23948sdkhjf

Nøglen til eksportkørsel er specialisering

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der bliver stadig færre danske eksportchauffører. Men Østby Transport fortsætter kampen trods svære vilkår på de europæiske landeveje

Frosten ligger skarp henover de omgivende marker, og der er roligt i landsbyen Østby. Henri Christensen byder på dampende varm kaffe ved spisebordet i hjemmet. Det er her fra bopælen i Hornsherred, han i samarbejde med sin kone styrer vognmandsforretningen Østby Transport.

Selvom omsætningen fortsat er stabil, lægger Henri Christensen ikke skjul på, at betingelserne for den danske eksportkørsel er blevet markant sværere at navigere i. Siden 1982 har han drevet vognmandsforretning med fokus på eksportkørsel, men markedet ser i dag betydeligt anderledes ud, end det gjorde tidligere. Stigende international konkurrence og landenes forskellige fortolkninger af EU-reglerne har gjort det til en kunst stadig at tjene penge som eksportvognmand.

 – Vi er jo stærkt udfordrede. Vi vil gerne lave de ting, der er på markedet, men markedet er blevet sværere, siger Henri Christensen og fremhæver den stigende konkurrence fra udenlandske konkurrenter, herunder fra de nye medlemslande i EU.

På trods af udfordringerne er der dog stadig arbejde til vognmandsforretningens 13 danske chauffører, der – slår Henri Christensen fast – bliver lønnet efter overenskomsten. Og sådan er det generelle billede på landsplan heldigvis stadig. For selvom eksportkørsel udgør en mindre del af den samlede omsætning i branchen, har den i mange år været med til at trække væksten op i omsætningen. Eksporten er med andre ord afgørende at holde i gang.

Specialisering og optimering
Ifølge Henri Christensen er nøglen til at overleve på markedet at specialisere sig og optimere, hvor det er muligt. En stor del af Østby Transports kørsel kommer fra aftaler med UPS, United Parcel Service, i Glostrup.

– Vi siger ja, når de andre siger nej – det er det, vi lever af. Og så leverer vi varen til tiden. Vi har nogle specielle biler, nogle vekselladsbiler, som har en lav højde, og som passer til UPS, som vi kører meget for. Vi tilpasser os de kunder, vi har, så vi kan fragte deres gods, og så de får det materiel, de skal bruge, forklarer Henri Christensen, og tilføjer:

 – Der er nogen, der kigger os i nakken hele tiden. Det har aldrig været så presset, som det er nu.

 Alligevel tror Henri Christensen stadig på, at Østby Transport også er på eksportmarkedet om 10 år.

 – Det tror jeg bestemt. Vi prøver hele tiden at specialisere os og have nogle koncepter, hvor vi har gods hele vejen med rundt. Du skal hele tiden være et skridt foran – ellers går det baglæns.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Danske Fragtmænd flytter i nyt

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

HCS tager over efter Renonorden

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Nyhedsbrev

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

Online Avis Arkiv

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Send til en kollega

0.256