23948sdkhjf

Helt galt med særtransport af mejetærsker

Lettisk særtransport i meget dårlig stand fik inddraget nummerplade og kan se frem til store bøder

Ved en kontrol på Ustrup Rasteplads den 26. april 2018 stoppede Tungvognscenter Syd et lettisk sættevogntog, der transporterede en mejetærsker. Det viste sig hurtigt, at den var helt gal med både sættevogn og lastbil.

Ved kontrollen konstaterede Tungvognscentret:

  • Manipuleret Adblue-system
  • Manglende udsyn gennem frontruden
  • Skævbremsning på lastbilens 1. aksel
  • Meget rustne bremseskiver på 3. aksel
  • Nedslidte dæk på 2. aksel
  • Sporestangen var bøjet
  • Bremsepotten, bremsenøglen, S-nøglen og bremsebakkerne var fjernet på sættevognens 2. aksel i højre side
  • Driftsbremsen på sættevognen kunne kun levere en fremregnet bremsepræstation på 8% og minimumskravet er 45% på en sættevogn
  • Slør i styrebolte på sættevognens 3. aksel
  • Nedslidt dæk til ståltråden på sættevognens 2. aksel i venstre side
  • Sættevognens chassis var gennemtæret og revnet
  • Særtransporten af mejetærskeren havde en bredde på 3,18 meter, og var ikke afmærket som særtransport
  • Højden var 4,30 meter. Hvis mejetærskeren i stedet var blevet placeret på det laveste sted på sættevognen, ville den have kunnet køre som tilladelsesfri særtransport
  • Grundet det brede gods, var det nødvendigt med spejlforøgere eller en kameraløsning til udsyn bagud langs godsets ydre kant. Da der hverken var spejlforøgere eller kameraløsning, var der krav om et bagvedkørende ledsagekøretøj

Sættevognen har fået inddraget nummerpladen, og lastbilen er på værksted i Kolding.

Der er nu et samlet bødekrav mod chaufføren på 18.000 kr. og 31.000 kr. mod transportfirmaet, ligesom der skal betales omkostninger til undersøgelse og bremsetest af køretøjerne på værksted.

Herudover lægges der op til, at chaufføren frakendes førerretten betinget, da bremserne på sættevognen ikke virkede ’hurtigt, sikkert og virksomt,’ og det er en tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden.

Sættevognen vil formentlig ikke blive repareret, men transporteret på et andet køretøj til Letland. På lastbilen er der anslåede reparationsudgifter for ca. 50.000 kr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109