Nøglen til eksportkørsel er specialisering

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der bliver stadig færre danske eksportchauffører. Men Østby Transport fortsætter kampen trods svære vilkår på de europæiske landeveje

Frosten ligger skarp henover de omgivende marker, og der er roligt i landsbyen Østby. Henri Christensen byder på dampende varm kaffe ved spisebordet i hjemmet. Det er her fra bopælen i Hornsherred, han i samarbejde med sin kone styrer vognmandsforretningen Østby Transport.

Selvom omsætningen fortsat er stabil, lægger Henri Christensen ikke skjul på, at betingelserne for den danske eksportkørsel er blevet markant sværere at navigere i. Siden 1982 har han drevet vognmandsforretning med fokus på eksportkørsel, men markedet ser i dag betydeligt anderledes ud, end det gjorde tidligere. Stigende international konkurrence og landenes forskellige fortolkninger af EU-reglerne har gjort det til en kunst stadig at tjene penge som eksportvognmand.

 – Vi er jo stærkt udfordrede. Vi vil gerne lave de ting, der er på markedet, men markedet er blevet sværere, siger Henri Christensen og fremhæver den stigende konkurrence fra udenlandske konkurrenter, herunder fra de nye medlemslande i EU.

På trods af udfordringerne er der dog stadig arbejde til vognmandsforretningens 13 danske chauffører, der – slår Henri Christensen fast – bliver lønnet efter overenskomsten. Og sådan er det generelle billede på landsplan heldigvis stadig. For selvom eksportkørsel udgør en mindre del af den samlede omsætning i branchen, har den i mange år været med til at trække væksten op i omsætningen. Eksporten er med andre ord afgørende at holde i gang.

Specialisering og optimering
Ifølge Henri Christensen er nøglen til at overleve på markedet at specialisere sig og optimere, hvor det er muligt. En stor del af Østby Transports kørsel kommer fra aftaler med UPS, United Parcel Service, i Glostrup.

– Vi siger ja, når de andre siger nej – det er det, vi lever af. Og så leverer vi varen til tiden. Vi har nogle specielle biler, nogle vekselladsbiler, som har en lav højde, og som passer til UPS, som vi kører meget for. Vi tilpasser os de kunder, vi har, så vi kan fragte deres gods, og så de får det materiel, de skal bruge, forklarer Henri Christensen, og tilføjer:

 – Der er nogen, der kigger os i nakken hele tiden. Det har aldrig været så presset, som det er nu.

 Alligevel tror Henri Christensen stadig på, at Østby Transport også er på eksportmarkedet om 10 år.

 – Det tror jeg bestemt. Vi prøver hele tiden at specialisere os og have nogle koncepter, hvor vi har gods hele vejen med rundt. Du skal hele tiden være et skridt foran – ellers går det baglæns.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Nyhedsbrev

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Online Avis Arkiv

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

TIP Trailer Services får nye ejere

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

0.195