23948sdkhjf

Danske havne investerer for over fem milliarder

| Af Jane Schmidt Klausen og Morten Munk Andersen | Tip redaktionen om en historie

De kommende år investerer de danske havne mere end fem mia. kroner i arealudvikling og udvidelser. Det årlige investerings- niveau er steget markant siden 2009

Der er godt gang i investeringslysten hos de danske havne. Frem mod 2023 investerer de samlet over fem mia. kroner i primært anlægsprojekter. Størstedelen af investeringerne falder i perioden 2018-2020.

Det viser en rundspørge, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har gennemført blandt en række af de danske havne.

Investeringerne dækker blandt andet arealudvikling og kajudvidelser.

- Havnene er - ligesom alle andre sektorer - under forandring som følge af, at markedet ændrer sig. De skal være i stand til fortsat at sætte de rette rammevilkår op for dem, der opererer på havnen. Og det kræver store investeringer at være konkurrencedygtig, siger Hans Arne Kristiansen, konstitueret direktør for brancheforeningen Danske Havne, generelt om investeringerne.

Flere udvidelser på vej

Ligesom Rønne Havn har andre danske havne også givet udtryk for yderligere udvidelsesplaner, der dog ikke er finansieret endnu

Søby Havn på Ærø ønsker at udvide med flere moler og kajanlæg for cirka 160 mio. kroner. En VVM-undersøgelse skulle være klar medio 2018

Esbjerg Havn har for nylig afsluttet en udvidelse på 250.000 kvm, men forventer at nå den maksimale kapacitet allerede næste år. Der er planer om at udvide for en mio. kvm mere (kaldet etape 5 og 6)

På Frederikshavn Havn færdiggør Aarsleff snart etape 1 af udvidelsen og forventer senere i år at påbegynde Etape 2. Etape 3 er planlagt, men igangsættelse og tidsplan er ikke offentliggjort

By & Havn investerer mest
By & Havn er den aktør, der investerer mest. Udviklingsselskabets formål er netop at udvikle arealer samt stå for havnedriften i Københavns Havn.

I perioden 2018-2020 er der her besluttet investeringer for 1,5 mia. kroner. Derudover er der potentielle projekter, som endnu ikke er endelig besluttet, for to mia. kroner i perioden 2018-2022. Det oplyser Carsten Boll, økonomidirektør i By & Havn.

- Der er med de 1,5 mia. kroner mere tryk på by end på havn, fortæller han med henvisning til, at størstedelen af beløbet vil gå til arealudvikling i Ørestad og Nordhavn foruden et parkeringsanlæg.

Investeringerne er "i høj grad" en konsekvens af de allerede solgte områder, som skal gøres klar, og nye områder, som skal forbedres til salg, fortæller han.

Investerer 1,5 mia. om året
Ifølge Danske Havne er det årlige investeringsniveau steget de sidste 10 år.

Investeringsgraden - målt som årlige bruttoinvesteringer i procent af omsætningen - blev forøget fra et niveau på 45 procent i 2014 til 62 pct. i 2016 og de planlagte investeringer udgør 85 pct. af omsætningen i perioden 2017-20, viser en undersøgelse, de har gennemført.

Det betyder, at sektorens samlede investeringsaktivitet årligt ligger i størrelsesorden 1,5 mia. kroner mod cirka en mia. kroner årligt i perioden 2015-16, og cirka 0,5 mia. kroner i perioden 2009-14.

Men kan Danmark bære alle de her investeringer?
- Det er op til havnene selv at vurdere deres business-case. Vi har ingen grund til at tro, at de laver projekter, som ikke giver forretningsmæssig mening. Man må gå ud fra, at de bruger deres sunde fornuft i investeringerne, siger Hans Arne Kristiansen.

Udsigt til mere
Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri, kommer med et forsigtigt gæt på, at havneområdet kan opleve aktivitetsvækst fremadrettet.

- Inden for kystsikring sker der meget som følge af blandt andet stigende vandstande. Man skal også huske på, at verdensøkonomien har det rigtigt godt, hvilket taler for, at skibstransporten holder niveau, selvom det meste stadigvæk foregår på land, siger han.

Havnenes investeringer

Mio. kroner Beløb Periode
Esbjerg 25 2018
Femern* - 2020-?
Frederikshavn 330 2018-19
Grenaa 30-35 2018
Hanstholm 550-600 2018-20
Kalundborg 200 2017-19
København (By & Havn) 1.500 2018-20
Køge 200 2018-22
Odense 360 ?
Rønne 600 2017-19
Skagen 570 2019-21
Vordingborg 307-312 2018-19
Aarhus 368 2018-23
Samlet 5.100
*En del af totalbudgettet på 52,5 mia. kroner på den kommende faste Femern-forbindelse går til en midlertidig arbejdshavn. Femern A/S vil ikke oplyse værdien af arbejdshavnen

Sådan gjorde vi

Investeringsniveauet for de danske havne er fundet dels gennem en rundspørge blandt havneselskaberne og dels gennem oplyste summer i udbud.

Der er så vidt muligt udeladt investeringer i byggeri, eksempelvis bolig- og erhvervsejendomme. Langt størstedelen af det samlede beløb vedrører altså anlægsopgaver.

Listen er ikke udtømmende, og der kan være igangværende eller kommende havneprojekter, som vi har overset.
Mere om: Danske Havne


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Danske Fragtmænd flytter i nyt

HCS tager over efter Renonorden

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

Nyhedsbrev

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

Online Avis Arkiv

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Send til en kollega

0.203