Norden trodser lave rater i første kvartal

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

På trods af et usædvanligt ringe tankmarked og det sædvanlige dyk i tørlast kom Norden ud af årets første kvartal med overskud

Med et justeret resultat på 8,8 mio. dollar i den samlede forretning holder Norden de gode takter fra 2017, som for første gang i fem år endte med et overskud. 

- Vi synes selv, at det har været en god start på året, siger Nordens adm. direktør Jan Rindbo til Søfart. 

Han hæfter sig særligt ved, tørlastdivisionen Dry Operator, der tæller korttidsindbefragtede skibe, klarede sig godt igennem kvartalet. Divisionen sejlede et justeret resultat på 3,1 mio. dollars hjem.

- Det er sket på trods af, at vi har investeret i at positionere skibene i Atlanterhavet, siger Jan Rindbo og forklarer, at det særligt er den sydamerikanske kornhøst, der lokker med højere rater i andet kvartal.

Gradvis bedring slår igennem

Også den ejede tørlastflåde i divisionen Dry Owner kom igennem årets første kvartal med overskud. Tørlastraterne tog et ordentligt dyk i forhold til fjerde kvartal 2017, men det er normalt for et første kvartal, og sammenlignet med første kvartal 2017 har raterne på supramax og panamax ligget 25-30 pct. højere i år.

Læs også: DS Norden sætter rekord på tank

- Så den gradvise bedring i markedet slår igennem, og der har været en langt højere bund i markedet, end hvad vi har set tidligere, siger Jan Rindbo.

Han vurderer, at tørlastmarkedet er ved at finde sig selv efter en stor pukkel af nybygninger er ved at være leveret. I Nordens tredje forretningsdivision, produkttank, har kvartalet dog udviklet sig knap så positivt. 

Vintermarkedet har været skuffende, og det sæsonmæssige opsving, der plejer at gøre sig gældende i første kvartal, er udeblevet. Endnu værre har det været i transporten af råolie, så de LR1 og LR2-nybygninger, der er blevet leveret i første kvartal, er gået ind i produkttank og har været med til at presse markedet endnu længere ned. 

Tank bekymrer

Når snakken falder på, hvad fremtiden har i vente for Norden, er det da også primært tank-forretningen, der giver anledning til bekymring. Selvom flådetilvæksten har været forholdvis lav med 0,5 pct. i første kvartal 2018, og beholdningen på lagre rundt omkring nærmer sig et mere normalt niveau, skal der muligvis mere til, før markedet bliver godt igen.

Læs også: Norden skærer ind til benet

- Det kan godt være, at lagrene ikke bare skal normaliseres, men faktisk lidt længere ned end det. Men så forventer vi også en ret god efterspørgsel, siger han og afviser at spå om, hvornår tankforretningen for alvor bliver lukrativ. 

Det gik dog ikke værre for Nordens tankforretning i årets første kvartal, end at den klarede sig igennem med skindet på næsen og et overskud på 0,3 mio. dollar.

Norden har valgt at fastholde den forventning til årets resultat på 10-50 mio. dollar, som blev sat ved præsentationen af årsregnskabet for 2017.

- Der er ikke noget afgørende, der har ændret sig siden da, og så er der stadig en del usikkerheder, siger Jan Rindbo og henviser til den nervøsitet, som indførelsen af højere toldsatser på en række varer mellem USA og Kina har givet på markedet. 

Dampskibsselskabet Norden A/S

mio. dollars

1. kvartal 2018

1. kvartal 2017

Omsætning

591,2

440,2

EBITDA

17,1

10,3

Afskrivninger og nedskrivninger

-10,5

-10,6

Resultat af primær drift (EBIT)

18,4

0,1

Periodens resultat

18,0

0,7

Justeret perioderesultat *

8,8

0,9

* Justeret perioderesultat er beregnet som "Periodens resultat" justeret for "Salgsavancer og tab skibe m.v." .



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Nyhedsbrev

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Online Avis Arkiv

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

TIP Trailer Services får nye ejere

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

0.195