23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU vil blande sig i danske rastepladser

Ole Birk Olesen afviser EU-kommissionens indsigelser mod tidsbegrænsning for lastbiler.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) holder fast i den tidsbegrænsning på 25 timer for lastbilers parkering på motorvejenes rastepladser, som Danmark indfører pr. 1. juli 2018.

I et brev erklærer EU’s transportkommissær Violeta Bulc, at et medlemsland ikke kan indføre en reduktion af ugehvilet til 24 eller 25 timer. Hun mener, at der er tale om forskelsbehandling af udenlandske chauffører.

- Jeg har prøvet at forklare hende, at hun har misforstået noget, siger Ole Birk Olesen, som netop har sendt sit svar til EU-kommissæren.

- EU-lovgivning siger, at det ikke er lovligt at afholde regulære ugentlige hvil på 45 timer på rastepladser. Derfor er der selvfølgelig heller intet til hinder for at sige, at man kun må holde det forkortede ugentlige hvil (24 timer, red.) på rastepladserne, forklarer han.

Operatører må selv betale for overnatning

Det er heller ikke den danske stats opgave at stille overnatningsfaciliteter til rådighed for europæiske virksomheder, der opererer i Danmark, pointerer han.

- Motorvejenes rastepladser bør først og fremmest være for de chauffører, som har brug for daglige pauser og hvil, hvilket er langt vigtigere end lange hvil, som kan planlægges uger før, anfører han i brevet.

Sætter lid til private initiativer

Ole Birk Olesen håber, at tidsbegrænsningen vil gøre det attraktivt for private aktører at investere i rastepladser til længere ophold.

- I øvrigt er netop regler om parkering en opgave for de enkelte medlemslande, tilføjer han.

- Mit brev bør lukke sagen; men man kan aldrig vide, hvilke interesser en kommissær er påvirket af, slutter Ole Birk Olesen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02