroner på den kommende faste Femern-forbindelse går til en midlertidig arbejdshavn. Femern A/S vil ikke oplyse værdien af arbejdshavnen

Sådan gjorde vi

Investeringsniveauet for de danske havne er fundet dels gennem en rundspørge blandt havneselskaberne og dels gennem oplyste summer i udbud.

Der er så vidt muligt udeladt investeringer i byggeri, eksempelvis bolig- og erhvervsejendomme. Langt størstedelen af det samlede beløb vedrører altså anlægsopgaver.

Listen er ikke udtømmende, og der kan være igangværende eller kommende havneprojekter, som vi har overset.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

BHS solgte mere, men tjente mindre

Bliv klogere på den ny verdenshandel

DTK fik millioner i kassen

Transportkoncern har vækststrategi, der virker

Skærpet kontrol med chauffør-uddannelse

En lille DAF kan sagtens tage det store skrald

AffaldPlus Genbrug og Energi har fået den første af to små, men helt specielle DAF-lastbiler til indsamling af storskrald

Nyhedsbrev

Udsigt til kødannelser på den fynske motorvej

Online Avis Arkiv

Vestfyn Trækker 2018
Mød opfinderen fra Ringsted

Per Lavmand er klar med nyt knæklad, nyt fragtlad og små fragtenheder på små trailere

Dinex runder en milliard kroner

Freja-regnskab i top

Fokus på kunder og moderne teknologi driver Freja mod nye mål.

Manglen på arbejdskraft er på sit højeste i 10 år

Vestfyn Trækker 2018
Ny generation af medbringertrucks

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Test
Scania har opdateret sin V8’er

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

44.000 arbejdsgivere får regning for manglende lærlinge

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Tilfredshed hos Fairtrans efter flyvende 2017

Regnskabet for 2017 endte i den ”meget tilfredsstillende” kategori for den sønderjyske speditions- og vognmandsvirksomhed

Stifter-familie forlader kranfirma

Her er Ivecos nye chef i Norden

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Flot fødselsdags-Volvo

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aalborg vil have elfærge til Hals-Egense

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tillykke til Knud Gade A/S med den nye HMF 2120-K5

Logistikkompagniet tilbyder nu Chaufførudlejning

Vehco sætter fart på væksten gennem ny strategisk ejer AddSecure

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Mød CERTEX Danmark på Vestfyn Trækker

Lemvig Beton A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet rund tipkærre fra Lastas

Ny Faymonville Prefamax !

Gratis seminar om anti-korruption og ISO 37001

Fredag: Besøg os på Danmarks største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker

Brdr. Kjeldahl I/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Få hjælp til fastholdelse og rekruttering fra Cabi

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tung...

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag til Vognmand Peter Falk A...

Nedtællingen er startet

Lav jobannonce på Jobnet for Arbejdsgivere uden omkostninger

Send til en kollega

0.238