23948sdkhjf

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Forbrugerombudsmanden har afgjort, at det er i strid med loven at pålægge gebyrer for kontantbetaling, som Scandlines ellers ønskede at gøre

Håndtering af kontanter er for mange virksomheder blevet en dyr affære.

Men det går ikke at komme omkring pengeproblemet ved at lægge ekstra gebyrer på kontantbetalingerne.

Det har Forbrugerombudsmanden - borgernes vagthund på forbrugerområdet - afgjort.

Afgørelsen er kommet i forbindelse med en konkret sag, hvor Scandlines ønskede at opkræve et gebyr for at modtage betaling med kontanter.

Af en aktindsigt fremgår det, at Scandlines ønskede at opkræve et fast beløb på 1,46 pct. af beløbet (inklusive moms) i forbindelse med betaling af købte varer eller billetter.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

Gebyret skulle indføres for at "nedsætte de omkostninger og sikkerhedsrisici, der er forbundet med at modtage betaling med kontanter" i Scandlines' detailforretninger og billetfaciliteter.

Betale for at betale

Men det vil ifølge Forbrugerombudsmanden være i strid med god erhvervsskik, fordi det reelt vil betyde, at forbrugerne skal betale mere for den vare, de køber.

- Efter vores vurdering vil det være i strid med god erhvervsskik at pålægge kontantbetaling et gebyr. Og det skyldes jo grundlæggende, at det er ejendommeligt, hvis vi skal betale for at få lov til at betale, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. 

Hun fortsætter:

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen frem for broen over Øresund

- Hertil kommer, at når det er kontant betaling, skal vi kunne omsætte penge til deres pålæggende værdi. Derfor må det ikke blive dyrere at betale kontant.

Digital rejse

Beslutningen vil Scandlines tage til efterretning, siger kommunikationsansvarlig i rederiet Anette Ustrup Svendsen.

- Vi er på en digital rejse som så mange andre firmaer, hvor vi forsøger at effektivisere og optimere vores betalingsmuligheder.

- Vi har spurgt Forbrugerombudsmanden om, hvad vi kan gøre for at minimere kontantbetaling, lige som det er tilfældet på fly. Det er en løbende proces, og vi fortsætter undersøgelsen af, hvad vi kan gøre, siger hun.

Læs også: Scandlines solgt for tocifret milliardbeløb

Ifølge Anette Ustrup Svendsen er der endnu spørgsmål fra Scandlines, som Forbrugerombudsmanden ikke har besvaret. Hvad de er, vil hun ikke fortælle.

Må afvise kontanter om natten

Som det er i dag, har butikker mulighed for at nægte at tage imod kontanter fra klokken 22 til klokken 06.

Dertil kan butikker søge om at lukke for modtagelse af kontanter allerede klokken 20. Muligheden er tiltænkt butikker i områder med risiko for røverier.

De kontantløse aftentimer blev muligt fra 1. januar. Siden har fem butikker fået lov til det, men 150 flere har søgt om tilladelse hos Finanstilsynet.

- En forretning må godt afvise at modtage kontanter om natten. Ønsker en forretning at hindre røverier om natten, må det derfor ske ved at lade være med at tage imod kontanter og ikke ved at gøre det dyrere for forbrugerne at betale med kontanter, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Mere om: Scandlines
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.11