23948sdkhjf

Norden trodser lave rater i første kvartal

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

På trods af et usædvanligt ringe tankmarked og det sædvanlige dyk i tørlast kom Norden ud af årets første kvartal med overskud

Med et justeret resultat på 8,8 mio. dollar i den samlede forretning holder Norden de gode takter fra 2017, som for første gang i fem år endte med et overskud. 

- Vi synes selv, at det har været en god start på året, siger Nordens adm. direktør Jan Rindbo til Søfart. 

Han hæfter sig særligt ved, tørlastdivisionen Dry Operator, der tæller korttidsindbefragtede skibe, klarede sig godt igennem kvartalet. Divisionen sejlede et justeret resultat på 3,1 mio. dollars hjem.

- Det er sket på trods af, at vi har investeret i at positionere skibene i Atlanterhavet, siger Jan Rindbo og forklarer, at det særligt er den sydamerikanske kornhøst, der lokker med højere rater i andet kvartal.

Gradvis bedring slår igennem

Også den ejede tørlastflåde i divisionen Dry Owner kom igennem årets første kvartal med overskud. Tørlastraterne tog et ordentligt dyk i forhold til fjerde kvartal 2017, men det er normalt for et første kvartal, og sammenlignet med første kvartal 2017 har raterne på supramax og panamax ligget 25-30 pct. højere i år.

Læs også: DS Norden sætter rekord på tank

- Så den gradvise bedring i markedet slår igennem, og der har været en langt højere bund i markedet, end hvad vi har set tidligere, siger Jan Rindbo.

Han vurderer, at tørlastmarkedet er ved at finde sig selv efter en stor pukkel af nybygninger er ved at være leveret. I Nordens tredje forretningsdivision, produkttank, har kvartalet dog udviklet sig knap så positivt. 

Vintermarkedet har været skuffende, og det sæsonmæssige opsving, der plejer at gøre sig gældende i første kvartal, er udeblevet. Endnu værre har det været i transporten af råolie, så de LR1 og LR2-nybygninger, der er blevet leveret i første kvartal, er gået ind i produkttank og har været med til at presse markedet endnu længere ned. 

Tank bekymrer

Når snakken falder på, hvad fremtiden har i vente for Norden, er det da også primært tank-forretningen, der giver anledning til bekymring. Selvom flådetilvæksten har været forholdvis lav med 0,5 pct. i første kvartal 2018, og beholdningen på lagre rundt omkring nærmer sig et mere normalt niveau, skal der muligvis mere til, før markedet bliver godt igen.

Læs også: Norden skærer ind til benet

- Det kan godt være, at lagrene ikke bare skal normaliseres, men faktisk lidt længere ned end det. Men så forventer vi også en ret god efterspørgsel, siger han og afviser at spå om, hvornår tankforretningen for alvor bliver lukrativ. 

Det gik dog ikke værre for Nordens tankforretning i årets første kvartal, end at den klarede sig igennem med skindet på næsen og et overskud på 0,3 mio. dollar.

Norden har valgt at fastholde den forventning til årets resultat på 10-50 mio. dollar, som blev sat ved præsentationen af årsregnskabet for 2017.

- Der er ikke noget afgørende, der har ændret sig siden da, og så er der stadig en del usikkerheder, siger Jan Rindbo og henviser til den nervøsitet, som indførelsen af højere toldsatser på en række varer mellem USA og Kina har givet på markedet. 

Dampskibsselskabet Norden A/S

mio. dollars

1. kvartal 2018

1. kvartal 2017

Omsætning

591,2

440,2

EBITDA

17,1

10,3

Afskrivninger og nedskrivninger

-10,5

-10,6

Resultat af primær drift (EBIT)

18,4

0,1

Periodens resultat

18,0

0,7

Justeret perioderesultat *

8,8

0,9

* Justeret perioderesultat er beregnet som "Periodens resultat" justeret for "Salgsavancer og tab skibe m.v." .

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.103