23948sdkhjf

Nøglen til eksportkørsel er specialisering

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der bliver stadig færre danske eksportchauffører. Men Østby Transport fortsætter kampen trods svære vilkår på de europæiske landeveje

Frosten ligger skarp henover de omgivende marker, og der er roligt i landsbyen Østby. Henri Christensen byder på dampende varm kaffe ved spisebordet i hjemmet. Det er her fra bopælen i Hornsherred, han i samarbejde med sin kone styrer vognmandsforretningen Østby Transport.

Selvom omsætningen fortsat er stabil, lægger Henri Christensen ikke skjul på, at betingelserne for den danske eksportkørsel er blevet markant sværere at navigere i. Siden 1982 har han drevet vognmandsforretning med fokus på eksportkørsel, men markedet ser i dag betydeligt anderledes ud, end det gjorde tidligere. Stigende international konkurrence og landenes forskellige fortolkninger af EU-reglerne har gjort det til en kunst stadig at tjene penge som eksportvognmand.

 – Vi er jo stærkt udfordrede. Vi vil gerne lave de ting, der er på markedet, men markedet er blevet sværere, siger Henri Christensen og fremhæver den stigende konkurrence fra udenlandske konkurrenter, herunder fra de nye medlemslande i EU.

På trods af udfordringerne er der dog stadig arbejde til vognmandsforretningens 13 danske chauffører, der – slår Henri Christensen fast – bliver lønnet efter overenskomsten. Og sådan er det generelle billede på landsplan heldigvis stadig. For selvom eksportkørsel udgør en mindre del af den samlede omsætning i branchen, har den i mange år været med til at trække væksten op i omsætningen. Eksporten er med andre ord afgørende at holde i gang.

Specialisering og optimering
Ifølge Henri Christensen er nøglen til at overleve på markedet at specialisere sig og optimere, hvor det er muligt. En stor del af Østby Transports kørsel kommer fra aftaler med UPS, United Parcel Service, i Glostrup.

– Vi siger ja, når de andre siger nej – det er det, vi lever af. Og så leverer vi varen til tiden. Vi har nogle specielle biler, nogle vekselladsbiler, som har en lav højde, og som passer til UPS, som vi kører meget for. Vi tilpasser os de kunder, vi har, så vi kan fragte deres gods, og så de får det materiel, de skal bruge, forklarer Henri Christensen, og tilføjer:

 – Der er nogen, der kigger os i nakken hele tiden. Det har aldrig været så presset, som det er nu.

 Alligevel tror Henri Christensen stadig på, at Østby Transport også er på eksportmarkedet om 10 år.

 – Det tror jeg bestemt. Vi prøver hele tiden at specialisere os og have nogle koncepter, hvor vi har gods hele vejen med rundt. Du skal hele tiden være et skridt foran – ellers går det baglæns.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.098